Sleeping Dogs
Skrevs 2012-08-22 08:48:00 av P-A Knutsson
Wei Shen ger GTA IV en käftsmäll
Sleeping Dogs har inte haft en lätt väg till butikshyllorna. Vad som började som en fristående titel blev snart en del av True Crime-serien i hopp om ökad försäljning. I början av 2011 tröttnade dock Activision på ständiga förseningar och lade ner projektet. Ett halvår senare köpte Square Enix rättigheterna och efter ytterligare ett år stod Sleeping Dogs klart. Något som vi ska vara väldigt glada för.
sdflash
Tjuv och polis
I Sleeping Dogs får vi följa undercover-polisen Wei Shen som efter ett par år i Amerika hittat tillbaka till sin hemstad Hong Kong, där han fått i uppdrag att infiltrera ett fruktat gäng. För att lyckas klättra i rang krävs hårt arbete och blodiga knogar – samtidigt som Shen ska arbeta med polisen och få gängmedlemmar gripna.
   Ett farlig dubbelspelt som faktiskt är spännande och inte alltid svart och vitt. Shen må vara polis, men hans bakgrund och de känslomässiga band som skapas till vissa gängmedlemmar gör det lätt att känna sympati för den ”onda” sidan.
Död civil, minus 20 poäng
En intressant aspekt är att olika erfarenhetspoäng delas ut beroende på hur uppdragen utförs. Gänget gillar övervåld mot konkurrerande grupper och bryr sig inte om hur uppdragen utförs, medan polisen gärna ser att civila och staden inte skadas. Ett riktigt misslyckat men ändå utfört polisuppdrag kan alltså resultera i noll poäng.
   Erfarenhetspoängen som samlats ihop används för att låsa upp nya egenskaper och förmågor. Dessa utvecklingsträd är extremt begränsade, men ändå en kul finess som ger lite extra djup. Genom att samla gömda föremål samt utföra sidouppdrag går det även att förbättra Shens rykte (som ger tillgång till bättre bilar, kläder och unika förbättringar), lära sig nya attacker och få mer hälsa.
sdgrafik
Både grafik och teknik håller hög klass i Sleeping Dogs på konsol, men jämfört med PC-versionen faller det yttre platt.
Uppgradera dina sidor
Sidouppdragen som går att ta sig an varierar stort. De mest intressanta är lite mer utvecklade och ofta väldigt komiska uppdrag där stadens invånare ber om diverse tjänster, exempelvis köra ner en bil i vattnet eller locka poliser till en flickvänsstjälande smågangsters lägenhet.
   De övriga extrauppgifterna är mer rakt på sak och bjuder på välfungerande racing, hackning av övervakningskameror, kapning av värdetransporter, karaoke med mera. Även om mängden av extrasysslor kanske inte imponerar håller de en hög lägstanivå och är i regel kul att utföra.
   Det finns även ett par sidosysslor som enbart handlar om att tävla mot ens vänner. När man till exempel har gjort ett långt hopp eller kört en viss tid utan att krocka dyker det upp en dialogruta som berättar hur rekordet står sig mot ens vänners dito. Under menyalternativet Social Hub döljer sig även möjligheten att jämföra mängder med spelstatistik med ens vänner.
Pang på rödbetan
Något förenklat kan man säga att samtliga uppdrag i grunden består av fordonskörande, slagsmål och eventuellt skjutande – tre komponenter som fungerar alldeles utmärkt.
   Slagsmålen imponerar mest och påminner starkt om fighterna i Batman-spelen. Det finns endast en regelrätt attackknapp, men det är även viktigt att kontra, greppa och vara rörlig på slagfältet. För att göra det hela lite klurigare finns det fiender som är beväpnade eller i stort sett immuna mot vissa attacker, så timing och uppmärksamhet är ett måste för att inte åka på stryk. Med en förvånansvärt hög svårighetsgrad och helt rätt tyngd i slagen blir slagsmålen aldrig långtråkiga.
   Vad gäller skjutandet spelar det en ovanligt liten roll i Sleeping Dogs och antalet uppdrag där vapen finns tillgängliga är relativt få. Då handlar det i regel om pistoler och enklare automatvapen – men det duger alldeles utmärkt. Siktet är något svajigt, men känslan är bra och att ta skydd strular sällan. Dessutom skulle till och med Max Payne nicka gillande åt spelets slowmotion-funktion. Skjutandet når dock aldrig upp i samma klass som slagsmålen.
sdrace
Tack vare den lyckade körkänslan är spelets biltävlingar riktigt roliga. De är faktiskt inte så mycket sämre än renodlade street racing-titlar såsom Midnigt Club.
