Uncharted Golden Abyss
Skrevs 2012-02-22 11:00:00 av Erik Hansson
Bärbart actionspel som visar vad Vita går för. På gott och ont.
Kanske är det lite tätt mellan Uncharted-spelen just nu. November månads Uncharted 3 ligger fortfarande i närminnet och jag kände mig efter det lite mätt på serien. När det fjärde spelet i serien nu släpps i bärbart format så är det framför allt just det bärbara som känns lite nytt. Annars är det mesta lite för återanvänt.
uncharted_420
Skattletare ur samma form
Jag njuter verkligen av att se ett spel med mellansekvenser där dialogen känns levande. Nathan Drake omger sig återigen med personer som har tankar och åsikter om annat än hur spelaren ska ta sig vidare. Det känns fräscht. Igen.
   Däremot är karaktärernas inverkan på handlingen desto tråkigare eftersom det är så återanvänt. Vi känner igen reaktionerna, vändningarna och personligheterna från tre Uncharted-spel redan. Jag förstår att inte Bend Studios ville klampa in med träskorna och skriva om det som hyllats tidigare, men lite mer nytänkande hade jag önskat mig. Eller är alla skattletare exakt likadana?
Rita klättervägar och hugg bambu
I ett försök att blanda in lite nyheter och säkerligen för att göra Sonys hårdvaruavdelning glad har Bend Studios proppat Golden Abyss full av pekkontroller. Det går att klättra genom att "rita" en väg längs med väggarna i spelet, det går att slåss genom att peka i rätt tid på motståndarna, bambu kan huggas ner med hjälp av streck på skärmen, föremål som hittas ska dammas av och det går att ta kort på omgivningen för att samla ledtrådar.
   Det känns mest desperat. Att hugga ner bambu är skämskudde-dåligt och även om jag gillade att undersöka föremål genom att rengöra dem i början så blev det snart alldeles för tjatigt. Att lösa små mysterier med hjälp av gömda föremål och fotografier är ett kul tillskott dock som avslöjar lite mer om spelvärlden.
uncharted_ngp_1_2985626715
Nathan Drakes äventyr är sig likt från de stationära versionerna.
Liten skärm och stora områden
I övrigt är upplägget som i de stationära versionerna. Skjutande från bakom skydd blandas med klättrande, hoppande och problemlösning. Striderna fungerar hyfsat, men störs ibland av rejält korkad AI och att det enda sättet att få siktet att kännas okej är med den väldigt hjälpsamma autosiktet. Spakarna är helt enkelt inte tillräckligt precisa.
   Den mindre skärmen gör också att överblicken ibland blir lidande i strider i stora öppna områden. Det kommer skott från okänt håll och det är svårt att orientera sig till närmsta skydd.
Slarvigt monster
Grafiskt visar Golden Abyss att PS Vita är ett litet monster. Åtminstone på sina håll. För även om mycket imponerar med snygga animationer och många detaljer så finns det annat som känns alldeles för lågupplöst. Om det beror på slarv, stress eller brister i programmeringen låter jag vara osagt.
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1316441573-028
Med autosiktet på fungerar striderna bra. När det är av visas bristen på precision i Vita-spakarna.
Visar vad Vita går för
Jag har klagat en del på Uncharted och det är inte den systemsäljare som jag (eller Sony) hade önskat. Däremot är det ett väldigt roligt actionspel som är svårt att lägga ifrån sig. Striderna är kanske det bästa med spelet och det är en viktig del. Röstskådespelarna gör en fin insats och grafiken imponerar för det mesta.
   Var beredda på en del brister och ni kommer uppskatta Golden Abyss för vad det är - en nedbantad version av en klassisk actionserie som visar allt vad Vita går för. På gott och ont.
Vi fick spelet av Nordisk Film.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
  • l_70464_54d8a20f
    Roq Synd på pek-kontrollen. Hoppas inte a... 2012-02-22
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
ec9b38a78deb6f50f170f5846d6dafd9
Genre
Action,Äventyr
Utgivare
Sony
Utvecklare
Bend Studios
Plattform
Playstation Vita
Prisjakt
Release
2012-02-22
Sammanfattning
plus
  1. Kul strider
  2. Imponerande teknik
  3. Bra dialog och röstskådisar
  4. Småkul mysterier som ska lösas
  5. Mycket att samla på
minus
  1. Onödiga pekkontroller
  2. Striderna med autosiktet av
  3. Allt känns igen
  4. Något svårt med överblicken
7

Slutsats

Som en bärbar version av äventyrsserien Uncharted är Golden Abyss på många sätt utmärkt. Som en uppvisning av vad PS Vita är kapabel till i form av prestanda och funktionalitet via pekskärmarna är det inte heller så dumt även om pek-kontrollerna mer känns som en gimmick. Golden Abyss blandar skjutande från bakom skydd med klättrande, hoppande och problemlösning kryddat med välregisserade mellansekvenser med kvick dialog och trovärdiga karaktärer. Problemet är snarare att vi redan sett det göras bättre och med smidigare kontroll i Uncharted 1, 2 och 3. Vita-versionen har sin största fördel i att vara bärbar. Det räcker en stund.
Bilder
uncharted_ngp_1
uncharted_ngp_2
uncharted_ngp_3
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1322040294-032
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1322040294-033
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1322040294-034
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1322040294-035
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1322040294-036
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1322040294-037
uncharted-golden-abyss-playstation-vita-1322040294-038
uncharted_kort
uncharted200
#inlineditbutton