Ridge Racer Unbounded
Skrevs 2012-04-03 14:55:00 av P-A Knutsson
Arkadracingens nya konung.
Både Ridge Racer och Flatout må vara orealistiska racingspel, men där slutar alla likheter. Trots det har de finska Flatout-skaparna Bugbear fått äran att förvalta Namcos klassiska Ridge Racer-serie - och de är inte blyga för förändring.
rrflash
Inte mycket är sig likt
Burnout 5? Need for Speed Underground 3? Split/Second 2? Motorstorm 4? Om jag skulle gissa vilket spel som visades på min TV-skärm skulle det ta lång tid innan jag ens började fundera på Ridge Racer. Så långt ifrån seriens tidigare delar har Bugbear gått. Bildesignen känns visserligen igen, likaså kamerapanoreringen inför racet – men det är i stort sett allt.
   Istället är Unbounded ett arkadracingspel med stort fokus på förstörbara miljöer och våldsamma krockar. Inledningsvis känns det mest som ett stort kaos, men med en kylare på huvudet går det att nå mållinjen.
Ingen hjälp så långt ögat når
Vägen dit är dock fruktansvärt svår. Unbounded håller inte spelaren i handen för fem öre utan man kastas direkt in i ett race fyllt med elva blodtörstande motståndare. Inte ens kontrollen gås igenom, vilket är märkligt då den livsviktiga sladdknappen fungerar lite ologiskt.
   Inte heller den klassiska boost-funktionen är sig lik. Boostmätaren fylls på genom att köra grisigt eller snyggt och förutom att köra snabbare används den även till att krascha motståndarbilar, spränga tankbilar och bränna igenom byggnader för att skapa genvägar.
1
Till skillnad från de flesta andra Ridge Racer-spel klämmer Unbounded enbart fram 30 bilder per sekund, vilket sänker fartkänslan en del.
Poäng poäng, mera poäng
   När sladdtekniken och boostfunktionen sitter i ryggraden blir racen något lättare, men minsta misstag straffas benhårt. En till synes säker seger kan efter en krock förvandlas till en sistaplats. Ibland kan det räcka med en dåligt tagen kurva. Motståndarna gör allt för att klå dig (och varandra) så det är inte en lugn stund på banan.
   Frustrationsnivån från de många förlusterna mildras lyckligtvis något av att erfarenhetspoäng samlas in även vid sistaplaceringar. Självklart fås betydligt högre summor vid förstplatser, men det är fullt möjligt att gå upp i nivå och låsa upp bättre bilar och nytt innehåll genom att nöta tävlingar om och om igen.
Ut på nätet
Att nöta samma tävlingar är så klart aldrig kul, fast Ridge Racer lyckas delvis undvika den fällan. En anledning är att omstarter inte tar emot lika mycket när det är ens eget fel när något går snett, men framförallt för att tävlingarna är så underhållande. Att köra med motorhuvudsvyn och se omgivningen smulas sönder så att bråte och bilar flyger överallt skapar en häftigt intensiv inramning till de utmanade racen.
   I längden blir dessvärre enspelarkampanjen ändå lite tradig. Dels på grund av den ibland löjligt höga svårighetsgraden, men även för att bandesignen och tävlingstyperna lämnar en del att önska. Då är det tur att lösningen på båda dessa problem finns online.
6
Med banskaparen går det att skapa alla möjliga och omöjliga banor. Tyvärr är den inte helt lättanvänd.
Mot andra eller datorn
Onlinedelen kan delas upp i två kategorier: normala och egenskapade tävlingar. De normala tävlingarna fungerar som brukligt; hoppa in i en lobby, välj bana, bil och börja köra mot mänskligt motstånd. De egenskapade tävlingarna fungerar på liknande sätt, men med lite fler spellägen och vanligtvis betydligt mer fantasifulla banor. Det går även att ge sig på hembyggda banor med datorstyrda förare som motstånd. Då ska man även försöka slå banskaparens poäng.
   Det är helt klart de hemmabyggda skapelserna som är mest intressanta. Likt Little Big Planet valde jag delvis bort enspelarkampanjen till förmån för mer fantasifulla och underhållande onlinebanor. Eftersom erfarenhetspoäng även fås för onlinerace går det att låsa upp nya bilar på så sätt, vilket gör enspelardelen något enklare.
   Ett orosmoment är hur många nya tävlingar och banor som kommer att dyka upp. Redan nu är det halvsvårt att hitta andra spelare på Live, så frågan är om communityn någonsin kommer att bli tillräckligt stort. För tillfället är jag tveksam, trots att den tillgängliga banskaparen erbjuder stora möjligheter för tålmodiga och kreativa designers – i alla fall när tillräckligt med delar har låsts upp.
En hård, rättvis och underhållande nöt
Sällan har ett spel gett mig så många käftsmällar som Ridge Racer Unbounded. Efter mycket övning slirade jag i alla fall runt på vägen istället för in i väggen och lyckades ta mig upp på podiet. I samma veva började spelet glänsa. Riktigt mycket.
   Med härlig körkänsla, häftiga miljöer och utmanade race klättrar Ridge Racer Unbounded upp som ett av de bästa arkadracingspelen. Tack vare onlineinslagen och banskapandet intar det förstaplatsen. Om spelet lyckas behålla ledningen beror mycket på hur onlinefolket sköter sig.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

offline cmd

Spelar just nu!
6cf4dba49ad399ab1996fbc0000c9541
Genre
Racing
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Bugbear Entertainment
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-03-30
Sammanfattning
plus
  1. Lyckad körkänsla
  2. Svårt men rättvist
  3. Välfylld banskapare
  4. Bra onlinestöd
minus
  1. Stundtals plottrig grafik
  2. Hög inlärningskurva
  3. Variationsfattig kapanj
  4. Hemsk musik
8

Slutsats

När Ridge Racer kommer tillbaka är inte mycket sig likt. Istället för ilsnabb racing med bredställ fokuserar Unbounded på förstörbara miljöer och våldsamma krockar. En tveksam förändring, men tack vare körkänslan, miljöerna och utmaningen klättrar Unbounded upp som ett av de bästa arkadracingspelen. Tack vare onlineinslagen och banskapandet intar det förstaplatsen.
rr200
5
4
3
2
#inlineditbutton