Little Deviants
Skrevs 2012-03-09 06:51:00 av Magnus Enarsson
Kan en teknikdemonstration även bli en intressant och kul minispelssamling?
Det är tydligt redan från start vad syftet med Little Deviants är. Här har man försökt klämma in alla tänkbara varianter kring hur man kan använda samtliga funktioner som Playstation Vita erbjuder. Vi talar om ett klassisk partyspels-upplägg där man lyckats olika bra med spelmomenten.
420
Skrikande slembollar
Little Deviants är en grupp slembollar från rymden vars rymdskepp skjuts ned av elaka robotar när de är ute på rymdfärd. Eftersom kraschen på den okända planeten totalförstör skeppet måste de försöka samla ihop nya delar så att de kan ta sig därifrån. Detta sker genom 30 olika minispel där du måste hjälpa de små krabaterna. Tyvärr blir de stackars invånarna på planeten inte bara förskräckta över att stora robotar anfaller, våra kära slembollar är heller inte särskilt roliga att tas med - varken för dem eller för oss som spelar. Det finns inget i dessa rymdvarelser som får mig att vilja hjälpa till med deras skepp. De rullar mest omkring och skriker, vilket får mig att ifrågasätta utvecklarnas val av karaktärsdesign eller märkliga humor som inte fungerar. Mer älskvärda huvudpersoner hade gjort det hela lite mer intressant.
Nya kontrollmetoder
Under varje minispel kan du vinna tre olika medaljer - från brons till guld. Om du minst lyckas skrapa ihop en bronsmedalj får du tillgång till en ny del av rymdskeppet, samt låser upp en ny bana på den övergripande kartan. Spelmomenten använder sig sällan av några fysiska knappar utan förlitar sig mest på de nya kontrollmetoderna på Playstation Vita. Det kan handla om att manipulera marken i spelet genom att trycka fingret på den rörelsekänsliga baksidan och försöka rulla karaktärerna till olika platser, styra dem genom underjordiska tunnlar med gyrofunktionen eller slå bort fiender på skärmen genom att trycka på dem.
Little-Deviants-Rolling-Shores
Genom att trycka på baksidan av Vitan får man marken att lyfta och huvudkaraktärerna att rulla dit man vill.
Förvirring
Många av minispelen fungerar rätt bra där gyrofunktionen är väl balanserad, men det är inte alltid så självklart hur man ska hålla enheten alla gånger. Ibland bör man hålla konsolen med baksidan mot marken, ibland framåt som om du höll i en ratt. Detta resulterar i att man måste prova sig fram första gången man kommer till ett nytt minispel och det kan skapa lite frustration. Det kan även kännas lite märkligt när du i vissa fall måste hålla enheten lodrätt - mest eftersom konsolen inte är byggd för att användas på det viset. Men det är kul att man vilt experimenterar med formatet.
Håll för hålen
Till favoriterna hör luftballongs-flygningen där man genom att luta konsolen samlar på sig stjärnor och undviker faror. Fåglarna är värst och dessa måste du se till att pricka genom att slå till dem med fingret. Gör du inte detta kan de hacka hål i ballongen som då måste lagas med de allt för få plåstren. När dessa väl tar slut får du helt enkelt täppa till hålet med fingret och hoppas att fingrarna räcker för att ta dig till nästa nivå.
   Ett annat kul moment är när man med den bakre kameran på Vitan letar efter flygande fiender att skjuta ned i rummet du befinner dig i. Nackdelen här är att det i princip är omöjligt att sitta still om du inte vill bryta nacken av dig. Man måste snabbt vara redo att kunna vrida sig ordentligt, vilket gör det mindre lämpligt att spela någon annanstans än hemma.
little-deviants-3
Genom att sjunga eller vissla i mikrofonen aktiverar man tre olika tonlägen i form av streck.
Låt som en åsna
Minispel som fungerar mindre bra är blanda annat spelmomentet där du måste sjunga eller vissla i mikrofonen i tre olika tonlägen. Genom att låta rätt skickar du iväg noter i tre olika lägen som krossar föremål som rör sig mot dig. Problemet ligger i att det inte finns några fasta tonlägen. Tar du en låg ton och sedan en hög för att träffa den översta, finns det en stor risk att du går för högt och istället aktiverar det lägsta tonläget. Det tar inte lång tid innan man låter som en åsna i målbrottet.
Ok, men inte mer
Little Deviants är en småkul upplevelse som tyvärr inte håller speciellt långt i längden. När man närmar sig slutet har man genomgått ett antal varianter av samma minispel och det finns inte mycket som motiverar mig att spela om och skaffa mig högre poäng och bättre medaljer. Vill man testa vad Playstation Vita kan erbjuda rent tekniskt i form av alternativa kontroller, är det ett helt okej spel, men det erbjuder varken märkvärdig grafik, bra design eller ljud för att bli något mer än medelmåttigt
Vi fick spelet av Nordisk Film.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
b91ffad046f251e982195bb3cd7131a7
Genre
Problemlösning
Utgivare
SCEE
Utvecklare
Bigbig Studios
Plattform
Playstation Vita
Prisjakt
Release
2012-02-22
Sammanfattning
plus
  1. Nya smarta kontrollmetoder
  2. Bra för korta spelsessioner
minus
  1. Bristfällig design
  2. Lågt återspelningsvärde
  3. Mycket är varianter av samma minispel
6

Slutsats

Little Deviants är en småkul upplevelse som tyvärr inte håller speciellt långt i längden. När man närmar sig slutet har man genomgått ett antal varianter av samma minispel och det finns inte mycket som motiverar mig att spela om och skaffa mig högre poäng och bättre medaljer. Vill man testa vad Playstation Vita kan erbjuda rent tekniskt i form av alternativa kontroller är det ett helt ok spel, men det erbjuder varken märkvärdig grafik, bra design eller ljud för att bli något mer än medelmåttigt.
150
#inlineditbutton