Quantum Conundrum
Skrevs 2012-08-15 14:51:00 av Emil Andersson
Pussel i flera dimensioner.
Kim Swift är en av de kreativa hjärnorna bakom Portal. Efter att ha lämnat Valve bakom sig står hon nu på egna ben med studion Airtight Games. Kan Quantum Conundrum mäta sig med Portal?
Quantum---420x177
Likt Portal består Quantum Conundrum av en mängd rum som alla innehåller några problem. Men där den stilbildande föregångaren avhandlade resor mellan portaler kretsar Swifts nya alster kring resor i dimensioner. Till en början finns endast tillgång till den fluffiga dimensionen där föremål väger 10 gånger mindre än vanligt. Men snart kan du göra föremål tyngre, sakta ned tiden och vända på gravitationen. Dimensionsskiftandet illustreras genom tydliga visuella signaler. Den fluffiga dimensionen är rosa och mjuk utan skarpa kanter – tänk bubbelgum och gosedjur – medan den tunga är kall, hård och svart.
Eftersom endast en dimension kan aktiveras i taget blir effekten inte bara visuellt engagerande utan också viktig för pusslandet. I stressiga moment är spelets tydlighet en viktig stöttesten.
Quantum---montage
Porträtten i huset anpassas efter dimensionerna
En liten pojke och en vetenskapsman
I centrum står en tolvårig pojke. Ensam reser han till sin morbror Quadwrangle, en tossig vetenskapsman vars experiment plötsligt slår fel. Det blir den lille pojkens uppgift att leta reda på sin släkting och ställa allt till rätta.
   Pojken behöver aldrig riktigt vara ensam. Morbroderns röst guidar honom genom äventyret, inte helt olikt en viss mordlysten A.I. Även det lurviga husdjuret Ike gör frekventa komiska gästspel och bistår också med tips och hjälp under resans gång. Men där den ikoniske Ike snabbt blir en välkommen maskot är Quadwrangles monologer något ojämnare. Manuset blandar roliga iakttagelser med skämt som faller platt. Dessutom är den självgode professorn lite för snabb med att peka ut viktiga föremål och exempel på lösningar. Spelet håller ibland spelaren för hårt i handen.
Geniala pussel och frustrerande hopp
De riktiga frustrationsmomenten och de svåraste partierna omfattar tveklöst plattformshoppandet. Det är visserligen effektfullt att använda kassaskåp och soffor frysta i tiden som plattformar, men med en spelkontroll som är svår att vänja sig vid tillsammans med den snäva förstapersonsvyn blir det aldrig särskilt komfortabelt. De delar som förlitar sig för mycket på dessa grepp är de klart svagaste.
   Annars är pusslen många gånger väldigt smart utformade. Till en början handlar det mest om tyngden på föremål som att göra kassaskåp lätta eller kartonger tunga, men snart utvecklas det till kluriga lösningar med flera dimensionsskiften. Upplevelsen präglas också av en lekfullhet som basketinspirerade sidospel eller vad sägs som att bygga trappor med hjälp av kassaskåp och laserstrålar? Ibland återanvänds vissa moment väl ofta, men överlag är det tillräckligt med variation och snillrikhet för att det ska fungera. Den största behållningen är förstås när man klurat över lösningen i åtskilliga minuter för att så med en snilleblixt lista ut lösningen. Känslan av att känna sig som ett geni är svår att slå.
Quantum_-_stor_bild
Pusslen blir till slut riktigt avancerade.
Slut utan avslut
I takt med att pojken löser problemen och återställer husets energi hoppas jag på svar om vad som försiggår och vad professorn egentligen råkat ut för. Men när jag väntar på ett klimatiskt slut som nystar upp och förklarar tar det tvärstopp. Nästan helt utan finess och utan någon som helst utmaning avslutas det, och jag blir givetvis besviken. Förmodligen handlar det om en öppning för uppföljare eller DLC, vilket känns lite snålt.
För den som gillar Portal
Quantum Conundrum har verkligen mycket gemensamt med Portal. Och även om det inte riktigt når upp till dess höjder, mycket på grund av att handling, manus och originalitet inte håller samma klass, så rekommenderas det verkligen för de som fallit för pussel i förstapersonsvy.
Vi fick spelet av Microsoft.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
visning_level7

online Pempa

Är ursprungligen från Hudiksvall, men har flyttat till Gävle för studier inom filmvetenskap.
02907a7b4ec7b7e221cdc91bb4b1bc27
Genre
Plattform,Pussel
Utgivare
Square Enix
Utvecklare
Airtight Games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2012-07-11
Sammanfattning
plus
  1. Pusslen
  2. Dimensionerna
  3. Charmigt
minus
  1. Ojämnt manus
  2. Handlingen
  3. Plattformandet
7

Slutsats

Quantum Conundrum har verkligen mycket gemensamt med Portal. Och även om det inte riktigt når upp till dess höjder, mycket på grund av att handling, manus och originalitet inte håller samma klass, så rekommenderas det verkligen för de som fallit för pussel i förstapersonsvy.
#inlineditbutton