Deadlight
Skrevs 2012-08-06 09:23:00 av Jimmy Mosa
Vackert men trasigt zombieplattformsäventyr i 2,5D.
Man spelar som Randall Wayne. Ett av flera namn i spelet som osar omotiverat serietidningshommage. Året är 1986, men det märks knappt. Du är i Seattle och apokalypsen har nyligen inträffat. Du måste till Safe Point där dina vänner och din familj befinner sig i säkerhet. Vägen dit kantas av “de-döda-som-vaknar-upp-och-går”.
Banner2
Spelet är ett plattformszombieskräckactionäventyr i 2,5D om man ska göra en noggrann genredefinition. Det är en ovanlig kombination där utvecklaren Tequila Works har tagit en del Prince of Persia, Max Payne, Canabalt, Limbo och Uncharted i hopp om att skapa något unikt.
En salig blandning
Från Prince of Persia (originalet) återfinns plattformandet. Tungt, oprecist om än välanimerat. Till och med det dumma vertikala skuttet är med.
   Från Max Payne finns psykedeliska återblickar och film noir-narrativ. Huvudkaraktären Randall berättar vad som försiggår under både spelandet och mellansekvenserna. Hans röst låter som en trailer-röst och först är det svårt att veta om den är ironiskt ostig eller ett horribelt försök till gravallvar. Tyvärr pekar Randalls kvasifilosofiska monologer på det senare.
   Från Canabalt återfinns flykten. Man tvingas ofta hoppa mellan hustak för att slå sig fri från sina potentiella banemän. Det finns flera så kallade set-pieces à la Uncharted som ska vara fyllda av adrenalin. Men där Uncharted är fantastiskt bra på att skapa illusionen av att hela tiden vara en hårsmån från att dö, så dör man ständigt i Deadlight. Det är till spelets nackdel eftersom det skulle kunna bidra till en känsla av utsatthet men istället trasar sönder inlevelsen. Ofta dör man för att kontrollen är dålig. Ibland för att man inte kan urskilja vad som är bakgrund eller plattform. Vissa gånger är det inte meningen att man ska klara ett hinder på första försöket. Allt det straffas med ögonblicklig död och för långa laddningstider för den här typen av spel.
   Där Limbo eller till exempel Trials gör nötandet till ett nöje, skapar trial and error-upplägget här bara vånda. Inte bara på grund av laddningstiderna utan också för att det ofta är spelets fel att man har dött.
   Jag klarade spelet på cirka två timmar. Det kändes som mycket längre, just för att det är så frustrerande på ett dåligt sätt. En vanlig kritik har varit att spelet är för kort. Jag hade gärna sett att man hade uteslutit alla plattformspusslande moment som utgör mer än hälften av speltiden.
deadlight-xbox-360-1343749772-068
Kyligt vackert
Istället kunde Tequila Works ha fokuserat mer på det de gör bra. Atmosfären i den här postapokalyptiska världen. Den är fantastiskt. Miljöerna ser egentligen idyllisk ut men den bleka färgpaletten och detaljer i miljöerna antyder något annat. Det är bedrägligt vackert som en solig vintermorgon; blickar man ut ser det behagligt ut men väl ute pinas lungorna av iskyla.
   Zombiena görs också bra. De utgör ett verkligt hot och undviker att bli en slafsig massa kötta sig igenom som i många andra spel. Istället uppmuntras man att lura och undvika dem. Det känns befriande i ett spelklimat där man vant sig vid att skjuta ihjäl allt för att komma vidare.
   Tyvärr finner inte jag något mer positivt att tillägga. Vilket är synd, jag hade fått upp förväntningarna efter att ha sett trailers och förhandsvisningar.
deadlight-xbox-360-1331046353-009
Nästa gång kanske
Tequila Works visar en stor entusiasm och passion för samma delar av populärkulturen som jag också älskar. Men det är som att de har gått vilse i blinkningarna till allt de älskar med 80-tal, serietidningar, böcker och tv-spel istället för att söka efter sin egen grej. Synd, för som atmosfären i spelet visar, Tequila Works har en egen kvalité som skulle kunna ge upphov till något extraordinärt.
Vi fick spelet av Microsoft.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
profbild

offline jimmy_mo

NES->486->N64->NGC->NDS->Wii->PS3->iOS->360->Wii U->"Durango"?->"Orbis"?
30c13ceaf6ae2ca65545e0791baa0c00
Genre
Plattform,Pussel,Sidscrollande
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Tequila Works
Plattform
Xbox 360
Release
2012-08-01
Sammanfattning
plus
  1. Atmosfären
  2. Zombiena känns farliga på riktigt
minus
  1. Kontrollen
  2. Frustrerande trial and error
  3. Omedvetet fånig handling
  4. Ingen egen identitet
4

Slutsats

Tequila Works lyckas skapa en trovärdig postapokalyptisk atmosfär men det räcker inte för att dölja enorma brister i framförallt kontroll och plattformsdesign. Man har lutat sig på andra spelseriers prestationer istället för att hitta en egen identitet. För en zombiefantast kan det dock ändå vara relevant att spana in.
Bilder
10_prensa_rgb
11_prensa_rgb
12_prensa_rgb
13_prensa_rgb
ikon2
#inlineditbutton