Metal Gear Solid - Snake Eater 3D
Skrevs 2012-04-02 12:48:00 av Joel Andersson
Bidrar ännu en dimension till Snakes klassiska smyguppdrag?
Det var ett tag sedan senaste Metal Gear Solid (MGS)-spelet på en Nintendokonsol, Twin Snakes 2004 på Gamecube närmare bestämt. Seriens skapare, Hideo Kojima, var dock tidigt ute med en demonstration av MGS3 till 3DS, vilket kom att leda till en fullständig nyversion av Playstation 2-mästerverket. Vi har återvänt till kalla krigets Ryssland för operation Snake Eater, i 3D denna gång dessutom. Är detta den definitiva versionen?
mgs3d_420
Bland ormar och kärnvapen
Handlingen i Snake Eater hör till de bästa i MGS-serien och börjar med att Snake spektakulärt fallskärmshoppar ner i närheten av en rysk militäranläggning för att frita Sokolov, en tidigare avhoppad rysk forskare. Sokolov har av en militant fraktion i Sovjet tvingats forska på nya massförstörelsevapen och nu hotar dessa delar av militären både ta makten i landet och hota övriga världen. Det dröjer inte länge innan flera karaktärer inte visar sig vara vad vi trott och det hela mynnar ut i en spionintrig av den högre skolan.
   I sina bästa stunder känns allt väldigt trovärdigt med mycket historiska referenser, superba röstskådespelare och realistiska scenarion. Bitvis går det dock till överdrift, i synnerhet bossarna och andra sannolikt icke-existerande gadgets på 60-talet, oftast är det dock med glimten i ögat. Något värre är att det vissa stunder känns lite segt med långa mellansekvenser och codec-samtal.
Små justeringar
De som redan spelat Snake Eater kommer inte chockas av nyheter i denna 3DS-utgåva. Det mest omtalade är förstås 3D-effekten som är helt ok även om den som vanligt inte omdefinierar upplevelsen, men jag kan rekommendera att ha den igång när man kontrollerar Snake och av när det är långa codec-konversationer för att batterierna ska vara längre. En annan tydligt märkbar nyhet är gyrofunktioner som hoppar igång så fort det ska balanseras, personligen tycker jag dock det mer irriterar än tillför mervärde.
   Menyerna och inventariet har bantats något men man kan fortfarande samla på sig en ansenlig mängd vapen, gadgets, kamouflage och mat i form av infångade djur. Många av hemligheterna har också flyttats till nya platser, till exempel grodorna som också är utbytta mot Yoshi-dockor.
MGS-Snake-Eater-Review-1
3D-effekten är bra, men gyrofunktionen sådär.
Problem med flera lösningar
Till skillnad från många actionspel är oftast inte den bästa eller mest belönande metoden att ta sig förbi vakter att gå bärsärkargång med ett maskingevär. Istället gäller det att observera omgivningarna och vakternas rörelsemönster och leta efter öppningar att smyga förbi eller mer diskret tillintetgöra fienden. Det finns många olika sätt att tackla de problematiska situationer som uppkommer vilket gör att en genomspelning inte behöver kännas den andra lik.
   Kameran kan någon gång förvirra. Till exempel när Snake kryper ner bland högt gräs och den inte byter så bra från tredje- till förstapersonsvy. Kontrollen är ovanlig utan Circle Pad-tillbehöret där A/B/X/Y används för att rotera kameran och styrkorset för de funktioner som de knapparna annars ”normalt” används till. Det går förstås att vänja sig även om det klart är att föredra att ha den extra styrplattan och de extra axelknapparna för inbitna spelare. Då blir det små skillnader jämfört med en Dual Shock, där bara några få funktioner flyttats till touch-skärmen.
997803_20120124_640screen009
"A Hind D?"
Fortfarande estetiskt tilltalande
MGS3-originalet har över sju år på nacken, men det är svårt att tro då det fortfarande både låter och ser bra ut. Det är ett myller av djur, partikeleffekter och svepande högt gräs tillsammans med massa välljudande djungelläten som ger precis rätt känsla. Bakgrundsmusiken är också av hög klass, av ingen mindre än Harry Gregson-Williams och röstskådespelarna gör ett exemplariskt jobb. Helt enkelt är det bara att lyfta på hatten åt Konami som lyckats pressa in allt på ett 3DS-spelkort utan märkbar kvalitetsförlust.
Utmanar tv-soffan
Snake Eater 3D tar inte originalet till några svindlande nya höjder, men när originalet är en så pass erkänd klassiker är det svårt att inte hylla en omgjord version till bärbart som andas av samma kvalitet. Som vanligt med Kojima är det en del tramsande med urringningar och annat, men i sin helhet tycker jag fortfarande MGS3 håller ypperligt. Har man möjlighet är nog dock ändå den högupplösta versionen i nyligen lanserade Metal Gear Solid HD Collection till de stationära formaten att föredra för en något mer standardiserad och bekväm kontroll.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

offline Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
metal_gear_solid_snake_eater_3d
Genre
Action
Utgivare
Konami
Utvecklare
Konami
Plattform
Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2012-03-09
Sammanfattning
plus
  1. Bra 3D-effekt
  2. Grafiken håller fortfarande
  3. Fantastiskt ljud
  4. Omspelarvärde
  5. Rejäl och spännande handling
  6. Utmanande
  7. Varierat
minus
  1. Få nyheter för de som redan spelat MGS3
  2. Ovanlig kontroll utan Circle Pad
  3. Codec-sekvenserna känns föråldrade
  4. Bökig kamera ibland
  5. En del trams
8

Slutsats

Snake Eater 3D upprätthåller originalets kvalitetskänsla med levande miljöer, varierat spelande och en komplex handling. 3D-effekten bidrar med det som väntas utan att omdefiniera spelmekaniken medan gyrofunktionaliteten känns lite överflödig. Kontrollen är ovanlig utan Circle Pad-tillbehör men annars finns inte så många problem annat än en stundtals disorienterande kamera. Metal Gear Solid 3 är i slutändan ett mästerverk som alla bör uppleva, men kanske är det allra bäst framför tvn.
mgs3d_200
997803_20120124_640screen002
997803_20120124_640screen001
997803_20120124_640screen004
997803_20120124_640screen005
997803_20120124_640screen008
#inlineditbutton