Spec Ops: The Line
Skrevs 2012-07-17 18:34:00 av Johan Andersson
Yager dyker upp med ett av årets hittils bästa shooters, främst tack vare sin starka berättelse.
Krig är, i motsats till många populärkulturella skildringar, ett helvete och det är vad Yager Development vill visa med Spec Ops: The Line. Kapten Martin Walker är ledare för ett litet förband Delta Force-soldater som skickats till ett katastrofhärjat Dubai. Sandstormar har lamslagit staden och det är ont om mat och vatten och satellitkommunikationen är satt ur spel. Walkers uppdrag är att underlätta evakueringen av civila från staden, men upptäcker snart att något är väldigt fel inom stadsgränsen.
specops_flashvisare
En oslipad diamant
Överste Konrad har staden i ett järngrepp, samtidigt som CIA-agenter har infiltrerat staden för att ta reda på vad som pågår. En handfull av Konrads män har brutit ur hans 33:e bataljon för att hjälpa de civila att ta sig ur staden. Det är tydligt att den saknade satellitkommunikationen har satt sina spår, alla inblandade är underställda den amerikanska militären och Walker har svårt att avgöra vem som jobbar med eller mot honom.
Yager har definitivt tagit inspiration från filmklassikern Apocalypse Now, Spec Ops: The Line har en kuslig stämning som följer genom hela spelet och Walker blir alltmer brutal tack vare de moraliska valen han tvingas gå igenom. Ofta handlar det om att avrätta civila för att rädda en soldat med viktig information eller vice versa. Walker är dessutom veteran sedan Afghanistan och verkar plågas av hjärnspöken från sin tid i Kabul där han var underställd överste Konrad.
Spelet är byggt på Epic Games Unreal-motor, och gameplayet påminner en hel del om Epics Gears of War, men det är långtifrån lika finslipat. Jag dog ett flertal gånger på grund av att Walker vägrade ta skydd bakom närmaste stenblock, eftersom knapptryckningarna ibland verkade baseras på tur. Närstriderna kan kännas lite stela, ofta verkar det som att man står för långt bort för att spöa en fiendesoldat, trots att avståndet fungerade bra i föregående handgemäng.
Walkers två underställda, Lugo och Adams, kan beordras att döda fiender som spelaren inte själv önskar ta hand om. Det handlar till exempel om att flanka en maskingevärskytt eller avrätta en besvärlig krypskytt. Walker tycks dock ha hittat två av arméns mer långsamma rekryter och det går ofta fortare att utföra deras uppgifter på egen hand, men är ett bra hjälpmedel i heta situationer där du inte har något bättre val.
walker_and_friends
Walker, Lugo och Adams.
Sand, sand och åter sand
Sandmekaniken var något som Yager pratade en del om innan släppet och visst finns det där. I början av spelet får du lära dig att använda sanden till din fördel, men senare i spelet blir det mer av en gimmick. Skjut sönder fönsterglaset med en bakomliggande sanddyn för att ta dig ut ur ett hus till exempel. Mekaniken hade definitivt potential att höja de annars ganska tråkiga skjutarsekvenserna. Sandstormar blåser in då och då och är ett element som både ger skydd men även sänker Walkers precision drastiskt.
Spelets animationer lyckas fånga hela spektrat från kasst till riktigt snyggt. Sanden som Yager uppenbart lagt ner mest tid på ser riktigt bra ut, men de tveksamma explosionerna imponerar föga. Spec Ops miljöer är förvånansvärt bra, från exklusiva hotell till de temporära uppsamlingsplatserna för civila lyckas Yager på ett vackert vis måla upp ett post-apokalyptiskt Dubai.
I början av spelet är det ofta dåligt med ammunition, men mot slutet så känns det snarare som om fienderna kastar nya magasin efter mig. Jag vet inte om det är en dålig balansering eller en uppmaning att prova många olika vapen i början av spelet, något som jag finner störande eftersom jag redan är medveten om mina vapenpreferenser i shooters.
walker_dubai
Vackra miljöer.
Rock n' roll
Jag är däremot smått lyrisk över musikvalet, rock kraftigt inspirerad av sjuttiotalets fantastiska musik, en trevlig motvikt till dagens elektroniska trend och det bidrar till känslan att jag spelar en modern version av Apocalypse Now. Nolan North gör Walkers röst och North är en veteran som röstskådis vid det här laget, med bland annat Uncharted-seriens Nathan Drake på sitt CV. Tyvärr har Yager varit lite slappa i produktionen, allt för ofta känns det som att jag står i en studio och pratar med mina underställda soldater, istället för ett sandfyllt hotell någonstans i Dubai. Det är synd, eftersom det bryter stämningen som byggts upp.
Spec Ops multiplayer bjuder inte upp till någon vidare dans. Det är samma gamla visa med upplåsbara prylar och förmågor, men som brukligt i dagens onlineshooters måste du investera en hel del tid för att låsa upp alla prylar. Tid som är svår att motivera när det känns som en fattigare variant av Gears of Wars multiplayer. Att lura motståndaren genom att kasta stenar istället för granater är skoj, liksom sandstormarna som förblindar alla parter, men räcker knappast i längden.
Det är den kraftfulla storyn, som ofta förvånar mig med hur brutalt ett spel kan vara utan att kännas som effektsökeri, som imponerar. Yager har nästan alla rätt när det kommer till berättelsen, bortsett från att den är relativt kort. Hade de lagt ner lika mycket tid på att finslipa resten av spelet så hade vi kanske snackat om en utmanare till årets spel, men jag tror Yager får nöja sig med årets överraskning.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Skarmavbild_2012-06-09_kl_1213

johan47

TV-spelare från Gästriklands urskogar. Jobbar i elektronikaffär i Uppsala och spenderar fritid med sambo, cykel och öl.
ccc5bb0d7870af03be1a11f06c1323ef
Genre
Action
Utgivare
2K Games
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-06-29
Sammanfattning
plus
  1. Kraftfull berättelse
  2. Tidvis underhållande action
  3. Vackra miljöer
minus
  1. Oinspirerad multiplayer
  2. Osmidig kontroll
  3. Sandmekaniken kunde varit bättre
7

Slutsats

Det är den kraftfulla storyn, som ofta förvånar mig med hur brutalt ett spel kan vara utan att kännas som effektsökeri, som imponerar. Yager har nästan alla rätt när det kommer till berättelsen, bortsett från att den är en relativt kort. Hade de lagt ner lika mycket tid på att finslipa resten av spelet så hade vi kanske snackat om en utmanare till årets spel, men jag tror Yager får nöja sig med årets överraskning.
Bilder
spec-ops-the-line-logo12781797001
walker_dubai_200
#inlineditbutton