Unit 13
Skrevs 2012-03-09 09:25:00 av Magnus Enarsson
Kan veteranerna Zipper Interactive föra över det taktiska krigandet i hela sin salighet till prestandamonstret Vita?
Zipper Interactive är sedan tidigare kända som utvecklarna av Socom-serien och det enorma krigsspelet MAG - där 256 spelare kunde mötas samtidigt ute på slagfältet. Både Sony och andra utvecklare har pratat sig varma om hur Vita med sina prestandamuskler och en andra analoga styrspak ska kunna revolutionera actionspel på resande fot. Det är med Unit 13, en internationell insatssyrka, som vi ska få en fingervisning om vart vi är på väg.
420
Soldater med identitetskris
Unit 13 består av sex olika karaktärer som i hemlighet rensar upp bland de allra farligaste skurkarna som vandrar på vår jord. Att stoppa kommande attacker och jaga krigsförbrytare är vardagsmat för de här pojkarna. Men mer än så har utvecklarna inte brytt sig om att lägga på story och kvar har vi en grupp soldater som totalt saknar personlighet och ett sammanhang att leva och utvecklas inom. Det man istället har valt att göra är en tredjepersonskjutare som är skräddarsytt för kortare spelsessioner.
   Utan en intressant presentation blir det hela lite väl avklätt och genomskinligt. Med en gjuten helhet hade spelet förhoppningsvis kunnat skapa sig en egen identitet som spelmekaniken faktiskt förtjänar. För det finns mycket att göra för den som virtuellt vill kunna kriga vart man än befinner sig i och med Unit 13.
Fyra speltyper
I enspelarläget finns det 36 olika uppdrag som alla är uppdelade i fyra olika speltyper. I vissa fall handlar det om en kamp mot klockan där du under tidspress måste uppnå olika mål på banan. Andra gånger får du aldrig bli upptäckt eller måste klara av flera delmål utan vare sig checkpoints eller möjligheten att läka. Resultatet blir en bra mix som lyckas hålla varje uppdrag intressant trots att de nio banorna som finns återanvänds ganska flitigt. Som tur är förändras kartorna något mellan uppdragen, så att vissa dörrar och utrymmen som förut varit stängda öppnar upp sig. Det hade dock inte skadat om man tryckt in ett gäng miljöer till som inte bestod av industrihallar eller fuktiga källare.
2012-03-02-224813
Unit 13 bjuder på nio olika miljöer som tyvärr inte bjuder på lika mycket variation som man hade kunnat hoppas.
Efterlysta busar
Uppdragen kan ta allt mellan fem till tjugo minuter att klara av och behöver inte spelas i någon speciell ordning. Därmed har man full kontroll över vad man kan tänkas hinna med beroende på hur länge man har tid att spela, vilket är helt rätt tänkt när vi pratar portabla spel.
   Genom att beta av de enskilda uppdragen samlar du också på dig ett antal stjärnor beroende på hur bra du lyckas. Med dessa låser du upp "High Value Targets", som är ytterligare uppdrag som går ut på att jaga rätt på efterlysta personer och oskadliggöra dem. Här kan även dela med dig av din framgångar via Vitans Near-app, så att dina vänner och personerna du möter kan börja jaga personen du låst upp.
En kniv i ryggen
Alla karaktärer i Unit 13 har olika egenskaper och kombinationer som passar olika spelstilar. Vissa är bättre på att smyga, andra på att ta emot kulor. Ju mer du använder en karaktär, desto högre nivå blir han och mer utrustning i form av vapen och tillbehör får du tillgång till. I grund och botten är det standardformeln av en tredjepersonsskjutare som gäller - ta skydd bakom saker och eliminera fiender. Genom en knapptryckning “sugs du fast” vid föremålet du vill ta skydd bakom, något som fungerar tillräckligt bra för att inte stå i vägen för upplevelsen allt för mycket. Det kan dock hända att man hamnar bakom fel föremål om det finns flera i din närhet, vilket kan få ödesdigra konsekvenser vid fel tillfälle.
2012-03-01-152614
Med hjälp av minikartan i hörnet är det enkelt att hålla koll på var fienden finns och åt vilket håll de tittar åt.
