Journey
Skrevs 2012-03-01 16:00:00 av Joakim Magnå
Spelarens personliga upplevelse är i fokus i Flower-skaparnas nya spel.
Allting börjar i en öken. En namnlös främling insvept i röda tyger reser sig från sittande ställning i solgasset. Sanddynorna breder ut sig och långt borta vid horisonten tronar ett berg upp sig. En ljusstråle ser ut att skjuta upp mot himlen. Vinden river i sanden.
   Mer introduktion ges inte. Det är bara att börja gå.
Journey1
Journey präglas av en lekfull frihet. Främlingen kastar sig upp i luften, glider ner genom sanden och kröker sig i blåsten. Det är ett vackert och stilfullt spel med intagande vyer och sekvenser. Effekten när vind och fotsteg sveper sanden åt sidan imponerar. Stråkmusik bäddar in allt i en trivsam och dynamisk ljudmatta.
   Effekten är lugnande i ett spel som belönar spelaren genom sin blotta närvaro. Här finns inga poäng, upplåsningsbara förmågor eller rankinglistor. Allt som finns är resan och nyfikenheten att se vad som döljs bakom nästa kulle. Vandringen går mellan byggnader, begravda i sand, och upp för söndrad arkitektur för att därefter fortsätta till dunklare platser.
Samla runor
Bakom lugnet finns ett mer traditionellt spel. Gömda vitglödande runor används för att förlänga främlingens röda sjal. Ju fler runor som hittas desto kraftfullare blir den. Kraften gör det sedan möjligt att flyga en kort stund.
   Genom att väcka liv i insomnade tygstycken och gobelänger förändras spelvärlden. Broar byggs och plattformar reser sig. På så vis kan resan fortsätta.
journey-game-screenshot-9
Vad Journey handlar om är inte självklart. Det gör det inte till ett udda, svårt eller konstigt spel. Det innebär enbart att utvecklarna lämnat över tolkningsföreträdet till spelaren.
Dela resan med någon
En onlinefunktion gör det möjligt att dela äventyret med en annan spelare. Upplägget skiljer sig från hur det brukar se ut i andra spel. En följeslagare kan när som helst dyka upp i världen. I Journey är spelarna alltid anonyma för varandra och, förutom med ett slags musikaliskt rop, finns det inget sätt att kommunicera direkt på.
   Utvecklarnas tanke är att två spelare ska kunna bygga upp en fördomsfri relation med varandra under spelets gång. Likt resten av spelet handlar det om att fokusera på själva upplevelsen snarare än att jaga digitala morötter inom givna ramar. Tanken är god och det känns spännande när ensamheten bryts av en annan spelare, plötsligt finns det någon att utforska tillsammans med. Relationen kan pågå ända till slutet eller avbrytas på vägen. Det är ett fint koncept, men kanske mer intressant i teorin än i praktiken.
   En kul detalj är att namnen på alla följeslagare avslöjas i samband med sluttexterna.
Likt Flower
Journey är lika visuellt slående som That Game Companys förra spel Flower men inte riktigt lika hypnotiskt. Överlag är likheterna stora, egentligen större än vad det verkar från början.
   Precis som i föregångaren ges utrymme åt både ljus och mörker, fint och fult, och de båda spelen följer en liknande dramaturgi. Det som börjar i stillhet förändras under resans gång.
   Mot slutet eskalerar kampen mellan kontrasterna i något trögt, tungt och hotfullt. Den sista kraftmätningen innan den förlösande finalen är kännbar på ett nästan fysiskt sätt – då även den rena underhållningen får ta ett steg tillbaka för att resan ska kunna nå sitt värdiga slut. Motpolerna och friktionen krävs för att färden överhuvudtaget ska vara betydelsefull.
journey-playstation-3-ps3-1313530034-025_2736459941
Med en följeslagare ska det vara möjligt att nå platser som det inte går att nå ensam.
Utan kompromisser
Resan är över på bara några få timmar. Förutom enstaka hemligheter och dolda skatter att upptäcka finns här inget utfyllande krimskrams. Journey är nämligen vad det är. För vissa kommer det vara för kort och snävt, kanske inte tillräckligt utmanande. För andra en unik spelupplevelse värd så mycket mer än den tid det tar att gå från början till slut. Det finns också en klar poäng med att kunna slutföra spelet i ett svep.
   Jag beundrar spelutvecklare som på det här sättet genomför sin vision utan att kompromissa, utan att vilja tilltala alla. Tack vare det faller bitarna här på plats i en engagerande helhet. Allt från grafik och musik till tempo och variation är smakfullt utformat och välavvägt.
Resan är personlig
Vad äventyret i slutändan handlar om är upp till var och en att avgöra. Här finns inga tydliga förklaringar, inga utropade riktlinjer. Det gör inte Journey till ett konstigt, svårtillgängligt spel med pretentiösa idéer, det innebär bara att innehållet inte serveras upplagt och färdigskuret. Upplevelsen är personlig och den egna tolkningen lika viktig som spelutvecklarnas.
   Den som väljer att sjunka in i Journey med ett öppet sinne har en fantastisk resa framför sig. Kom bara ihåg att den första vandringen mot berget är den mest minnesvärda. Så se till att göra det bästa av den.
Vi fick spelet av Nordisk Film.
14 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    trodox detta har jag oxå övervägt att prova.... 2013-12-09
  • mylittleguy2_copy
    SlanT Köpte det när det kom men först nu so... 2012-05-04
  • anna2
    Lania Blev tvungen att sk...g för spoilers. :) 2012-04-16
  • anna2
    Lania Nu har jag också spelat Journey. Det ... 2012-04-11
  • mediumtonymontana2
    HillBill Släpps det enbart på PSN eller kan ma... 2012-03-02
  • anna2
    Lania Så fint skrivet! Ja...att ge mig på. :) 2012-03-02
  • l_70464_54d8a20f
    Roq Riktigt bra recension. Hade jag inte ... 2012-03-01
  • P1030428
    Rasti Kommer troligen inte hinna spela det ... 2012-03-01
  • image
    ninja x Vågar inte riktigt ...et är för kort. :) 2012-03-01
    • 080cutsmall
      suspekt Jag tror inte jag har spoilat nåt doc... 2012-03-01
  • images
    Ernt Bra skrivet, du har nu "bestämt" åt m... 2012-03-01
080cutsmall

