Dragon's Dogma
Skrevs 2012-06-27 11:39:00 av P-A Knutsson
Djupt japanskt rollspel i västerländsk stil.
För konsolspelare var rollspel länge synonymt med japanska historier fyllda med konstiga frisyrer och tonårshjältar. Under de senaste åren har genren däremot tagits över av västerländska skapelser i stil med Skyrim och Dragon Age. För att inte tala om hela MMO-spektaklet. I Dragon’s Dogma försöker Capcom kombinera dessa tre rollspelstyper. Ett recept för katastrof eller succé?
ddflash
Drakar och demoner
Dragon’s Dogma är ett actionrollspel som utspelar sig i en medeltida värld fylld av modiga riddare och fruktansvärda vidunder. Den senare sorten dyker upp redan i spelets inledning där en enorm drake utan ansträngning besegrar huvudpersonen och äter upp dennes hjärta. Att den hjärtlöse huvudpersonen är lätt förvirrad efter att ha vaknat upp levande är därför helt förståeligt.
   Denna förvirring smittar sedan snabbt av sig på spelaren. Trots mängder med föremål, egenskaper, statistik med mera att hålla reda på finns det ingen nämnvärd form av handledning. Det är bara att testa (eller gissa) vilka föremål som ska användas till vad och hur karaktärerna ska utrustas och utvecklas. Ibland kul, ibland frustrerande.
Vilse i pannkakan
Känslan av förvirring blir inte mindre när startbyns portar slås upp och en stor och fri värld står till spelarens förfogande.
   Att vandra runt i den medeltida världen får mig att tänka tillbaka på de första veckorna i World of Warcraft. Jag har inte en aning om vad som väntar bakom kullarna och att ta sig till nästa uppdragsplats är en utmanande och spännande resa. Att vandra åt helt fel håll bara för att upptäcka nya områden är även det ett stort nöje – tills en enorm grip bestämmer sig för att äta modiga äventyrare till frukost.
dd6
Att ta bilder i spelet och lägga upp dem på Facebook är en kul finess, även om kvalitén lämnar en hel del att önska.
Inget tåg så långt ögat kan nå
Överlag är dock upptäckarglädjen riktigt stor och det blir aldrig tråkigt att utforska nya områden. Miljöerna är visserligen inte överdrivet varierade, men tack vare mängder med dolda gångar och andra hemligheter vill man utforska varenda vrå.
   Att bege sig ut på upptäcktsfärder är dessvärre inte något som kan göras allt för ofta. Det finns nämligen inget enkelt sätt att ”snabbresa” vid sidan av magiska (och svindyra) stenar som tar spelaren till regionens huvudstad. Även uppdragen lider av avsaknaden av snabbresor, så var beredd på en hel del springande.
Farliga utflykter
Det är dock inte tal om några söndagsutflykter; överallt väntar fiender som ofta bjuder på oväntat hårt motstånd. Lyckligtvis är både huvudkaraktären och dennes följeslagare riktiga fenor på att slåss – i alla fall om ens fyrmannagrupp är genomtänkt.
   En krigare som tar stryk, en helande magiker och två karaktärer som är inriktade på att göra skada är i vanlig ordning den optimala uppsättningen. Två av dessa karaktärer, huvudpersonen och dennes medhjälpare, skapar spelaren. Inledningsvis finns det tre klasser att välja på (magiker, krigare och jägare), men ytterligare klasser tillkommer.
   Att byta klass är en relativt enkel historia och bör göras åtminstone ett par gånger under äventyrets gång. Rustningar, vapen och attacker är i regel klassberoende, men vissa egenskaper går att behålla även vid klassbyte. Till exempel kan en magiker ha jägarens smidighet och lönnmördarens nattspecialiseringar. Det finns med andra ord stora möjligheter att specialanpassa sina skapelser.
dd2
Ett tips är att akta sig för elden när drakar kommer på besök.
Smarta idéer
Gruppens två övriga medlemmar är såkallade Pawns, eller inhyrda följeslagare om man så vill. Det intressanta är att dessa följeslagare är någon annan spelares medhjälpare och deras rustning och egenskaper är samma som deras skapare senast gav till dem.
   Dragon’s Dogma innehåller inget regelrätt onlineläge, men många av de karaktärer som befolkar spelvärlden är andra spelares skapelser – och var och en av dem går att rekrytera till sin äventyrsgrupp. Spelet laddar nämligen regelbundet upp och ner information om både din och andra spelares medhjälpare (såvida du är uppkopplad det vill säga).
Datorstyre med kontroll
När det nalkas strid sköter följeslagarna sig själva och gör det faktiskt riktigt bra – såvida de är uppfostrade och utrustade ordentligt. De kan däremot inte gå upp i nivå eller anpassas, så för att få ett slagkraftigt fyrmannalag krävs det att följeslagarna regelbundet byts ut mot nya. Förutom bättre utrustning kan de nya följeslagarna även ha kunskap om kommande uppdrag, hur nya fiender ska besegras och vilken väg som ska tas för att nå ett visst mål.
Betygsätt dina kompanjoner
För de som vill fortsätta med samma karaktärer är det möjligt att sätta följeslagare som favoriter. De måste fortfarande bytas ut för att få bättre egenskaper, men favoriter dyker upp i ett område kallat The Rift. Där kan de lätt rekryteras med uppdaterad utrustning – såvida karaktärens skapare har förbättrat sin skapelse något.
   Efter att ha använt någon annans karaktär ombeds man att betygsätta den, samt skicka med något föremål och kommentar om man så vill. Trevligt nog verkar de flesta vara duktiga på att använda den funktionen, så att se hur ens skapelse fått beröm och blivit belönad för att den hjälpt till i någon annans äventyr är en relativt vanlig men alltid lika belönande syn.
dd5
Drakar är väldigt överrepresenterade på de PR-bilder Capcom har släppt.
Samlade klagomål
Även om jag har fantastiskt kul med Dragon’s Dogma går det inte att ignorera spelets många problem. Framför allt är det bristen på förklaringar som irriterar, men även allt springande fram och tillbaka blir snabb tröttsamt. Dessutom är det trist att den i grunden intressanta handlingen slarvas bort i hafsiga mellansekvenser. Därutöver lämnar både grafik och ljud en del att önska. Speciellt medhjälparnas konstanta tjatter blir snabbt en plåga. Dessa klagomål hindrar dock inte Dragon’s Dogma från att underhålla stort.
Bäst i klassen
Dragon’s Dogma är nog det mest svårrecenserade spelet jag har stött på. Inte för att det är ojämnt eller svårt att betygsätta, utan för att jag blev helt uppslukad av äventyret. Att starta spelet för att kolla upp en liten detalj till recensionen slutade alltid med minst tre timmars spelande. Att det finns gott om saker att göra även efter att slutet på handlingen nåtts gjorde inte saken bättre.
   Spelet är långt ifrån fläckfritt och många lär tappa både sug och ork på grund av bristfälliga instruktioner. För de som vill ha ett djupt rollspel med nyskapande och välfungerande inslag finns det dock inte många nyare titlar som håller samma klass som Dragon’s Dogma.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • somnat1
    Livsnjutare Känns som en uppföljare på Dark Souls... 2012-06-27
    • somnat1
      Livsnjutare Kunde inte editera ovanstående inlägg... 2012-06-27
      • zombie5
        cmd Många som gillar DD gillar även DS ha... 2012-06-28
zombie5

