Max Payne 3
Skrevs 2012-05-28 10:04:00 av Joel Andersson
Max Payne är tillbaka efter lång frånvaro med höga förväntningar på sig.
Det har gått mer än åtta år sedan vi senast tog del av Max Paynes tunga livsöden i The Fall of Max Payne. Då satt fortfarande finska Remedy vid rodret för utvecklandet, men de hade hjälp av Rockstar (Grand Theft Auto, Red Dead Redemption med mera) som nu i och med Max Payne 3 tagit över helt.
mp3_420
Ett sargat ansikte
Med både Max Payne-serien och några av Rockstars senaste alster i åtanke är det nog många som har haft förväntningarna mycket högt inför denna tredje del. Det syns direkt att fokus flyttats mot huvudkaraktären Max Payne som lider av depression, alkoholproblem och tablett-missbruk efter att ha förlorat sin fru och dotter. Dessutom tvingas han lämna sitt hem i New York och följa med Raul Passos, en gammal bekantskap som Max tycks ha glömt, till Sydamerika. Där handlingen börjar är Max livvakt åt några bland Sao Paolos samhällselit. Ett farligt jobb med tanke på den politiska instabilitet som råder på grund av kraftig fattigdom. Beväpnade attacker, kidnappningar och utpressning hör till vardagen, något som dock inte avskräcker Max som söker en mening med livet efter allt han gått igenom.
max-payne-3-pc-1320179336-050_1173248973
Max Payne är tillbaka för tredje gången med lika stora problem som alltid.
Blodigt gameplay
Max Payne-seriens signum är ”bullet time”-effekten som innebär att du med ett knapptryck kan sakta ner tiden i några sekunder och avlossa ett antal spektakulära skott. Samtidigt kan Max slänga sig i luften för att göra det svårare för fienden att träffa honom á la The Matrix (även om Max Payne var under utveckling före den filmen). En varning för extremt våldsamt gameplay med mycket blodsplatter och en hel del naket är dock i sin ordning för oroliga föräldrar, 18-årsstämpeln är inte för intet.
   Bullet time finns förstås kvar och används flitigt även i scriptade sekvenser och då oftast i kombination med någon galen manöver för vår huvudkaraktär. Lägg på detta att Max kan ha till exempel en pistol eller en uzi i varje hand så förstår ni vilken action det handlar om i sina bästa stunder. Rockstar har också implementerat ett cover-system likt de vi ser i nästan alla actionspel nu för tiden.
   Max fiender är dock inte dumma i huvudet utan flankerar och överraskar på många smarta sätt. För att hela sig tuggar vår frontfigur smärtstillande piller, och en riktigt skön användning av dessa är om man har piller kvar och ens livmätare helt når botten. Då aktiveras automatiskt bullet time och Max får en chans att under ett par sekunder försöka döda sin baneman. Lyckas han så stannar han vid liv, annars är spelet över, så det är alltid bra att ha några extra piller till hands.
Lite seg början
Tidigare berättades Max Payne-spelens handling till stor del i serietidningsform mellan uppdragen, ett upplägg som nu övergivits i trean, förmodligen i hopp om att ge oss en mer strömlinjeformad upplevelse. Så blir dock inte riktigt fallet tycker jag. Det känns stundtals lite hackigt och omotiverat. Speciellt i början hoppar det mycket mellan ett par minuters skjutande på ett mindre område och ett par minuter mellansekvens. Förutom nämnde Passos känns det inte riktigt som man lär känna någon annan karaktär. Tyvärr är också många av områdena korridor-formade, även om det blir mer varierat senare in i handlingen.
   Mellansekvenserna andas topp-produktion med proffsiga röstskådespelare, välljudande soundtrack och väl koordinerad action. Fast stilen med ord som ploppar upp på skärmen och hackande bilder är nog upp till var och en att vara förtjust i.
   Grafiken är i vart fall i toppskiktet bland spel idag och förmedlar perfekt den känsla av misär som råder i de Sydamerikanska länder som Max Payne verkar i under handlingens gång. För de som inte spelar så mycket mot andra i flerspelarlägen hade det dock varit roligt om man kunde ha utforskat lite mer av alla detaljerade miljöer och haft lite mer för det än de fåtal samlarobjekt i form av ledtrådar och gyllene vapen som finns.
max-payne-3-pc-1320179336-049_1215988571
Bullet time-effekten utnyttjas flitigt i kombination med spektakulära actionrörelser.
Standardkontroll
Kontrollen följer mer eller mindre standarden för actionspel idag med tillägget att bullet time fått en egen knapp. När det gäller siktet finns ett par olika konfigurationer där grundläget är att siktet låser på fienden, fast det går att finjustera med högerspaken. För den som vill ha den största utmaningen går det också sikta manuellt, men trots den hjälp som finns är det lite bökigt att få in så många headshots som det verkar vara tänkt under många scriptade sekvenser. Det blir förstås lättare med tiden men jag gissar att just precisionen i siktet kommer fungera optimalt på PC.
Mer tid i flerspelarlägena
Handlingen tar inte mycket mer än en dag att springa igenom för en van tv-spelare och även om det stundtals är så roligt att man vill prova på högre svårighetsgrader med mindre kontrollhjälp så är det i flerspelarlägena många kommer ha spenderat det mesta av tiden i innan Max Payne 3 läggs på hyllorna.
   Förutom de vanliga lägena, till exempel dödsmatch, har det tillkommit några intressanta lägen som ”gang wars” där det sker dynamisk uppdatering av vad du ska göra. Ena stunden kanske du ska skydda något område och efter det döda en viss motståndare. Miljöerna är de samma som i offlinedelen men ingen match blir den andra lik. Vidare kan du gå med i eller bilda gäng på Rockstars Social Club och det hålls reda på en hel del statistik gängen emellan vilket säkert kan leda till extra tändning i vissa matcher. Det känns inte alltid perfekt balanserat, men så ska väl kanske inte heller en full bullet time-mätare räcka lika långt som i enspelarläget. Mycket underhållning finns i alla fall att hämta i onlinelägena.
maxpayne3-2001-1280_470957970
Flerspelarlägena hör till höjdpunkterna i Max Payne 3.
En trevlig återkomst
Max Payne 3 bjuder på en hel del underhållning men kanske bör man inte ha förhoppningarna i takhöjd vad gäller handlingen i offlinedelen. Det spel jag associerade till efter ett par timmar med Max Payne 3 var Uncharted 3, på gott och ont. Båda är fantastiska spel med höga produktionsvärden men inte riktigt lika engagerande som sina föregångare i min mening när utforskande och handling fått ta ett steg åt sidan framförallt för fler scriptade mellansekvenser.
   Precis som vår recensent av Uncharted 3 tyckte att flerspelarlägena lyfte slutbetyget gäller samma för Max Payne 3. Utan onlineläget har kanske lite av skälen i serien tyvärr gått förlorad, även om det fortfarande är det bästa actionspel undertecknad känt på i år.
Vi fick ett recensionsexemplar av Max Payne 3 från Nordic Game Supply.
8 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • min_maxamed_bild
    Libaax Jag är på chapter 6 just nu i spelet ... 2012-05-30
    • Bild_84
      Mugen Ja, utan multiplayer hade det inte få... 2012-05-30
      • min_maxamed_bild
        Libaax På tal om Uncharted den har tappat me... 2012-05-30
  • Korthar
    Avkomman bra recension och jag håller med dig ... 2012-05-28
    • Bild_84
      Mugen Gjorde en mindre ko...nde tro avsågs. =) 2012-05-28
    • Bild_84
      Mugen Tack, kul att det u...inte 100% där. =) 2012-05-28
Bild_84

Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
546f69bfda44701fbe5cc044aa462fb7
Genre
Action
Utgivare
Take Two
Utvecklare
Rockstar Vancouver
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2012-05-18
Sammanfattning
plus
  1. Lysande röstskådespelare
  2. Grafik i toppskiktet
  3. Grymt soundtrack
  4. Kul gameplay
  5. Varierade flerspelarlägen
minus
  1. En del kontrollbrister
  2. Lite hackande handling
  3. Mycket korridorer
  4. Svaga sidokaraktärer
8

Slutsats

Max Payne 3 når kanske inte riktigt upp till de höjder föregångarna låg på om man bara ser till handlingen. I sina bästa stunder håller i varje fall actionsekvenserna måttet där "bullet time" finns kvar som central effekt. Grafik, soundtrack och röstskådespelarinsatser är vidare av absolut toppklass. Större delen av underhållningen ligger dock i flerspelarlägena som i sig lyfter slutbetyget med en poäng och placerar Max Payne 3 som årets hittills bästa actionspel.
Bilder
4
3
5
2
1
6
maxpayne331280
maxpayne341280
maxpayne351280
maxpayne361280
maxpayne371280
maxpayne381280
maxpayne3101280
maxpayne3111280
maxpayne3121280
max-payne-3-playstation-3-ps3-1314640906-025
max-payne-3-playstation-3-ps3-1314640906-024
mp3_200
maxpayne3-2003-1280_2065213537
maxpayne3-2002-1280_516700341
maxpayne3-2004-1280_2131843890
maxpayne3-2005-1280_2124719663
maxpayne3screen00212292011_3972551778
#inlineditbutton