Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai
Skrevs 2012-03-26 09:10:00 av Magnus Enarsson
Kan krutvapen berika eller dräpa spelupplevelsen då kriget fortsätter i Japan?
Återigen rasar kriget i Japan när spelutvecklarna The Creative Assembly återvänder med sin fristående expansion Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai. Gamla japanska traditioner står i konflikt med västvärldens inflytande och resulterar i blodbad - men inte bara till ljudet av skarpa klingor, utan också till explosioner och doften av krutrök.
420
Ett land i kulturell kris
Under 1800-talet då gränserna för handeln öppnades upp i Japan, var förändringarna som väntade landet oundvikliga. Kejsaren var imponerad av västvärldens teknik och nymodigheter, vilket upprörde många av de mer tradtionskära ledarna inom shogunatet. Slitningarna blev till slut för stora och ett inbördeskrig bröt ut. Som spelare får du välja mellan att kontrollera en klan som antigen befinner sig på imperiets eller shogunatets sida. Du vinner precis som i Shogun 2 genom att ta över och hålla ett antal provinser på kampanjkartan. Detta åstadkommer man med hjälp av taktiska drag bestående av diplomati, handel, förföring, lönnmord, och krigsföring.
   Grunden i Fall of the Samurai är mångt och mycket precis samma som i Shogun 2. Därför kommer denna recension att koncentrera sig på nyheterna som expansionen bär med sig. Vill du få en större inblick i hur spelet fungerar kan ni läsa recensionen av Total War Shogun 2 här.
En kortare period under längre tid
Fall of the Samurai porträtterar till skillnad från grundspelet - en kortare konflikt som utspelar sig under ett par år istället för flera sekler. Därför har man valt att varje årstid består av sex rundor, istället för en runda per kvartal som tidigare. Ur ett större perspektiv innebär inte detta speciellt mycket för spelmekaniken, men man bör vara lite extra försiktig när man är ute och marscherar med sina trupper. Tränger sig vinter på när man är ute på fältet börjar soldaterna sakta men säkert att frysa i hjäl. Att belägra och svälta ut en stad under dessa omständigheter kan därmed skada dig lika mycket om tajmingen är dålig.
Total-War-Shogun-2-Fall-of-the-Samurai-culture-clash1
Krutvapen möter svärd och spjut i en intressant mix på slagfältet.
Att kontrollera utvecklingen
Mycket handlar givetvis om det faktum att ny modern teknik förändrar ett land med starka traditioner. I spelet är det upp till dig att bestämma hur din egen klan hanterar detta. Precis som förut utvecklar man sin kultur via ett utvecklingsträd och man kan antigen fortsätta att utforska det som är mer traditonsenligt eller omfamna det som är nytt, så som teknik och krutvapen. Ett exempel på en nymodighet som ger klar fördel rent millitär-strategisk är att man kan lära sig bygga tågstationer. Genom att binda ihop dina provinser med räls kan du transportera trupper fram och tillbaka betydligt snabbare och effektivare.
   Att omfamna främmande teknik påverkar dock din befolkning beroende på vilken sida du väljer att spela. Därför handlar mycket om att försöka hålla folket nöjda genom att hitta en balans i utvecklingen kring det nya och det gamla. Annars kan uppror och liknande hota din klan.
Dunder och granater
I och med den nya kontexten som är lagd under den senare hälften av 1800-talet, är det i realtidsstriderna som den stora skillnaden ligger mellan Fall of the Samurai och grundspelet Shogun 2. Nya enheter som kanoner, gevär och pistolutrustade kavallerier gör en ganska stor skillnad då det kommer till strategiskt tänkande. Blandningen mellan svärd och krutvapen skapar en intressant mix där du måste försöka lista ut hur dina svärdsviftande samurajer ska kunna övervinna en fiende med kanoner, eller tvärt om.
Total-War-Shogun-2-Fall-of-the-Samurai-26
Kampanjkartan är sig lik förutom ett par mindre förbättringar rent grafiskt.
Bomba från havet
Även striderna till havs har fått sig ett lyft i form av enheter som nu bland annat kan skjuta torpeder och liknande. Men trots att det smäller mer är striderna på land fortfarande betydligt roligare. I sammanhanget blir båtstriderna fortfarande en parentes då man hellre låter oddsen avgöra utgången än att själv aktivt ta del av slaget.
   Vad som dock gör skeppen lite mer användbara än tidigare är den nya funktionen att kunna anfalla hamnar, städer och trupper direkt från kampanjkartan. Detta kan strypa dina fienders inkomster och försvaga deras försvar innan strid, vilket är detaljer som kryddar möjligheten till fler alternativa strategier än tidigare.
En lyckad expansion
På det stora hela känns det som om Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai tar vara på det som var bra med grundspelet Shogun 2, samtidigt som man lyckas ta det japanska konceptet vidare och gör det ännu lite mer intressant. Den historiska aspekten känns autentiskt gestaltad och man lyckas återigen träffa rätt i ton och stil. Mixen mellan skjutvapen och mer traditionella krigsredskap gör att slagfältet fortfarande känns fräscht, men framför allt kul. Att lyckas besegra en armé som är dubbelt så stor genom rätt placerade kanoner och gömda trupper i skogarna, känns otroligt belönande.
   Det ska dock påpekas att det fortfarande handlar om ett väldigt långsamt strategispel och att laddningstiderna många gånger är olidligt långa när man rör sig mellan slagfältet och kampanjkartan, vilket drar ned på helhetsintrycket något.
Vi fick spelet av PAN Vision.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
jag

Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
4152922e89ae462a5d730d8920fbe93d
Genre
Strategi
Utgivare
Sega
Utvecklare
Creative Assembly
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2012-03-23
Sammanfattning
plus
  1. Mixen mellan vapen i striderna
  2. Intressant kontext
  3. Flottan har fått mer funktionalitet
  4. Mångsidigheten i spelmekaniken
minus
  1. Känns ibland lite för långsamt
  2. Långa laddningstider
  3. Strid till havs är oengagerande
8

Slutsats

Rent spelmekaniskt tar inte denna expansion Total War-serien till nya höjder, men man lyckas ändå berika det redan strålande strategispelet Total War: Shogun 2 med en ny kontext, samt andra detaljer som höjer spelupplevelsen. Mixen mellan skjutvapen och mer traditionella krigsredskap gör att slagfältet fortfarande känns fräscht, men framför allt kul. Strid till havs är dock fortfarande oengagerande och laddningstiderna mellan slagfälten och kampanjkartan är fortfarande olidligt långa, vilket drar ned helhetsintrycket något.
150
#inlineditbutton