Fez
Skrevs 2012-04-13 15:19:00 av Erik Hansson
Prisbelönt indiespel med en synnerligen mysig spelvärld.
Fez är kanske lika omtalat för sina förseningar som för sina indiespelsutmärkelser. Nu har det äntligen släppts på Xbox Live Arcade och även om det är en synnerligen mysig upplevelse så vill jag vara tydlig med att det inte är ett spel för alla.
fez420
Vrid kameran för att ändra världen
Fez är i grunden ett plattformsspel med problemlösning. Finessen med spelet är att världen går att vrida. Det som ser ut att vara i två dimensioner är egentligen i tre. Knepigt att beskriva, men för det mesta känns det logiskt och finurligt. Om du inte når en avsats i den vy som visas - vrid kameran så att du ser ut att vara närmre.
Inga fiender
Det finns inga fiender och det enda som kan ha ihjäl den fez-bärande huvudpersonen är ett fall. Då återupplivas man dock från platsen där man hoppade, så döden känns inte speciellt dramatisk.
fez-xbox-360-1330353871-004
På sina håll är spelvärlden varm och mysig...
Mer än bara problemlösning
Det som gör att Fez är mer än bara en 2D-3D-pusslare i samma anda som Echochrome är den mysiga världen. Den påminner en hel del om den enkla stil och stundtals mystiska stämning som senast sågs i Sword & Sworcery. Fina små melodier i bakgrunden och enkla ljudeffekter passar in perfekt i den simpla, men charmiga grafiken där det ständigt händer mycket på skärmen.
Blir snart knepigt
Målet är att samla på små kuber för att låsa upp dörrar. Eftersom att kuberna är gömda lite överallt gäller det att vrida och vända på världen för att hitta dem och för att förstå hur man ska hoppa vidare.
   I början är det enkelt, men snart dyker det upp knepigheter som inte är helt givna att du löser direkt och spelaren hålls inte i handen som i många andra av dagens spel.
fez-xbox-360-1330353871-006
... andra delar är mörka och ogästvänliga.
Vilse bland svävande öar
Eftersom spelvärlden består av svävande öar som man tar sig mellan via dörrar så kan det vara svårt att orientera sig. En karta försöker att underlätta, men eftersom inte alla vägar är så tydligt utmärkta får du räkna med att ibland känna dig vilse. Det uppstår också, av samma anledning, en del transportsträckor som inte känns helt motiverade. Flera teleporteringsställen hade inte skadat.
Låt bilderna avgöra
Det ska också påpekas att Fez inte är ett spel för alla. Du bör gilla designen och presentationen och ha för vana att uppskatta lite udda spelupplevelser för att det ska vara värt hundralappen. För min del har jag sällan upplevt en mysigare spelvärld och även om jag irriterar mig på att det ibland är otydligt hur man ska ta sig vidare så beror det mer på att jag är en otålig spelare än på feltänk från utvecklarna. Kolla på bilderna här intill. Tycker du det ser mysigt ut - slå till!
Vi fick spelet av Microsoft.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
Fez
7fe9700f2b597e54e9ab788c8c58cfd2
Genre
Plattform
Utgivare
Polytron
Utvecklare
Polytron
Plattform
Xbox 360
Release
2012-04-13
Sammanfattning
plus
  1. Spelvärlden
  2. Ljudbilden
  3. En del smarta problem
  4. Delvis utmanande
  5. Många hemligheter
minus
  1. Stundtals småbuggigt
  2. Instabil bilduppdatering
  3. Något svårorienterat
8

Slutsats

Det kan vara nostalgi inblandat, men den simpla grafiken i Fez känns som ett litet mästerverk. Miljöerna som ska utforskas genom att ständigt vrida på kameran är synnerligen mysiga och plattformsaspekterna och problemlösningen är överlag välgjorda. Det är dock spelvärlden och presentationen som gör Fez väl värd hundralappen.
Bilder
2190272-fez_1
fez200
#inlineditbutton