Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure
Skrevs 2012-04-29 16:55:00 av Joel Andersson
Det första intressanta peka och klicka-liknande spelet till 3DS.
Återigen svajar ekonomin hos den anrika speljätten Sega som kommer lägga ner ett antal avdelningar och fokusera på färre titlar i framtiden. Lyckligtvis hann Rhythm Thief bli färdigt till 3DS innan dess. Det är något så udda som ett rytmiskt peka och klicka-äventyr, en genre som Sega knappast lär satsa på i framtiden om inte försäljningssiffrorna överraskar rejält.
rhythm_420
Dansande tjuv i fokus
Vi följer den gode Raphael som bor ensam i Paris med sin hund Fondue. Som sitt alter ego Phantom R utför han spektakulära stölder runt om i Paris mitt framför näsan på polisen. Stölderna fyller dock ett syfte då Raphael bara väljer ut vissa markerade konstföremål i tron och hoppet om att de ska leda till hans försvunna far. Samtidigt händer skumma saker i bakgrunden när någon stjäl Napoleons kista med motivet att återuppväcka den forne kejsaren från graven.
Rhythm-Thief-1
Huvudkaraktärens alter ego Phantom R ägnar sig åt att stjäla konst från Paris förnämsta anstalter.
Fint animerat, småbarnsligt berättat
Den tecknade stilen i Rhythm Thief påminner om Professor Layton-spelen. Mellansekvenserna är mycket spektakulära och är det som mest motiverar en aktiverad 3D-effekt. Även berättandet och dialogen ligger på likartad nivå som i Layton, vilket ibland känns något barnsligt men det är inget som hämmar upplevelsen nämnvärt. Mycket men inte all dialog presenteras av röstskådespelare som gör ett ok jobb, i övrigt är det som i andra peka och klicka-äventyr textrutor som får läsas igenom.
   Känner du till Paris kommer du känna igen en hel del platser då Raphael under handlingens gång besöker stora delar av staden. Tyvärr är det inte så mycket att interagera med, utan det finns oftast bara en eller ett par tydliga saker per skärm.
Rytmiska minispel kryddar
Förutom det traditionella utforskandet så har Sega valt ett säreget upplägg med rytmiska minispel som avlöser det annars ganska långsamma tempot. De knyts ofta till någon mer spännande sekvens som när Phantom R ska smyga förbi eller fly undan poliser. Det är väldigt enkla minispel som går ut på att trycka på knappar och rita med pekpennan i takt till bakgrundsmusiken. Vidare hjälp med timingen fås av indikatorer som liknar de i Elite Beat Agents/Ouendan. Mixen av de båda genrerna går rätt bra när mycket i handlingen i äventyrsdelen också kretsar kring musik och instrument.
   En av de mest märkbara bristerna med Rhythm Thief framträder dock i de minispel som använder gyrofunktioner. De känns både krystade och ofta jobbiga på så sätt att du antagligen misslyckas i större utsträckning om du inte är helt fokuserad. Responsen är inte heller den på tillräckligt hög nivå.
Rhythm_Thief_3DS_Screenshot_04
Exempel på minispel där man ska rita med pekpennan i takt till musiken.
Högre svårighetsgrad önskas
Har du inte alls bekantat dig med rytmiska spel eller har svårt för den mer traditionella äventyrsgenren så har du dock ingenting att frukta i Rhythm Thief. Räkna med ett och annat misslyckande i minispelen men det går nog så snabbt att memorera takten i bakgrundsmusiken att det inte behöver kräva många försök ytterligare för de flesta. I kombination med att äventyrsdelen inte direkt innehåller några utmanande pussel är det nog tyvärr snarare lite för lätt för den målgrupp som Rhythm Thief riktar sig mot.
   Det finns en del gömda föremål att finna i varje skärm genom att mer eller mindre trycka slumpmässigt över hela skärmen och ett par sidospår som att leta ljud i omgivningarna. Möjlighet finns att utmana vänner i minispelen och bygga en grupp av fans via Streetpass.
Rhythm-Thief-8
Efter Rhythm Thief vet du vad som är värt att se i Paris nästa gång resväskan packas.
Typiskt Sega
Även om inte jag skulle nämna Rhythm Thief bland de allra finaste titlar Sega producerat så måste jag säga att det överraskat positivt. Det här är det första spelet på 3DS som kommer nära exempelvis Layton och Ace Attorney till DS. Dessutom med en lite säregen karaktär med tanke på mixen med de rytmiska delarna.
   Förhoppningsvis för Segas del blir många nyfikna på vad det här är, men vi får nog räkna med att utsikterna för till exempel en uppföljare är små. De har tyvärr en historia med kritikerhyllade försäljningsfloppar bakom sig. Kanske får de sikta in sig på en bra smartphone-portning av Rhythm Thief i hopp om att få igen de satsade slantarna om inte 3DS tar lite mer fart i försäljningen.
Vi fick ett exemplar av spelet från Bergsala.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
hamiltonisland

online Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
rhythm-thief-
Genre
Problemlösning,Rytm,Äventyr
Utgivare
Sega
Utvecklare
Sega
Plattform
Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
Våren 2012
Sammanfattning
plus
  1. Snyggt animerat
  2. Bidrar i en dåligt representerad genre på 3DS
  3. Bra musik
  4. Enkelt att börja med
  5. Ovanlig mix av genrer
minus
  1. Gyrominispelen
  2. Lite för lätt
  3. Tråkiga sidosysslor
7

Slutsats

Rhythm Thief är en lyckad mix av ett peka-och-klicka-äventyr och ett rytmspel. Påminner om Professor Layton både vad gäller grafiken och berättandet, istället för pussel är det dock fokus på rytm i minispelen. Är lite för lätt vilket dock gör det enklare att komma in i förstås. Med lite roligare sidosysslor, mer utmanande pussel och några modifierade minispel hade betyget gått upp ett steg ytterligare. Hade varit mycket intressant om Sega kunde bygga vidare på konceptet, men det ser i dagsläget inte troligt ut.
rhythm_200
Rhythm_Thief_3DS_Screenshot_03
Rhythm_Thief_3DS_Screenshot_01
Rhythm_Thief_3DS_Screenshot_02
Rhythm-Thief-3
Rhythm-Thief-4
#inlineditbutton