Bland tunga lastbilar och snabba sportbilar
Bilkörandet imponerar lite smått även det. Jämfört med många andra sandlådespel får jag aldrig känslan av att minsta felmanöver slutar med en dubbelvolt upp på närmaste hustak. Oavsett vilken typ av fordon som kontrolleras är känslan helt rätt; tunga trögstyrda bilar plöjer undan allt i sin väg medan lätta sportbilar slirar genom kurvor utan problem. Att det blir skakigt i höga hastigheter är enbart positivt eftersom det förstärker känslan av att det går alldeles för fort. Att köra bil i ett digitalt Hong Kong är helt enkelt väldigt kul.
En regntung neonhimmel
Även staden som allt utspelar sig i får ett stort plus i kanten. Den version av Hong Kong som hittas i Sleeping Dogs må vara betydligt mindre än den verkliga förlagan, men storleken på spelvärlden är fullt godkänd och det hela andas kvalité istället för kvantitet. Staden sjuder av liv och de neon- och regndränkta gatorna är oerhört stämningsfulla.
   Att bara åka runt och njuta av staden och radiomusikens samspel är inte något jag har gjort sedan GTA: Vice City, men i Sleeping Dogs hände det ofta att jag tog en extra åktur bara för att supa in stämningen.
Rockstar bör vara oroliga
Jag har haft svårt för seriösa och handlingstunga sandlådespel i många år nu. Infamous och Saint’s Row är två lysande undantag, men det berodde till väldigt stor del på superkrafterna respektive humorn – själva spelvärlden och handlingen var inte mycket att hänga i julgranen.
   Sleeping Dogs gör emellertid det mesta rätt. Handlingen är spännande, staden levande, striderna tillfredsställande och sidouppdragen underhållande. Det finns såklart en rad mer eller mindre irriterande buggar samt en stundtals oerhört bråkig kamera, fast i det stora hela är det små problem som inte stört nämnvärt. Sleeping Dogs är det bästa och mest underhållande sandlådespelet jag har haft nöjet att ta mig an sedan Vice City. Rockstar bör vara oroliga.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
8 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • min_maxamed_bild
    Libaax Jag kunde inte hålla mer, det är mer ... 2012-08-27
  • comment
    Arsenik Jag håller med om det mesta utom bilk... 2012-08-23
    • zombie5
      cmd Just bilkörandet verkar dela upp folk... 2012-08-23
      • min_maxamed_bild
        Libaax Bilkörandet är gans...tt i kort bana. 2012-08-27
  • images
    Ernt Du fångar upp det bra, gillar verklig... 2012-08-22
  • l_70464_54d8a20f
    Roq Hur är det med check points? Jag är i... 2012-08-22
    • zombie5
      cmd De gånger jag dog under uppdrag fick ... 2012-08-22
659d2e5f06a75200d329d050f5748ac0
Genre
Action
Utgivare
Square Enix
Utvecklare
United Front Games
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2012-08-17
Sammanfattning
plus
  1. Spännande handling
  2. Levande stad
  3. Riktigt bra strider
  4. Bra körkänsla
  5. Lyckat soundtrack
  6. God variation
  7. Social Hub
minus
  1. Stundtals bråkig kamera
  2. Ett par irriterande buggar
  3. Något ojämn svårighetsgrad
9

Slutsats

Sleeping Dogs är ett sandlådespel som gör det mesta rätt. Handlingen är spännande, staden levande, striderna tillfredsställande och sidouppdragen underhållande. Det finns såklart en rad småmissar, fast i det stora hela stör det inte nämnvärt. Sleeping Dogs är det bästa och mest underhållande sandlådespelet jag har haft nöjet att ta mig an sedan Vice City.
Bilder
SD_Screenshot_Wei_Bike_Chase_JL_01
SD_Screenshot_Wei_Elbow_Drop_JL_01
SD_Screenshot_Wei_Hostage_JL_01
SD_Screenshot_Wei_Market_JL_01
35326106c62c0173a9fa22cef6fc55d3
8965db38e7dad79053b32f89250d2fad
c1bd39ba836ffd7f51be97f13397dd40
sd200
sd1
sd2
sd3
sd4
sd5
#inlineditbutton