Att pricka headshots
Du styr spelet som du förväntar dig. Med de två analoga spakarna har du full kontroll över både vy och karaktär. Du siktar genom att hålla ner den vänstra axelknappen och skjuter med den högra. Spelet har till viss del ett autosikte som hjälper dig att pricka några extra headshots, men utvecklarna har lyckats bra med det manuella siktet också. Det är inga problem att pricka övervakningskameror och andra mer statiska saker, men när fienden börjar springa omkring blir det hela lite svårare. Det är som att de analoga spakarna är för känsliga för att åstadkomma den där lilla extra precisionen som behövs i de mest hektiska situationerna. Hur som helst ger de två spakarna en kontroll som idag är oöverträffad då vi pratar om portabla spel, vilket bådar gått inför kommande actiontitlar.
Multiplicerad framgång
Spelet kommer även packat med en hel del online-funktionalitet och det är här som den stora kärnan i Unit 13 finns. Allt handlar om att skaffa så höga poäng som möjligt under uppdragen. Att ta ut din fiende i smyg, sätta fler headshots i rad eller förgöra din fiende på andra kreativa sätt - är alla metoder som ger högre poäng. Håller du en bra takt i ditt eliminerande ökar även en mätare som ger dig multipliceringsbonusar. Blir du träffad eller tar för lång tid på dig sjunker mätaren och du måste bygga upp den på nytt. Systemet fungerar bra och det känns som att skicklighet och planering lönar sig i längen, vilket har gjort att jag gärna spelar om samma uppdrag för att klättra på rankinlistorna.
Skjut med andra
Ännu en framträdande del i onlineläget är co-op där du kan ta dig an vilken bana du vill i enspelarläget tillsammans med en vän. Även om detta fungerar väl så känns saknaden av ett spelläge där du kan spela mot dina vänner allt för stor för att kunna ignoreras. Något som är synd eftersom spelmekaniken förmodligen skulle kunnat bjuda på en hel del kul timmar på det sättet. Som plåster på såret har man i alla fall valt att bjuda på dagliga utmaningar där du under 24 timmar ska försöka skaffa så höga poäng du kan. Ett spelläge som faktiskt är mer beroendeframkallande än vad det låter.
unit13_5
Tillsammans med dina vänner kan du infiltrera i smyg eller skapa en ordentlig eldstrider.
Bra, men inte bäst
På det stora hela är Unit 13 en kul taktisk millitärskjutare som bjuder på många timmars spelande. Grafiken är skarp om än vardaglig och fantasilös, där en del snygga ljuseffekter lyfter upplevelsen något. Den största bristen ligger i spelets AI där fienden vissa gånger får spader och springer omkring som yra höns om de upptäcker dig. Vid några tillfällen har fienden till och med ställt sig med ryggen mot mig och skjutit rätt in i väggen.
   Trots avsaknaden på identitet, fler onlinelägen och få banor så är spelmekaniken tillräckligt intressant och kontrollen tillräckligt bra för att jag ska återvända och jaga poäng. Unit 13 är inget mästerverk, men väl värt att plocka upp i väntan på en bättre actiontitel till Playstation Vita.
Vi fick spelet av Nordisk Film.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
4d4e521280e62c008a48a727c9c0d9a0
Genre
FPS
Utgivare
Sony
Utvecklare
Zipper Interactive
Plattform
Playstation Vita
Prisjakt
Release
2012-03-06
Sammanfattning
plus
  1. Mycket innehåll
  2. Bra poängsystem
  3. Co-op
  4. Skräddarsytt som portabelt spel
minus
  1. Identitetslöst
  2. Ingen story
  3. Ibland dålig AI
  4. För lite variation på banorna
  5. Kan bara kämpa med och inte mot dina vänner online
7

Slutsats

På det stora hela är Unit 13 en kul taktisk millitärskjutare som bjuder på många timmars spelande. Grafiken är skarp om än vardaglig och fantasilös, där en del snygga ljuseffekter lyfter upplevelsen något. Den största bristen ligger i spelets AI där fienden vissa gånger får spader och springer omkring som yra höns om de upptäcker dig.
Trots avsaknaden av identitet, fler onlinelägen och få banor så är spelmekaniken tillräckligt intressant och kontrollen tillräckligt bra för att jag ska återvända och jaga poäng. Unit 13 är inget mästerverk, men väl värt att plocka upp i väntan på en bättre actiontitel till Playstation Vita.
150
#inlineditbutton