offline cmd

Spelar just nu!
1ac9d676d079d70b9499499c4a225046
Genre
Action
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-05-25
Sammanfattning
plus
  1. Oerhört stora möjligheter att skapa och utveckla sina karaktärer
  2. Riktigt roliga strider, speciellt mot bossarna
  3. Väldigt kul och givande att använda andra spelares skapelser
  4. Mysig spelvärld som är ett nöje att utforska
minus
  1. Slavrigt berättad handling
  2. Mycket att hålla reda på och få förklaringar
  3. Få sätt att snabbresa
  4. En del tekniska problem
8

Slutsats

Dragon’s Dogma är ett japanskt actionrollspel som försöker vara västerländskt – och lyckas riktigt bra. Hela spelvärlden är oerhört inbjudande, vilket tillsammans med ruskigt underhållande strider och smarta onlinefunktioner skapar ett av de bästa spelen genren har att erbjuda. Med lite finslipning kunde det ha varit en fullpoängare.
Bilder
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632016
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632017
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632018
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632019
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632020
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632021
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632022
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632023
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632024
dragonsdogmaplaystation3ps31302616632025
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1304929726-044
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1304929726-045
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1304929726-046
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1304929726-047
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1304929726-048
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1304929726-049
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1314611637-162
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1314611637-163
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1314611637-164
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1314611637-165
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1314611637-166
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1314611637-167
dragon-s-dogma-playstation-3-ps3-1314611637-168
dragons_dogma_1
dd200
dd1
dd2
dd3
dd4
dd5
#inlineditbutton