Escape Plan
Skrevs 2012-02-22 17:00:11 av Erik Hansson
Svartvit problemlösning som är mer snygg än smart.
Lil och Laarg är fångade av den onda Bakuki. Din uppgift är att få ut dem levande ur den livsfarliga fabriken där varje rum är ett problem som måste lösas med pekskärmen.
escapeplan_420
Andas gas eller dra i spak
I början handlar det mest om att se till att duon går i rätt ögonblick, men senare används en mängd olika spakar, knappar och förmågor för att de ska komma ut ur rummen. Till exempel att Laarg ska hoppa på ett svagt golv så att även Lil kan komma ner till våningen under. Eller att Lil ska andas in en gas och sväva mot en avlägsen dörr.
Ingen precision
Kontrollen är helt pekbaserad och tyvärr fungerar det inte riktigt så bra som det krävs av ett problemlösningsspel. Med ett avskalat gränssnitt ställs stora krav på tydlighet, men i Escape Plan kommer du troligtvis ägna en stor del av spelandet åt att prova dig fram. Var kan man trycka för att det ska hända något i rummet? Hur ska man få Lil att sluta dra i en spak? Det mesta måste testas. Det är inte alltid kontrollen känns logisk och någon större precision är det inte tal om.
Oproblematisk död räddar kontrollen
Varje rum kan spelas om för att få ett bättre betyg (det mäts i tid och antal beröringar på pekskärmen) och att dö är både vanligt och oproblematiskt. Det är bara att ge sig på rummet igen. Därmed räddar spelet den något slarviga kontrollen, men den är fortfarande anledningen till alltför många dödsfall. Framför allt när både fram- och bakskärmen ska användas med små tidsmarginaler.
escape-plan
De flesta rummen är ganska små och går fort att klara om du inser hur det ska göras.
Hoppa över knepiga rum
Problemen blir ganska snart knepiga, men utvecklarna har lagt in en möjlighet att hoppa över de rum som du kämpat alltför länge med vilket minskar risken att tröttna under flykten.
Njut av den dödliga fabriken
Escape Plans största styrka är det yttre. Den svartvita stilen och designen är utsökt och det finns en hel del animationer som är så snygga att jag för tillfället inte bryr mig om att pekkontrollen är frustrerande.
   I ett ganska kort spel för 115 spänn ska inte det yttre underskattas och när även musiken är passande är det svårt att inte bara sitta och njuta av intrycken i den dödliga fabriken.
Snyggt, men frustrerande
I slutändan blir inte Escape Plan något mer än ett snyggt pusselspel med stundtals smart problemlösning. Utvecklarna har haft för stor tilltro till precisionen i pekkontrollen och det skapar frustration under vissa delar av spelet. Jag skulle personligen inte betala mer än en femtilapp för den här korta och snygga upplevelsen, men det ska bli intressant att se vad utvecklarna Fun Bits ska göra härnäst. De har onekligen potential.
Vi fick spelet av Nordisk Film.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
b786f13b631add3aaf1363193ea197ae
Genre
Plattform,Problemlösning
Plattform
Playstation Vita
Prisjakt
Release
2012-02-22
Sammanfattning
plus
  1. Väldigt snygg design
  2. En del smarta pussel
minus
  1. Kort
  2. Ibland förvirrande
  3. Trial and error-baserat
  4. Kontrollen är för oprecis
6

Slutsats

Pusselspel med väldigt snygg svartvit design. Baseras helt på pekkontroll och tyvärr har vissa funktioner inte tillräcklig precision. I sina bästa stunder bjuder Escape Plan på smarta problem som väl använder Vitas funktioner. Lite för ofta har utvecklarna en övertro på kontrollen vilket leder till onödig frustration.
Bilder
19005escape_plan_gamescom2011_01
19006escape_plan_gamescom2011_02
19007escape_plan_gamescom2011_03
19008escape_plan_gamescom2011_04
19009escape_plan_gamescom2011_05
19010escape_plan_gamescom2011_06
19011escape_plan_gamescom2011_07a
escapeplan_200
#inlineditbutton