Civilization V: Gods & Kings
Skrevs 2012-07-03 09:04:00 av Karl Sjöberg
Det mäktiga strategispelet återuppstår och lockar nya såväl som gamla anhängare med fler funktioner och ändrat innehåll. Men är det fortfarande värt att tro på en över 20 år gammal spelserie?
Sid Meiers Civilization-serie är spelserien där du skriver om och ändrar på världshistorien som vi är vana vid. Där Aztekerna för kärnvapenkrig med drömmar om världsherravälde. Där Hiawathas indianstammar överskuggar Washingtons muskötmän med enorma stridsrobotar och superdatorer. Med expansionen Gods and Kings slipas konceptet medan det matas på med nya funktioner. För de flesta Civ-fans är det bara att falla ner på knä, men vissa problem spökar än.
civ5_420
Heligt krig
I expansionen kastas nio nya civilisationer in på planen (bland annat Sverige, Kelterna och Etiopien) följt av nya underverk, byggnader och enheter. Den största nyheten är tro och religion som har en djupare och mer sofistikerad mekanik än i tidigare spel. Tro är en ny resurs, ungefär som kultur, guld eller vetenskap.
   Det första du gör efter att ha samlat på dig en viss mängd av enheten "tro" är att grunda din egna primitiva religion som förser ditt rike med olika fördelar. En gör till exempel att dina städer växer snabbare ju fler anhängare du har och en annan låter handelsvägar generera vetenskap. Ju mer du låter din religion växa desto mer kan du anpassa och förbättra den. Du kan använda dig av befintliga religioner såsom judendom, taoism, kristendom, konfucianism och islam eller så döper du den själv.
civilization5godsandkingscelts
En symbol bredvid stadsnamnet visar vad invånarna har tagit som huvudreligion. Egyptierna såväl som Kelterna tror här på shintoismen men relationen sinsemellan är spänd.
Religionsfrihet
Det centrala elementet med religion är spridandet och det är då som du har chansen att vara passivt aggressiv mot dina motståndare. Spelar du dina kort rätt kan religion ge dig ett mäktigt försprång tidigt i spelet medan det har en politisk påverkan framförallt senare i åldrarna.
   Med hjälp av missionärer och profeter knackar du på hos dina grannar och skapar anhängare. Vissa tar kanske emot buddhismen, eller varför inte karlismen, med öppna armar och välkomnar den och dess fördelar som en central religion, medan andra civilisationer startar en inkvisition för att behålla landets första tro. Religion kan således både stärka relationer såväl som försämra dem. När de blir riktigt allvarligt kan det vara en god vän i krigstider då du kan anpassa din tro för krigföring. Flexibiliteten fungerar bra. Även om spelet förändras av mekaniken så är det aldrig påträngande för mer traditionella Civilization V-spelare.
Småstadspolitik och havskrig
Den bästa och kanske största förändringen till en befintlig spelmekanik är samspelet med de många "city-states" (ensamma städer utan expansionsmöjligheter) som finns utspridda i världen. Det är nu mycket roligare att hjälpa dem och tävla om deras välvilja då de ger ut fler varierade uppdrag än innan samtidigt som det är lättare att se vad de vill och när de slutar tycka om dig. Det märks och känns av mycket mer nu om du har eller inte har bra relation med dem.
   När det gäller krig till havs har skepp delats upp i två grupper med räckvidds- och närstrids-skada. Detta, tillsammans med den nya "great person"-havsenheten "great admiral", får de sju haven att kännas mer inbjudande för strid med ett ökat taktiskt djup.
00382241
I Gods and Kings handlar spioneri mer om menyer än om Aston Martin-bilar, dyr champagne och klockor med laserstrålar.
Menyspionage
Spioner gör en återkomst från tidigare Civ-spel. Via menyer ska du använda dem för att övervaka andras städer, tjuvkika och sno teknologi eller skydda dina egna städer från andra spioner. Jag tyckte dock att denna del kändes ganska oinspirerad och framförallt begränsad. Spionerna har helt klart sina användningsområden, men de hade kunnat ha ännu större plats i spelmekaniken som helhet.
Luftskepp och ångmaskiner
I Gods and Kings upptäckte jag de färdiga scenariornas storhet. Konceptet är inte nytt och de är inte särskilt många men jag insåg hur roliga och intressanta de är. Förutom de som är i det gamla vanliga stuket som ska simulera riktiga krig finns också det lite otippade "Empires of the Smoky Skies". I scenariot tar du rollen som en av fem kommendörer i en fantasivärld fylld av landfartyg, luftskepp och andra diverse ångdrivna mackapärer. Steampunk-känslan infinner sig där dina monokelbärande motståndare försöker segra på fem olika sätt. Scenariot passade utmärkt med spelets redan semi-lekfulla grafik och design och jag fick känslan av att det här är något som teamet gärna skulle vilja jobba mer med.
Civ-V-GK-Gustavus
Sverige får för första gången i Civ-historien vara med som en av de spelbara civilisationerna. Styrda av Gustav II Adolf har Sverige både Karoliner och Nobelpris till sitt förfogande. Faluröd färg, På Spåret och IKEA inkluderas ej men nyckelharpan och nationalsången i bakgrunden är en mysig detalj.
Gammalt rävspel
Det märks fort hur bra presentationen än håller idag med sin mysiga grafik ackompanjerad av världsledar-karikatyrer och historisk hissmusik. Det nya temat presenteras på ett imponerande sätt som snabbt fångar in och lär ut koncepten. Det är således lätt att komma in i spelet och se att många saker, framförallt civilisationernas unika förmågor, har balanserats och jämnats ut. Hålrum i enhetsbanken har fyllts i och spelupplevelsen känns mer komplett än tidigare då enkla och små förändringar lyfter spelet. Samtidigt är en av spelets akilleshäl, motståndarnas kaotiska AI, inte tillräckligt förbättrad. De är fortfarande irrationellt ormlika med sina backstab-fasoner och lika haltande på det rent strategiska planet som förut, men det politiska systemet fungerar fortfarande bra och är en av spelets mest intressanta aspekter.
   Även om nu inte alla problem är bortplockade är nu spelet bättre än det någonsin har varit. Har du inte spelat Civilization V förut eller vill börja spela det igen så är Gods and Kings en suverän ursäkt till att sätta dig ner och spela bort timmar av din viktiga sömn.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
1441350_10200936570525580_587114245_n

