Sorcery
Skrevs 2012-05-29 19:34:00 av P-A Knutsson
Harry Potter utan Harry och Potter.
För snart sex år sedan slog Wii Sport ner som en bomb i spelvärlden. Därefter blev rörelsespelandet i min mening aldrig bättre, trots Kinect, Move och Motionplus. Det har dock kommit en rad bra rörelsebaserade spel, där speciellt Medieval Moves imponerade på mig. Lyckas Sorcery bygga vidare på framgången – eller blir rörelsekontrollens brister ännu en gång uppenbara?
sorflash
Möt Harry Po…nehe?
Eftersom Sorcery har bytt stil ett antal gånger sedan det avtäcktes visste jag inte riktigt vad som väntade när introsekvensen nått sitt slut. Kanske var det därför den lummiga trädgården och det mysiga huset överraskade mig så positivt; det hela kändes som en blandning av Fable och Harry Potter snarare än Medieval Moves.
   De miljöer som besöks under äventyrets gång känns inspirerade av de nämnda titlarna, då allt ifrån gravkammare och grönskande skogar till medeltida städer står på turlistan. Det finns dock inget större utrymme för eget utforskande då det hela tiden finns en tydligt utstakad väg framåt.
Inget för de yngsta
Även själva inramningen överraskade mig. Det är lätt att missta Sorcery för ett barnspel, men varken stilen, berättelsen eller svårighetsgraden passar de allra yngsta. Dessutom finns det gott om syrliga och underhållande kommentarer mellan de två huvudpersonerna. Ett familjespel är en bättre benämning på Sorcery.
En trollstavsstav
Det som utmärker sig mest är däremot kontrollen. Sorcery kräver en Move-kontroll och en navigationskontroll, alternativt en vanlig handkontroll som hålls i ett handtag. Move-kontrollen fungerar vanligtvis som ett trollspö, men används även för att exempelvis skapa egenskapsförbättrande trolltrycker, vrida om nycklar och lösa enkla pussel.
   Överlag fungerar faktiskt viftningarna bra och att forska fram och mixa trolltrycker blir riktigt kul tack vare kontrollen. Även simpla trollformler som att laga föremål och flytta stenbumlingar sköter sig utan nämnvärda problem.
2
Vifta bort din glada min
Sedan har vi striderna. Partierna där det mesta fallerar. Genom att snärta Move-kontrollen åt olika håll skjuts magiska projektiler i respektive riktning. Ibland i alla fall. Allt för ofta far nämligen skotten all världens väg vilket skapar enorm frustration. Att kalibrera om kontrollen med jämna mellanrum verkar hjälpa en del, men överlag är det alldeles för mycket strul för en enkel och viktig manöver.
   Lyckligtvis är projektilerna begåvade med stark målsökning, vilket tillsammans knappbaserade förmågor som magiska sköldar och undanmanövrar gör striderna uthärdliga. Att blanda olika magier för att skapa extra kraftfulla attacker är en annan detalj som lyfter striderna.
   Överlag hade dock samtliga stridsmagier mått bra av gamla hederliga knapptryck istället för viftande. Inte ens när allt fungerar som det ska är magiskjutandet särskilt kul, utan mest tröttsamt.
5
Mycket rätt med irriterande fel
Sorcery är ett mysigt familjespel som gör mycket rätt. Miljöerna är spännande att vandra runt i och det finns en del detaljer att tappa hakan över. Dessutom fångade handlingen mig oväntat mycket, även om den följer klassiska ramar.
   Tyvärr sjunker spelupplevelsen som en sten när striderna drar igång. Det blir aldrig pannkaka av det hela, men det var gott om tillfällen då jag önskade att jag höll i en vanlig handkontroll. Samtidigt fungerar många rörelser bra och förbättrar faktiskt inlevelsen.
   Detta tillsammans med ett relativt lågt pris gör Sorcery till ett bra val för Move-ägande barnfamiljer. Likt alla andra rörelsebaserade spel finns problem, men i slutändan väger de positiva bitarna tyngst.
Vi fick spelet av Nordisk Film
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
9f415067dfdc70eb8751027850b08c60
Genre
Action,Rollspel
Utgivare
SCEA
Utvecklare
Sony Computer Entertainment
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-05-23
Sammanfattning
plus
  1. Rörelsekontrollen utanför striderna
  2. Riktigt kul att blanda magiska drycker
  3. Oväntat duglig handling
  4. Mysiga miljöer
minus
  1. Kontrollen i strid
  2. Röriga strider
  3. Småbråkig kamera
  4. Kort äventyr utan omspelningsvärde
6

Slutsats

Sorcery är ett rörelsebaserat äventyrsspel som bjuder på mysiga miljöer och smart kontrollanvändning – tills det är dags för strid. Det blir aldrig pannkaka av det hela, men det finns gott om tillfällen då en vanlig handkontroll hade varit att föredra. Samtidigt fungerar många rörelser bra och förbättrar faktiskt upplevelsen, vilket i slutändan väger tyngst. En mycket stark sexa.
Bilder
sorcerybcus98203ss1
sorcerybcus98203ss2
1
3
4
6
sor200
#inlineditbutton