Syndicate
Skrevs 2012-03-09 08:31:00 av Emil Andersson
En svensk nyskildring av ett klassiskt spel i en mörk framtid.
I Starbreezes nytolkning av kultspelet Syndicate har perspektivet förändrats och mekaniken skrivits om. Är detta Syndicate en generisk förstapersonsskjutare, trogen förlagan eller något helt annat?
Syndicate---420x177
Datorer i hjärnan
I den futuristiska visionen har jättelika multinationella företag i princip ersatt länder. Datorerna har flyttat in i människors hjärnor i form av små chip. Agenten Kilo är anställd av det jättelika företaget Eurocorp och utrustad med det allra senaste chipet, vilket kan användas till att hacka sina motståndare till att ta sina liv eller byta sida, sakta ned tiden och se genom väggar. Han dras in i en historia som kretsar kring industrispionage och dubbelagenter.
   Det grafiska gränssnittet är översållat av information från chipets flöde. Det visar vem som är din fiende likväl vad konservburken precis bredvid innehåller. Allt känns väldigt förankrat i spelets historieskrivning och i dess teknologi. En träff av en EMP resulterar i att dina system tillfälligt slås ut, varpå du inte längre kan se din hälsomätare eller mängden ammunition. Sällan har en HUD känts så naturlig och delaktig.
Hacka dina fiender
Att ikläda sig rollen som övermäktig agent är riktigt tillfredsställande. Hackningen är effektiv, men också smidig och underhållande. Detta förhindrar också Syndicate från att kännas som en generisk skjutare. I strid hackar jag en vakt att spränga sig själv mitt i en patrull. Innan krutröken lagt sig aktiverar jag min ”dart overlay” vilket saktar ned tiden och ger en genomskärning av miljön. Jag vänder en fiende på en avsats ovan hangaren, samtidigt som en stor kanons brandvägg forceras till att lyda min order. Med några få enkla tryck har ett extremt underläge vänts till min fördel. Jag är en taktiskt överlägsen agent med alla nödvändiga instrument för att segra.
Syndicate_3
Fiender i vågor
Väldesignade skådeplatser för våldet håller striderna intressanta med tighta korridorer, kontorslandskap och öppna gator. Sterila och blått futuristiska innandömen av byggnader varvas med skitiga passager av ett framtida China Town som givetvis för tankarna till Blade Runner.
   Speciellt fritt blir det dock aldrig och ibland känns det lite väl styrt, låst och linjärt. En AI på hög nivå som flankerar, är rörlig och tar skydd är oftast närvarande, men nivådesignen där fiender tydligt kommer i vågor förhindrar detta artificiella medvetande från att skina. Zooma in fiendens inkomstpunkt och peppra den med eld så förvandlas de kapabla motståndarna till simpel kanonmat.
Bra vapen men trista bossar
Vapen finns det gott om, varav en del hämtats från originalet. Mini-guns, raketkastare, lasergevär och eldkastare ger ett härligt mäktigt intryck. Vapendesignen är genomarbetad och ger välbehövlig variation i skjutandet. Bosstriderna är väl där för samma funktion, men känns hopplöst tråkiga och frustrerande. Det blir mest en fråga om att mata mängder av ammunition, och med tiden mala ned sin motståndare. Särskilt finessrikt eller roligt blir det aldrig.
Syndicate_2
Hjälte med kropp
Kilo har en väldigt fysisk förankring i världen. Rörelsemönstret är naturligt, kameran vajar och armar och händer interagerar med miljön. Kilo är ingen Faith (Mirror's Edge), men spelkontrollen är responsiv och tydlig. De avskalade och jättelika byggnaderna för också tankarna dit, även om det är mindre stiliserat här. Syndicate är för det mesta snyggt med väldesignat ljud och passande musik. Stundtals dyker dock blemmor och missar upp och exponeras lite för tydligt.
Berättande ur fokus
Det som ändå gör enspelarläget till en i slutändan ganska identitetslös historia är dess berättande. Trots röstskådespel på hög nivå med Rosario Dawson och Brian Cox i prominenta roller, tar det fart alldeles för sent. Här finns förutsättningar för en engagerande berättelse. Teknologi och referensramar finns tillgängligt för den läsglade i menyer. Men allt som försiggår i spelet, känns hopplöst distanserat. Trots minnesvärda sekvenser ges inte berättandet tillräckligt med utrymme. Ett voyeuristiskt spaningsuppdrag sticker ut och mot slutet tar det rejält med fart med intressanta grepp och skeenden. Men när jag redan under merparten av spelets ganska korta kampanj famlat runt i blindo, blir inte utbytet vad det hade kunnat bli. Kilo har rattats runt utan motiv och identitet, och det är kanske också Starbreezes syfte, men speciellt lyckat blir det inte.
Syndicate
Bilda ett eget syndikat
I samarbetsläget arbetar upp till fyra agenter tillsammans för överlevnad. Här finns fler specialförmågor som sköldar, virus och dränerande krafter för en ny fräsch vinkel till skjutandet. Det är det här området av Syndicate som sägs stämma mest överens med originalet, bland karaktärsutveckling, forskning och kartor inspirerade från det gamla spelet. Jag spelar som vårdande agent och hjälper ständigt mina syndikatvänner med påfyllning av hälsa, återupplivning, och sköldar. Att springa runt på slagfältet med ett vapen som sprutar bly samtidigt som jag hackar mina vänners system till perfektion är riktigt tillfredsställande och förtjänt. Med spelets tunga fokus på samarbete premieras min spelstil lika mycket som en effektiv mördarmaskin. Jag känner mig som en i gruppen, där vår överlevnad i allra högsta grad hänger på varandra. Med ganska få kartor var jag på förhand orolig om läget inte håller i längden. Men än så länge är omspelningsvärdet tillräckligt högt för att jag ska komma tillbaka.
Bättre för flera spelare
Ett alldeles utmärkt samarbetsläge räddar upp en välproducerad och välfungerande, men platt berättad enspelarkampanj. Det kanske inte är det Syndicate som de mest inbitna fansen av de gamla spelen hoppats på, men likväl en vacker, våldsam, vräkig, avskalad och svensk skildring av framtiden.
Vi fick spelet av EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
visning_level7

online Pempa

Är ursprungligen från Hudiksvall, men har flyttat till Gävle för studier inom filmvetenskap.
32a8b37e39e79122f3dbb791ce73a239
Genre
Action
Utgivare
EA
Utvecklare
Starbreeze Studios
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-02-23
Sammanfattning
plus
  1. Designen
  2. Hackandet
  3. Vapnen
  4. Samarbetsläget
minus
  1. Bossarna
  2. Linjärt
  3. Berättandet
7

Slutsats

Ett alldeles utmärkt samarbetsläge räddar en välproducerad och välfungerande, men platt berättad, enspelarkampanj. Det kanske inte är det Syndicate som de mest inbitna fansen av de gamla spelen hoppats på, men likväl en vacker, våldsam, vräkig, avskalad och svensk skildring av framtiden.
Bilder
syndicate
syndicate_0Ip0V
syndicate_heCvh
syndicate_j13jD
syndicate_RieGn
syndicate_uaS6e
syndicate_w0YhB
12
screens_shortlist_-_10
Syndicate02
Syndicate08
Syndicate11
Syndicate15
Syndicate16
Syndicate17
syndicate-420x177
syndicate-200x200
Jeff
syndicate_-_1
syndicate-200x200
#inlineditbutton