Kid Icarus Uprising
Skrevs 2012-04-11 15:13:00 av Joel Andersson
Nintendoklassikern får en uppföljare efter nästan 20 år.
Undertecknad var inte gammal när Pit var ute på sina senaste äventyr i Kid Icarus, 1986 till Nes och Kid Icarus: Of Myths and Monsters, 1991 på Game boy. Jag har aldrig ens spelat dessa titlar men har inte kunnat undgå fansens eviga önskningar om fler uppföljare. Väntan var lyckligtvis inte förgäves och när nu Kid Icarus: Uprising lanserats till 3DS kan både seriens fans och övriga 3DS-ägare dra på smilbanden åt denna återkomst.
kid_420
Rälsskjutare med rollspelselement
Kampanjen i Uprising utgörs av fler än 20 kapitel där vart och ett är uppdelat i en rälsskjutardel i luften och en del på land kryddad med några plattformselement. Frontfigur är den något skräniga ängeln Pit som med hjälp av gudinnan Palutena kämpar mot Medusas monsterhorder för att skydda människorna. Det är Palutenas förtjänst att Pit kan hålla sig luftburen i fem minuter innan han måste ner på marken. Hon ger också tips och vägledning samt säljer vapen och föremål till Pit.
   När du skjuter eller hugger fiender får du hjärtan som fungerar som valuta eller helande frukter och mat. Vid ett avklarat kapitel erhålls ofta vapen och föremål som man sedan kan uppgradera och kombinera på massor av sätt. Lägg till att det också går att handla vapen och föremål så är det totalt sett ett överraskande komplext system i nivå med många rollspel.
i_32121
Ängeln Pit är tillbaka för att bekämpa Medusas monster.
Demonstrerar många 3DS-funktioner
Redan när jag första gångerna kände på 3DS på diverse pressevent så stod Kid Icarus i förgrunden som teknisk demonstration för konsolens alla funktioner. Till att börja med så är 3D-effekten riktigt bra så länge konsolen hålls stilla. Djupkänslan bidrar mest i flygsekvenserna när det gäller att flyga genom ringar, undvika hinder, laserstrålar och fiender. Effekten går ganska bra i hand med den färgglada grafiska stilen där det inte känns av lika tydligt att viss kantutjämning går förlorad med 3D på.
   Vidare medföljer en bunt AR-kort som kan fotograferas för att få figurer och hjärtan samt låsa upp en del minispel. Känner du någon annan med Kid Icarus AR-kort så kan det ge ännu mer bonusar om du inte redan skannat de korten och totalt ska det finnas hundratals.
Plastigt ställ underlättar kontrollproblem
Så till den stora akilleshälen. Kontrollen för Uprising är klart ovanlig där man som högerhänt rekommenderas att styra Pit med den vänstra styrplattan, skjuta med L-knappen och sikta med pekpinnen. I sina värsta stunder är konfigurationen rent smärtsam för vänster hand, men det kan underlättas något med det medföljande plast-stativet för 3DS så man slipper lyfta. Dock är det ändå svårt att hitta en naturlig och komfortabel ställning när man både ska fokusera för 3D-effekten och vänja sig vid styrningen. Det finns ett par alternativa konfigurationer men ingen känns naturligt bättre än standardvarianten.
   Varför vi inte ens erbjuds en ”traditionell” kontroll i den mening det går att få med en Circle Pad Pro är en gåta då det hade gjort Uprising enklare att ha med sig ut. Circle Pad-tillbehörets enda bidrag är istället att erbjuda en styrplatta i en vänsterhänt standardkonfiguration, där alternativet annars är att styra Pit med ABXY-knapparna och skjuta med R.
   Med detta sagt så går det som med allt att vänja sig. Nintendo verkar varit bestämda på hur de vill att vi ska kontrollera och många menar att de verkligen kunnat uppskatta konfigurationen efter en tids träning.
i_32126
3D-effekten är riktigt lyckad under flygsejourerna.
Bjuder på stor variation
Till en början är det alltså ganska mycket att ta in. Även om all action sker på övre skärmen och den undre huvudsakligen ska användas för styrningen så känns det lätt som att man missar en hel del godbitar. Under dialog visas animerade bilder på de som pratar på nedre skärmen och inte sällan visas referenser till Nes-Kid Icarus och det är trots allt en del guldkorn för fansen som du ofta inte hinner eller ens tänker på att uppmärksamma. Att ens hinna ta in all dialog i stridens hetta är svårt nog.
   Som väl är så är erbjuder Uprising väldigt bra omspelningsvärde med en svårighetsgrad som kan justeras i många steg. En högre svårighetsgrad gör det möjligt att tjäna fler hjärtan och låsa upp tidigare icke upplåsta områden medan en lägre svårighetsgrad kan vara lämplig till en början för att i lugn och ro följa handlingen. Kort sagt ett suveränt upplägg i kombination med all möjlig vapenmodifiering, i synnerhet om du bara känner för att ströspela ett kapitel då och då och hitta alla dess hemligheter.
Light vs. Dark
Utöver allt som nämnts tillkommer ett par flerspelarlägen, free-for-all och light versus dark. Free-for-all är klassisk alla mot alla-dödsmatch med en bra twist i att starkare vapen innebär färre hälsopoäng för en bättre balans.
   I light versus dark delas sex spelare in i det ljusa och mörka laget med gemensam hälsomätare. Om en spelare dör förvandlas den till en ängel (Pit eller Dark Pit) som blir den starkaste i laget. Om lagets ängel dör vinner dock motståndarna, så det gäller för övriga lagmedlemmar att skydda den. Även i light versus dark balanseras bra vapen med lägre hälsa.
   Återigen ställer dock kontrollen till det lite, på liknande sätt som ibland händer i kampanjen. Pekpennan är förstås tänkt att fungera med samma snabbhet och precision som en muspekare i en förstapersonsskjutare, fast den gör inte alltid det.
i_32116
I Light vs. Dark spelar man i lag om tre spelare.
En hyllad återkomst
Kritikerkåren har varit ganska eniga om att Kid Icarus: Uprising hör till ett av årets bättre 3DS-spel. Framförallt, hör du till dem som väntat i de där 20 åren på ett nytt Kid Icarus så har du förmodligen redan skaffat och uppskattat Uprising. Med varm hand rekommenderas 3DS-ägare att ge det här en chans då det finns en del innovationer och element som inte kan fås på något annat format för tillfället. Nintendo har träffat rätt på mycket och det är så nära att jag hade höjt siffran ett steg men kontrollen har i ärlighetens namn ställt till en hel del problem. Bara en sådan sak som att Kid Icarus inte känns särskilt bärbart när jag tvingats använda ett stativ alternativt stapla mig fram med en seg alternativkontroll så fort jag velat spela på mina resor. I inte allt för långa sejourer, hemma med stativ, så är det dock en ren glädje att sitta med.
Vi fick spelet av Bergsala.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
hamiltonisland

