Darksiders II
Skrevs 2012-08-27 19:25:53 av Erik Hansson
Efter Krig kommer Död.
Efter att War avslutat sitt äventyr i det förra Darksiders är det dags för nästa apokalypsryttare att axla manteln. Den här gången är det Deaths tur att plöja sig igenom horder av fiender, lösa pussel och utforska en någorlunda öppen spelvärld. Han uppför sig egentligen ungefär som sin bror War och den som hoppats på ett annorlunda spelande kommer bli besviken. Darksiders II följer i föregångarens fotspår.
darksiders420
Lätt förlåta tekniken
En av sakerna jag gillade bäst med ettan var den grafiska stilen som påminner om Warhammers grovhuggna och brutala design. Den är genomgående välgjord och passar in i den känslokalla historien perfekt. Varenda varelse är fantasifulla skapelser med det tydliga målet att se riktigt hårda ut. Darksiders värld är en av få som kan tävla med God of War i råhet.
   Grafiken må vara tekniskt underlägsen många andra titlar, men de finurliga detaljerna och den speciella stilen gör det lätt att förlåta.
Väldesignad ursäkt för spelande
Death är, precis som sin bror, en elak jäkel som inte drar sig för att döda folk i drivor för att få som han vill. Han gillar att avsluta sina fiender på sätt som gör att det formligen sprutar blod och han förolämpar gärna alla som han talar med. Det passar den hårdkokta stilen och här och var är dialogen desutom ganska underhållande. För det mesta är det dock det gamla vanliga fokuset på att bara informera om vad nästa uppdrag går ut på och några personligheter syns inte till.
   Vänta dig inga finesser. Darksiders II har inte sin styrka i karaktärer, dialog eller handling. De bara finns där som en väldesignad ursäkt för spelandet.
rec_darksiders2_screen4_large
Karaktärerna har alla en grovhuggen, men detaljerad stil som påminner om Warhammers estetik.
Uppgraderad död
Jämfört med ettan så har framför allt förbättringarna gjorts roligare och mer märkbara. Det finns mängder av rustningsdelar och vapen att hitta i skattkistor och från ihjälslagna fiender. De har alla olika egenskaper och ibland magiska förmågor. Variationen gör att det är med stor belåtenhet mäktiga föremål hittas. Mängden föremål ger också en extra motivering att göra sidouppdrag och ta omvägar i grottsystemen.
   Deaths förmågor har ett uppgraderingssystem som förvisso inte är speciellt unikt, men som åtminstone kan styras åt olika håll beroende på vad du föredrar.
Försök till variation
Efter någon timmes spelande har du fått tillgång till några fler attacker och förmågor och då börjar striderna kännas lite mer intressanta. Det är dock fortfarande högintensiva blodbad med vilt knapphamrande som gäller. Många av striderna är utmanande och det är ett hett tips att ha några hälsodrycker kvar till bossarna som annars kan bli kniviga.
   Efter några hundra döda fiender börjar jag dock känna mig lite mätt. Visst kan jag välja att attackera på olika sätt, men jag blir inte motiverad att byta taktik när en och samma metod fungerar i stort sett spelet igenom.
rec_darksiders2_screen5_large
Ingen motståndare är för stor för Döden.
Sök inte långsökta lösningar
Striderna byts av med problemlösning och plattformshoppande. Problemen kan ibland vara svårbegripliga, men det brukar löna sig att se sig noga omkring och testa sig fram. Om du börjar leta efter en långsökt lösning är du antagligen ute på fel spår.
   Death kan även klättra längs väggar och hoppa för att komma vidare i alla grottsystem. Kontrollen är inte så förlåtande för felriktningar och en del fallolyckor kommer antagligen irritera. Detsamma gäller kameran som har lite svårt att hänga med ibland.
Inte många besvikna
Jag hade höga förhoppningar på Darksiders II. Ettan var bra och en finslipad vidareutveckling hade kunnat göra det till en måste-titel. Så blev det inte riktigt. Jag känner en viss mättnad efter 6-7 grottsystem. Grunden är stabil, men det finns lite småsaker här och var som inte håller i längden.
   Det blir trots klagomålen en svag åtta. Darksiders II kommer antagligen inte lämna många besvikna, men de flesta kan vänta till det landar i rea-backarna. Ungefär som med föregångaren med andra ord.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
8f99b42e0a80bb9600c10ec39bd1dc05
Genre
Action
Utgivare
THQ
Utvecklare
Core
Plattform
Playstation 3, PC, Xbox 360
Prisjakt
Release
2012-08-21
Sammanfattning
plus
  1. Den grafiska stilen
  2. Uppgraderingarna
  3. Stort
  4. Några smarta problem
  5. Utmanande
minus
  1. Något klumpig kontroll
  2. Sega menyer
  3. Något ojämn bilduppdatering
  4. Striderna kan bli tjatiga
  5. Kameran något bökig
8

Slutsats

Darksiders II är en mörk och brutal berättelse om mäktiga och ondsinta krafter. Vi får följa apokalypsryttaren Death på hans jakt efter att rädda sin bror War och i vägen står tusentals fiender som ska slaktas med hetsigt knapptryckande. Striderna blandas med klättrande, hoppande och problemlösning, men spelets behållning hittas i den speciella grafiska stilen och ett rikt uppgraderingssystem. Ingen måste-titel, men bör göra de flesta nöjda.
Bilder
darksidersiianewchallenger
darksidersiiarenamaster
darksidersiievade
darksidersiiscarabhulk
darksidersiithebiggertheyare
Darksiders_II_ANewAdventureAwaits
Darksiders_II_AbyssalForge_TheMadSmith
darksiders2_200
#inlineditbutton