Spelunky
Skrevs 2012-07-14 07:45:00 av Erik Hansson
Det brukar märkas när spel som utgivarna tror på lanseras. Om det inte är reklambanners på spelsajter eller helsidor i speltidningarna så är det affischer på busstationer eller trailers som rullar i tv eller som bioreklam. Det är enligt spelutgivarna en nödvändighet för att nå ut till folk. Men det här gäller bara de större titlarna. Flertalet mobilspel och andra mindre titlar har helt enkelt inte resurser till att använda marknadsföring eller ens traditionell pr.
spelunky_420
Smyga ut på Xbox Live Arcade
Ett tydligt exempel på det är Spelunky från utvecklaren Derek Yu. Det har funnits sedan december 2008 i en gratisversion till PC, men en lyxigare version smögs ut på Xbox Live den 4 juli i år för ungefär 150 kronor. Smögs är rätta ordet för ett spel som knappt ens omnämns i dedikerad spelpress.
Klockrent från första minuten
Spelunky är ett riktigt knepigt spel som kräver många omspelningar, men eftersom de sidoscrollande banorna slumpas fram på ett synnerligen välfungerande sätt så blir det inte så tjatigt. Det hjälper också att spelet är fyllt med innehåll, mängder av föremål och en så tajt kontroll att den känns klockren redan efter någon minut.
spelunky_xbla_04
Det kan bli riktigt intensivt att spela Spelunky, men tempot är varierat utifrån banornas design. Det faktum att de slumpas så smart gör att det sällan blir tjatigt.
Slumpade banor
Huvudpersonen kan förutom att hoppa, sprinta, ducka och klättra i rep och stegar också använda föremål som fallskärm, kompass, hagelbössa, bumerang och mycket annat. Alla påverkar spelandet, men hittas slumpmässigt i grottorna. Ibland snubblar du över en affär överfull av spännande prylar, ibland får du klara dig själv med enbart grundutrustningen.
Bomba dig fram
En annan huvudfunktion i spelet är bomber. Det går att spränga sig igenom de flesta material i spelet och på så sätt komma åt skatter eller skapa genvägar. Genvägar kan behövas för att slippa möta jobbiga monster eller för att snabbt komma till utgången innan grottsystemets spöke börjar jaga dig.
Utmaning som lockar
Spelunky är svårt, men rättvist och de korta spelomgångarna på 5-15 minuter, beroende på hur bra du är, passar perfekt för att jaga rekord eller bara försöka klara spelet. Ett multiplayerläge har lagts in och utökar varaktigheten något, men annars är det utmaningen som lockar mer än spelets längd.
Hade behövt kommersialiseras
Det ironiska med Spelunky är att jag efter att ha spelat banorna i åtskilliga timmar kommer på mig själv med att tänka att det är synd att det inte ges ut av någon mer kommersiellt inriktad utgivare. Spelunky har en så fantastiskt bra grund att det är förtjänt av en lång serie spel där slumpade banor hade kunnat vara ett tillägg till en lång, spännande kampanj. Nu är det bara ett briljant spel för en liten, insatt publik.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

online erik

• Level 7 på Facebook.
cce6ed188ed967ef5414273c8104f044
Genre
Action,Plattform
Utvecklare
Derek Yu
Plattform
Xbox 360
Release
2012-07-04
Sammanfattning
plus
  1. Kontrollen
  2. Alla föremål
  3. Välslumpade banor
  4. Utmanande
  5. Flerspelarläge
  6. Oväntat djup
minus
  1. Gjort enbart för korta sessioner
  2. Kampanjen består av slumpade banor i följd
  3. Ibland orättvisa dödsfall från faror som inte syns på skärmen
8

Slutsats

Grunden i Spelunky är briljant. Kontrollen är fläckfri, det finns gott om föremål som skapar variation och banorna slumpas föredömligt. Jag har faktiskt inget emot att det är så pass svårt, men däremot hade jag gärna sett någon form av kampanj med färdigdesignade banor och ett uppgraderingssystem. Det är småsmolk i en bägare som annars är fyllt av bra idéer.
spelunky_200
spelunky_xbla_02
spelunky-xbla-01
spelunky_xbla_04
spelunky-xbla
#inlineditbutton