offline Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
kidicarus
Genre
Action,Äventyr
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Project Sora
Plattform
Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2012-03-23
Sammanfattning
plus
  1. Färgglatt
  2. Bra 3D-effekt
  3. Bra musik
  4. Stort omspelningsvärde
  5. En del innovationer
minus
  1. Tillkrånglad och oergonomisk kontroll
  2. Svagt stöd för Circle Pad
  3. Tjatiga röster
7

Slutsats

Det tog lång tid, men Pits återkomst i Kid Icarus: Uprising blev till slut lyckad. Använder 3D och andra konsolfinesser bra i kombination med en färgglad sprudlande grafik. I sina bästa stunder erbjuds massor av spelglädje, variation och retrokänsla. Betyget dras ner av en svårinlärd kontroll som i sina värsta stunder kan lämna dig med smärtor i ena handen och ögonen. Räkna med att inte hinna uppfatta allt i en genomspelning utan utnyttja allt vad ändrad svårighetsgrad erbjuder och spela i mindre doser åt gången.
Bilder
kidicarusuprising3ds001
kidicarusuprising3ds002
kidicarusuprising3ds003
kidicarusuprising3ds004
kidicarusuprising3ds005
kidicarusuprising3ds006
kidicarusuprising3ds007
kidicarusuprising3ds008
kidicarusuprising3ds009
kidicarusuprising3ds010
kidicarusuprising3ds011
kidicarusuprising3ds012
kidicarusuprising3ds013
kidicarusuprising3ds014
kidicarusuprising3ds015
kidicarusuprising3ds016
kidicarusuprising3ds017
kidicarusuprisingnintendo3ds040
kidicarusuprisingnintendo3ds033
kidicarusuprisingnintendo3ds034
kidicarusuprisingnintendo3ds035
kidicarusuprisingnintendo3ds036
kidicarusuprisingnintendo3ds037
kidicarusuprisingnintendo3ds038
i_32119
i_32123
i_32122
i_32124
i_32125
kid-icarus-uprising-screenshot-24-e1333142080724
#inlineditbutton