Ghost Recon: Future Soldier
Skrevs 2012-05-31 17:13:00 av P-A Knutsson
Försiktigare onlineskjutare för dig med onlinevänner.
Med spelserier som Ghost Recon, Rainbow Six och Splinter Cell har Ubisoft fängslat mig under många år. De har alltid fokuserat mer på tänkande och försiktighet än kaninhopp och snabba fötter. På senare år har de dock tagit tydliga steg mot strömlinjeformat pangande, är det bra eller dåligt för spöksoldaterna?
grflash
Call of Dutifiering
Call of Duty. Ett fenomen som skakade om actiongenren. Full fart framåt, häftiga scripade sekvenser och coola karaktärer är det nya receptet som alla verkar vilja följa. Även Ubisoft, i alla fall delvis. Ghost Recon: Future Soldier innehåller fortfarande en hel del smygande och planering, men mycket är nedtonat i förmån för häftig action och mellansekvenser som försöker (läs misslyckas) att bygga upp karaktärer och skapa en spännande intrig.
   Kampanjen i Future Soldier är inte dålig, men lite väl förenklad och actioninriktad. Det känns inte riktigt som Ghost Recon längre. Att ens AI-styrda kamrater är så effektiva är dessutom ett tvåeggat svärd; att märka upp fiende efter fiende och se dem falla blir rätt tradigt.
   Det går att ta sig an kampanjen med upp till tre vänner vilket såklart gör det hela roligare, men det skakar inte av känslan av ett ganska anonymt äventyr.
En hord av gorillor
För de som hellre vill skjuta på datorstyrda fiender utanför kampanjen är det Horde-liknande gerillaläget värt en titt. Där ska upp till fyra mänskliga spelare samarbeta för att försvara en av spelet utvald position. En position som snabbt blir översvämmad av fiender från alla håll och kanter.
   Tråkigt och oväntat nog klickade aldrig gerillaläget för mig. Problemet ligger antagligen i alla timmar som jag har spenderat med Horde-läget i Gears of War – det är helt enkelt överlägset på alla sätt och vis. Lyckligtvis glänser Ghost Recon på andra onlinehåll.
gr5
Tur att raketgeväret hade en ljuddämpare, annars kunde spöksoldaten ha blivit upptäckt.
Jaga mål
Konflikt, lockbete, sabotör och belägring heter de fyra tillgängliga speltyperna där mänskliga spelare står för motståndet. Alla är målbaserade, så klassiska dödsmatcher saknas helt – något som jag enbart tycker är positivt. Dels eftersom dödsmatcher har en tendens att suga åt sig en stor del av onlinefolket, men framförallt för att Ghost Recon inte kommer till sin rätt när folk springer runt och leker Rambo.
   För att vinna matcher, och ha kul för den delen, är ledordet samarbete. Med ett eller två team som ränner runt som yra höns blir matcherna urusla, medan matcher med taktiska anfall och förvar är fruktansvärt underhållande och belönande. Mot vanligt motstånd krävs det egentligen ingen större kommunikation för att samarbeta, men det är viktigt att hålla ihop och skydda sina kamrater. Med andra ord är det möjligt att få till riktigt underhållande omgångar via kompisfria snabbmatcher, även om rena hönsgårdar än minst lika vanliga.
Välja val
Huvudläget konflikt, vars matcher består av blandade mål som löper efter varandra, lider mest av yra höns-syndromet. Att efter tio sekunder se hela laget spridas ut över hela kartan är en alltför vanlig syn, likaså att se samtliga kamrater ligga och campa på fel sida av kartan när ett mål ska anfallas.
   De övriga spellägena klarar sig klart bättre (kanske klarar inte hönsen av att byta speltyp?), men är å andra sidan inte riktigt lika roliga i min mening. Belägring är dock en favorit där en bas antingen ska anfallas eller försvaras. Kruxet är att varje spelare endast har ett liv var. Även sabotör, där en bomb ska bäras till fiendens bas, underhåller stort. Överlag fungerar dessa speltyper bra att spela med blandat folk, även om de får ett klart lyft med onlinevänner vid sin sida.
gr4
Banorna är fulla med "tuffa" grafiska detaljer, exempelvis svävande bokstäver likt Splinter Cell Conviction.
Struligt nätverk
Tyvärr lider spelet av småbråkiga servrar och annat onlinestrul. Vid sidan av laggproblem är det ganska vanligt att bli utkastad till huvudmenyn när matchen laddas in, eller se nedräkningar till rundans start hänga sig. Dessutom är det ingen garanti att ett par vänner som söker en match i grupp hamnar i samma lag.
   Den absolut mest korkade lösningen är dock värdmigreringen. När värden lämnar matchen nollställs nämligen den aktuella rundan. Till exempel kan det ena laget vara några sekunder från vinst i den avgörande rundan, för att i nästa sekund stå uppradade vid starplatsen. Ett annat problem vid värdmigrering är att det inte är helt ovanligt att bli utslängd till huvudmenyn när de sker.
   Det ska dock sägas att onlinespelandet fungerat bättre och bättre för varje dag som gått sedan releasen, men det finns fortfarande en del problem att lösa.
Klumpig navigering
Något annat som gärna får åtgärdas är menyerna. De fyller sin funktion, men är onödigt tröga, ologiska och alldeles för omständliga. Ta till exempel den hypade möjligheten att modifiera vapen. I grunden är funktionen klart användbar, men sättet den är upplagd på gör att det enbart blir drygt att finjustera sin arsenal.
Oslipad underhållning
Ghost Reon: Future Soldier är en oväntat oslipad historia som ändå är lätt att rekommendera för rätt grupp av spelare – med betoning på grupp. De som vill ha en taktiskt och krävande enspelarkampanj att ta sig igenom ensam bör tyvärr hålla sig borta, likaså de som vill ha en snabb actionfix online.
   Vad som krävs för att uppskatta spelet är en grupp kompisar som gillar relativt långsamt och taktiskt onlinekrig. Att spela med blandat folk är riktigt kul ibland, men slutar lika ofta i pannkaka. När två samarbetande team möts i onlinematcherna är spelkänslan superb och skapar en nerv som få andra spel når upp till. Det är riktigt synd att nätkoden, kampanjen och gerillaläget inte når upp i samma klass.
Vi fick spelet av Ubisoft
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • comment
    Arsenik Jag håller med om en del kritik men h... 2012-06-01
    • zombie5
      cmd 1 och 3: Jag hade enorma problem med ... 2012-06-01
    • comment
      Arsenik Gillat att telefonen skriver serbiern... 2012-06-01
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
cff8787b9482d1ccfb7982a0ade06004
Genre
Action
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft Paris
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2012-05-25
Sammanfattning
plus
  1. Otroligt kul online med rätt medsoldater
  2. Stora möjligheter att anpassa utrustningen
  3. Smart coversystem
  4. Bra kontroll
  5. Roliga spellägen
minus
  1. Värdelöst online med fel medsoldater
  2. Klumpiga närstrider
  3. Trist kampanj
  4. En del strul online
7

Slutsats

Ghost Reon: Future Soldier är en oväntat oslipad historia som ändå är lätt att rekommendera för rätt typ av spelare. Det som krävs för att uppskatta spelet är en grupp kompisar som gillar relativt långsamt och taktiskt onlinekrig. När två samarbetande team möts i onlinematcherna är spelkänslan superb och skapar en nerv som få andra spel når upp till. Det är riktigt synd att nätkoden, kampanjen och gerillaläget inte når upp i samma klass.
Bilder
ghostreconfs
gr1
gr3
gr2
gr200
#inlineditbutton