Botanicula
Skrevs 2012-05-03 15:00:00 av Magnus Enarsson
Är Aminata Designs nästa äventyrsspel lika bra som Machinarium?
Förra gången trollband Aminata Design oss med ett peka och klicka-äventyr som direkt talade till hjärtat. I Machinariums karga men bedårande robotvärld lyckades utvecklarna balansera pussel med unik estetik på ett fördömligt sätt. Nu har det blivit dags för utvecklarnas nästa kreation, Botanicula, som fortfarande har en peka och klicka-struktur men som är betydligt mer surrealistiskt än Machinarium.
Bota420
Spindelparasiterna anfaller
Botanicula handlar om fem små varelser som bor i ett fridfullt träd fullt av färg, fantasi och liv. Harmonin bryts plötsligt när mörka och ondskefulla spindelparasiter börjar förtära och förstöra deras hem. Snart blir våra fem vänner också varse om parasiternas verkliga mål. De är ute efter att förstöra hela den naturliga balansen och vill åt det sista fröet som deras älskade träd har. För att rädda sitt hem måste de tillsammans ge sig ut på en resa och övervinna alla hinder och pussel de stöter på under färden på grenarna.
   Som berättelse betraktad fungerar det, men det blir aldrig speciellt engagerande. Det går att känna sympati med hjältarna, men man saknar en starkare karaktär att identifiera sig med som i Machinarium.
Lösningar utan logik
Trots att Botanicula är ett peka och klicka-spel, så är det mycket som förändrats sedan Machinarium. Den första uppenbara förändringen är att man nu har flera karaktärer att råda över, alla med unika egenskaper som används för att lösa olika problem. Någon kan flyga, en annan är smidig och så vidare. Men den största skillnaden ligger i problemlösningen som inte längre handlar om logik. Visst finns det ibland självklara lösningar, men istället för att försöka lista ut vilka objekt som ska kombineras med varandra, handlar Botanicula om att undersöka varje bild genom att klicka på olika ställen och se vad som händer. Spelet är på så vis mer likt en konstinstallation än ett spel, vilket i sig kan vara spännande, men inte särskilt kul rent spelmässigt. Man får aldrig riktigt känna sig smart på det där sköna sättet eftersom surrealismen och upplägget aldrig tillåter detta. Allt handlar mer eller mindre om slump och känslan som infinner sig är att man mest hoppar omkring och trycker lite här och var och hoppas på att något ska hända.
Bota-11
Världen i Botanicula är fantastiskt färgstark och fantasifull.
Världen bisarr
Grafiken är färgglad och barnslig. Det känns som att kliva in i en värld skapad av dagisbarn. Trots detta blir det aldrig märkligt eller fult då de ojämna strecken bildar ett stilistiskt grepp som verkligen fungerar. I trädet stöter man dessutom på de mest märkliga figurer och situationer som bara kan existerar i sinnet på ett barn, vilket i sig är en ganska skön känsla. Ena sekunden bryter någon ut i sång på månen och i nästa spränger sig en julgran ut genom ett paket. Det är omöjligt att inte småfnissa för sig själv eftersom allt är så bisarrt.
Både bra och dåligt
Det finns mycket gott att säga om Botanicula. Ljuddesignen är grym och man blir glad av att bara klicka sig fram i den färgstarka världen bland skojiga ljudeffekter och filurer. Utvecklarna är fortfarande lika duktiga på att kommunicera via bilder, vilket alltid framträder i form av pratbubblor när någon uttrycker sig i spelet. Trots detta fanns det mer att förvänta sig av Aminata Design. Är inte lösningarna för enkla är de ibland så ologiska att det nästan förtar spelglädjen. Det är med andra ord inget spel man håller på i timmar med. Efter tjugo minuter är man mätt och måste lämna spelet för att kunna klämma tjugo till vid ett annat tillfälle. Som spel betraktat är Botanicula en besvikelse, som interaktiv upptäcktsfärd däremot är det mer lyckat.
Vi fick spelet av Daedalic Entertainment.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
86bb4b4527d0f9c13920c7b278b44577
Genre
pussel,Äventyr
Utgivare
Daedalic Entertainment
Utvecklare
Aminata Design
Plattform
PC
Sammanfattning
plus
  1. Skön estetik
  2. Bra ljuddesign
  3. Sött och färgstarkt
minus
  1. Få logiska lösningar
  2. Mer konstinstallation än spel
6

Slutsats

Peka och klicka-äventyret Botanicula lever tyvärr inte upp till förväntningarna efter Machinarium. Med för enkla pussel och många gånger helt ologiska lösningar känns spelet mer som en konstinstallation än ett spel. Grafiken strålar rent estetiskt och som avkopplande upptäcktsfärd fungerar det, men räkna inte med någon utmaning eller tuggmotstånd.
Skupinka150
#inlineditbutton