offline Seaburger

Tar över världen i Civilization V och väntar på att Steam ska släppa Grim Fandango och The Neverhood. Jobbar som köksbiträde och kundbokare och spelar även trummor i bandet Sol.
169e544aa28512ed102db3d623519c2a
Genre
Strategi
Utgivare
2K Games
Utvecklare
Firaxis
Plattform
PC
Prisjakt
Release
Våren 2012
Sammanfattning
plus
  1. Religionssystemet
  2. Balanserat
  3. Utmärkt presentation
  4. Empires Of The Smoky Skies
  5. Många välbehövliga förändringar...
minus
  1. ... men också välbehövliga förändringar som borde ha skett
  2. Inte helt klockrent optimerat
  3. Ganska dyrt
8

Slutsats

En stark åtta till en stor, men något dyr expansion som lämnar ett gott intryck. Mycket beroende på studions ambitioner men också på det faktum att Civilization V-formulan fungerar fint än idag. Med en utmärkt presentation lägger Gods and Kings upp de nya så väl som gamla koncepten på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Det är ytterst få Civ-fans som kommer att ångra denna reformation.
Bilder
Civ_V_GK_concept_boudicca
Civ_V_GK_announcement_screen_1
Civ_V_GK_announcement_screen_2
Civ_V_GK_announcement_screen_3
Civ_V_GK_ingame_pacal
Civ_V_GK_ingame_william
civ5_gods_200
#inlineditbutton