Recension: The Walking Dead Episode Two
Skrevs 2012-07-02 07:37:39 av Anders Wollner
Den här texten innehåller mindre spoilers för er som inte har spelat Walking Dead Episode One.
wdvg_1440092141
Med fjolårets bottennapp Jurrasic Park i backspegeln var förväntningarna inför spelversionen av Robert Kirklands seriealbum låga. Men Walking Dead Episode One A New Day var en av vårens stora överraskningar. Telltale Games ryckte upp sig och levererade en intressant historia om en grupp människor som tvingades samarbeta under pågående zombieinvasion. Istället för att ge oss ett renodlat peka-och-klicka-spel fick vi något som i det närmaste kan beskrivas som en interaktiv film.
Starved for Help tar vid där A New Day slutade. Gruppen med överlevare har intagit ett övergivet motell för att skydda sig från de levande döda. Dessvärre håller maten på att ta slut och det lilla som finns kvar tvingas noga ransoneras ut. Som av en lyckosam slump dyker två bröder från en närliggande bondgård upp med löfte om mat och husrum.
Precis som i A New Day är handlingen den största styrkan i Starved for Help. Telltale Games undviker klyschor så gott det går och saker få ta god tid på sig. Om A New Day främst handlade om huvudkaraktären Lee och världen runt omkring honom fokuserar Starved for Help mer på resterande karaktärer. Utan att avslöja för mycket får man reda på andra sidor av karaktärer som i A New Day framställdes som något osympatiska.
The-Walking-Dead-hunting
Om handlingen fungerar utmärkt i sin enkelhet kan jag irritera mig på ett par av de moraliska val man ställs inför. De flesta av valen tillför mycket till handlingen, men när de är som sämst känns de bara onödigt effektsökande. Ett annat problem är bilduppdateringen, som stundtals går ner till en oacceptabelt låg nivå. Grafiken i övrigt är väl mörk och även vid maximal ljusstyrka inställt kan det vara svårt att se allt.
Men problemen som finns överskuggas av de positiva delarna. Starved for Help bjuder på mer av det goda från A New Day och är ett måste för alla med minsta dragning till zombies och skräck. Det går att kritisera spelet för att vara för mycket film, men bristen på interaktivitet är egentligen inte något att haka upp sig på. Telltale Games visar istället att de kan berätta en trovärdig och bra historia utan att blanda in för många krystade spelmoment. Det lovar mycket gott inför de återstående tre delarna.
Betyg: 8/10
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

offline Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
Recension
Nyhet
Redaktionsblogg
#inlineditbutton