UFC Undisputed 3
Skrevs 2012-02-22 09:38:00 av Emil Andersson
UFC Undisputed är tillbaka igen efter ett lite längre uppehåll.
Vad är UFC? Är det där man slåss jättehårt och på riktigt? Frågan ställs till mig av min flickvän som smått ointresserat granskar spelfodralet. Hon har till stora delar rätt i sin definiering. Man slåss jättehårt, med sparkar, slag, kast och submissions, och till skillnad från amerikansk trams-wrestling är det också helt på riktigt. Nu är det dags för den tredje upplagan av Yukes visualisering av den snabbt växande sporten.
ufc-420x177
Längre utvecklingstid
Jag har ofta tänkt på vad EA Sports skulle kunna åstadkomma med ett års extra utvecklingstid till serierna Fifa och NHL. Detta har Yuke’s testat i UFC Undisputed 3 som frångår de årliga uppdateringarna och med trean markerar att två år har gått. Skillnaderna mot tidigare utgåvor är dock på intet sätt revolutionerande. Det största nytillskottet är japanska Pride, vars annorlunda regeluppsättning tillåter sparkar och stampningar mot en liggande motståndare. Den japanska inramningen bjuder på stor underhållning och givetvis tillkommer också en rad nya fighters till spelets redan fullpackade uppställning. I och med UFCs uppköp av WEC erbjuds för första gången i Undisputed-serien lätta viktklasser som flugvikt, där explosiviteten och snabbheten är på topp.
Proffsig inramning
Presentationen är det absolut inget fel på, även om det rent tekniskt inte har hänt så mycket sen sist. Den oerhört proffsiga och välproducerade inramningen är tillbaka med bra kommentatorer och inspirerande videoklipp. Fokus har lagts på att få till känslan runt fighterna och då speciellt inmarscherna med rätt sorts musik och olika rörelsemönster. Att fighterna nästan helt saknar grafiska indikationer och HUD-inslag är väldigt välkommet. Det sätter fighterna i centrum och ger ett avskalat intryck.
ufc-undisputed-3
Helhet eller minispel?
Men det är förstås själva kampen i oktogonen som är det centrala. På grund av sportens komplexa natur och mångfacetterade sidor skulle det kunna innebära att den är svår att sy ihop till en perfekt enhet. Inom MMA bör atleterna behärska sparkar och slag ståendes, nedtagningar och kast, clinch, brottning samt submissions. Känns dessa vitt skilda områden som en helhet eller som enskilda minispel?
Nytt system för submissions
Det enda område som helt förändrats är submissions. I de tidigare utgåvorna gällde det att likt Mario Partys handkontrollsdödande spakmassaker så snabbt som möjligt snurra på högerspaken. I trean handlar det istället om en slags katt- och råttalek i form av ett minispel. Attackeraren ska försöka fånga motståndaren under ett antal sekunder, medan den angripne bör hålla sig borta. Detta presenteras med en oktogon med stora färgade fält som tar upp hela skärmen, vilket känns som en käftsmäll mot den i övrigt avskalade gestaltningen i matcherna. Måhända ett litet steg framåt från det tidigare systemet, men chansen är nog stor att detta görs om till nästa spel.
ufc_2
Både för nybörjare och proffs
Annars är fightandet sig ganska likt. Fler animationer och unika rörelser för de största stjärnorna ger ett något smidigare intryck. Främst märks variationen när en matchavgörande smäll delas ut då motståndaren ibland sakta glider ned på ett knä, flyger rakt bakåt, eller gör en liten piruett. När kampen sker ståendes saknas fortfarande en del dynamik. Att inte kunna jabba i reträtt eller jagandes gör att det kan kännas lite låst, vilket ibland blir tydligt i sluggerfester. Annars sys de olika delarna ihop på smarta sätt. För nybörjaren går det snabbt att uppfatta de mest rudimentära grunderna och för de mer avancerade MMA-proffsen finns kontringar, specialrörelser och effektiva vändningar att läsa in sig på. Det går numera också att vinna på TKO genom att konsekvent attackera motståndarens ben. Att med Mirko Cro-Cop till Pride-kommentatorernas förtjusning sänka Bob Sapp med en stenhård benspark är riktigt tillfredsställande.
ufc-undisputed-4
Vasst karriärläge
Karriärläget är klart förbättrat och tillsammans med den kraftiga karaktärsskaparen blir kickboxaren Emil Anderssons kamp mot toppen riktigt rolig att följa. Om du istället vill göra en befintlig fighter så går det också. Förutom träningar kan du nu också välja en game plan för hur matchen ska genomföras. På så sätt kan styrkor och svagheter jämnas ut inför matcher mot tuffa motståndare. Om du utför planen perfekt så får du behålla en del av de annars temporära egenskaperna. De inklippta intervjuerna med sportens stjärnor inför milstolpar i läget ger skön inspiration och undervisning i sportens historia. Detta är också behållningen i Ultimate Fights mode, där klassiska matcher kan spelas från båda deltagarnas synvinklar. Genom att utföra matchen på ett specifikt sätt kan klipp från den riktiga matchen låsas upp. Jag märker hur jag vid flera tillfällen blir verkligt intresserad och börjar uppskatta sporten mer och mer.
Adrenalinpumpande
UFC Undisputed 3 blir ofta riktigt adrenalinpumpande som när jag med upprepade slag knockar en vilsen och liggande motståndare. Första onlinevinsten firades med ett ärevarv genom lägenheten, och det är just då, när jag med uppsträckta händer skriker om min egen förträfflighet som min kärlek till spelet är som störst.
Vi fick spelet av THQ.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mylittleguy2_copy
    SlanT Tänk vad fantastiskt det varit om dom... 2012-02-23
  • member_male
    Anu6is Det är synd att dom inte har lagt til... 2012-02-22
visning_level7

online Pempa

Är ursprungligen från Hudiksvall, men har flyttat till Gävle för studier inom filmvetenskap.
13f40f0787895a057f95188e89c8accf
Genre
Fighting
Utgivare
THQ
Utvecklare
Yuke
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2012-02-17
Sammanfattning
plus
  1. Karriärläget
  2. Mängder av fighters
  3. Produktionsvärdena
  4. Djup fighting
  5. Mängden innehåll
minus
  1. Mer kanske kunde ha åstadkommits med ett extra år
  2. Allt är inte perfekt i fightingen
8

Slutsats

Den längre utvecklingstiden har inte resulterat i något revolutionerande. Däremot har skavanker putsats och karriärläget förbättrats. Mängden innehåll är riktigt stor och det finns massvis av olika fighters att välja bland. Kampen i oktagonen är adrenalinpumpande och djup och passar för både nybörjare och proffs. Allt är dock inte perfekt, där vissa situationer känns mindre smidiga och genomtänkta än andra. Yuke's ska ha beröm för sin gestaltning av sporten, men till nästa spel behöver nog ribban höjas och mer göras.
ufc-200x200
#inlineditbutton