offline suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
3aa09348e4155dfdd7f4cd34390800ba
Genre
Online,Äventyr
Utgivare
SCEA
Utvecklare
That Game Company
Plattform
Playstation 3
Release
2012-03-14
Sammanfattning
plus
  1. Grafik och musik i symbios
  2. Inga pekpinnar och onödiga förklaringar
  3. Välavvägt tempo och dramaturgi
minus
  1. Vissa sekvenser kunde varit längre
9

Slutsats

Journey är en injektion i en spelbransch som i allt för hög grad ersatt spelarens personliga upplevelse med siffror och spellägen – kvantitet. Här följer spelaren en namnlös figurs mystiska vandring mot ett berg som reser sig vid horisonten. Likt föregångaren Flower är det en stundtals meditativ upplevelse som blandar visuella och musikaliska element till en finstämd helhet. Enklare pussellösning förenas med upptäcktsfärder genom ruiner och mörka tunnlar i ett spel som är fritt från onödiga förklaringar. Allting är över på bara några timmar, men Journey behöver heller inte vara längre eller mer än så.
Bilder
Journeyw04c48
Journeyb5nyup
Journey209myzd
Journey35dat7c
Journey11j94r7
Journey2ibey6o
journey-playstation-3-ps3-1313530034-022
journey-playstation-3-ps3-1313530034-023
journey-playstation-3-ps3-1313530034-024
journey-playstation-3-ps3-1313530034-025
journey-playstation-3-ps3-1313530034-026
Journey_JC
journey
#inlineditbutton