Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations
Skrevs 2012-04-27 13:07:00 av Emil Andersson
Naruto: Greatest Hits
Med orange overall, skrikigt röstläge och orubblig vilja är inte Masashi Kishimotos gulhövdade ninja som andra. Berättelsen om Naruto har fortgått i över tio år nu, och på vägen har många farliga fiender besegrats och vänskapsband formats och brutits. Med ett tidshopp på tre år har också karaktärerna vuxit upp, blivit starkare och utvecklats. Det här spelet kan ses som en buffé av Narutos värld. Alla betydande karaktärer ställs här mot varandra, både dess unga och äldre versioner. En Naruto-älskares våta dröm, förstås.
Naruto-420x177
Har man spelat de tidigare spelen i serien lär inte spelmekaniken i striderna överraska. För er oinvigda kan man säga att serien följer normen när det handlar om spelversioner av japanska serier. Istället för den standardiserade vyn från sidan som de flesta fightingspel använder sig av är kameran istället placerad snett bakom slagskämpen. Ett flertal mätare dominerar gränssnittet. Förutom den sedvanliga hälsomätaren finns också ett reglage för specialattacker liksom ett som visar hur många undanmanövrar du kan utföra i följd. Striderna kan utföras en mot en, eller med hjälp av ett antal assisterande karaktärer som kan hoppa in med jämna mellanrum.
Flashiga rörelser och snygg stil
Fightingen blir snabbt engagerande och känns tillräckligt tillgänglig för att nya spelare snabbt ska komma in i den. Men också en möjlighet för andra att sätta sig in i den och anamma ett större speldjup. Varje karaktär har ett antal kombinationer som utförs med hjälp av en knapp och riktningen av styrspaken. Några långa komplicerade kedjor av knapptryckningar är det inte tal om, inte ens när de flashiga specialattackerna släpps lösa. Gemensamt för slagmålen är att allt både känns och ser väldigt smidigt ut. Animationerna är ruskigt väl genomförda och med hjälp av cel shading-teknik känns stilen trogen den tecknade varianten. Rörelserna är ofta löjligt snygga, och när de unika ninjaförmågorna dras till sin spets i form av specialattacker blir resultatet stundtals häpnadsväckande.
Eftersom det är relativt lätt att plocka upp och spela handlar det inte så mycket om flinka fingrar, utan mer att inte bränna av alla sina undanmanövrar vid samma tillfälle, använda sina mäktigaste attacker på rätt ställe och blockera sin fiendes framfart. Det handlar om att vara kylig och taktisk.
Stor_bild_1
Drösvis med karaktärer
Eftersom nästan samtliga viktiga karaktärer samlats är antalet spelbara karaktärer hela 72 stycken. Förvisso är många av dem varianter av samma slagskämpe, Naruto är till exempel representerad fyra gånger, men då rör det sig om olika skeden av hans liv, och därmed hyfsat olika rörelsemönster och attacker. Lägg till ungefär 20 stycken assistkaraktärer så är antalet kämpar uppe i 90. På det hela taget är de digitala avbildningarna trogna originalet och väl utformade. Någon superbalans är det kanske inte tal om, men det känns inte som att spelet konkurrerar med de mest seriösa alternativen i genren heller, utan mer fungerar som en rejäl portion fanservice. Irritation väcks inte mot övermäktiga superfighters utan snarare när någon som i förlagan betraktas som närmast oslagbar här känns seg och relativt ofarlig. Itachi Uchihas ögontekniker är exempelvis hopplöst långsamma, när de egentligen bör vara bland det mäktigaste som finns.
Generisk kampanj
Det tar inte emot att spela kampanjen, och det är nödvändigt för att få tillgång till alla karaktärer, men särskilt spännande blir det aldrig. Det är helt enkelt enbart samma upplevelse som de vanliga slagsmålen bortsett från några insprängda berättande stillbilder och svårare motståndare. Förvisso bjuder Studio Pierrot som producerar animen på gamla och nya sekvenser för att föra historien framåt, vilket är en liten tröst. Men det som kännetecknade de tidigare spelens kampanjer, med välregisserade mellansekvenser, spektakulära avslutningar och engagerande minispel lyser här med sin frånvaro. Cyberconnect 2 kan definitivt beskyllas för att satsa på kvantitet framför kvalitet i detta avseende.
I det första spelet kunde man relativt fritt utforska omvärlden mellan striderna. I det andra begränsades det till små ytor med liten frihet. Ett inslag som inte var särskilt lyckat. Ett inslag som inte var särskilt lyckat. Istället för att blicka tillbaka och inse vad som gick snett och korrigera detta har utvecklarna här helt tagit bort detta element, vilket känns synd.
Stor_bild_2
Ett litet steg tillbaka
För de inbitna fansen av serien återfinns mängder av nostalgi i takt med att karaktärernas vitt skilda öden spelas upp. Det är ett generöst antal berättelser att ta del av, även om vissa av dem knappt förtjänar ett eget kapitel. Kampanjen är inte direkt dålig, utan känns som det typiska arkadläget i fightingspel, om än med ett större fokus på berättande än normen. Ändå känns det som ett steg tillbaka från föregångarna. Ett faktum som är omöjligt att bortse ifrån. Man har skalat av spellägen, offrat frihet och satsat på spelmekaniken i slagsmålen. Kanske borde man sökt efter något unikt istället för att försöka konkurrera med andra, mer kompetenta fightingspel.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
visning_level7

online Pempa

Är ursprungligen från Hudiksvall, men har flyttat till Gävle för studier inom filmvetenskap.
0f2fe184b68fa22ef3a854546a30018d
Genre
Action
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Cyberconnect2
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012
Sammanfattning
plus
  1. Snyggt och välanimerat
  2. Japanska röster
  3. Massvis av karaktärer
  4. Proppat med nostalgi för fansen
minus
  1. Halvdan kampanj
  2. Väldigt få karaktärer upplåsta vid spelets början
  3. Kvantitet framför kvalitet
  4. Struntinnehåll i affären
6

Slutsats

Med massvis av karaktärer från alla möjliga tidsåldrar är UNS:Generations det ultimata verktyget för Naruto-fans att avgöra vem som är starkast. Det rymmer stora mängder nostalgi i och med de frekventa tillbakablickarna mot seriens höjdpunkter. Tyvärr har Cyberconnect 2 i sin jakt på kvantitet glömt bort att få enspelarläget att kännas unikt och engagerande. Inslag från de tidigare spelen har skalats bort och kvar finns en rätt så generisk kampanj som måste genomspelas för att utbudet av karaktärer ska bli upplåst. För hängivna slagsmålsentusiaster finns bättre val.
Bilder
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-002
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-003
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-004
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-005
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-006
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-007
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-008
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-009
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-010
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-011
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-012
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-013
naruto-shippuden-ultimate-ninja-storm-generation-playstation-3-ps3-1309765085-014
Naruto-200x200
#inlineditbutton