The Darkness II
Skrevs 2012-02-20 13:41:00 av P-A Knutsson
Ett serieinspirerat mörker.
The Darkness var en stämningsfull men ganska ojämn historia signerad svenska Starbreeze. Stämningen var magnifik, likaså historien och hur den berättades. Tyvärr var skjutandet medelmåttigt och kontrollen lämnade mycket att önska. När mörkret nu gör sin återkomst har det bytt både utvecklare och grafisk stil. Bra eller dåligt?
En mörk repetition
The Darkness 2 inleds med en sekvens som förklarar både vad The Darkness är och vad som hände i det första spelet. Ett smart sätt att leda in nya spelare och ge fansen en möjlighet att fräscha upp minnet. När tvåan sedan sätter sin anfang innehar den mörkerbesatte Jackie Estacado fortfarande huvudrollen, men även hans före detta flickvän Jenny får mycket plats i historien.
   I övrigt är inte mycket sig likt från föregångaren. Karaktärer känns igen, likaså krafter och ramhandlingen. Den suggestiva stämningen och äventyrskänslan lyser dessvärre med sin frånvaro. Istället har spelet en stark actioninriktning. Allt löses med våld (läs: väldigt mycket våld) och bandesignen bjuder sällan på alternativa rutter. Inte ens hemligheterna är särskilt välgömda.
Levande pappfigurer
Dessbättre håller handlingen riktigt hög klass, jämfört med andra actionspel i alla fall. Berättandet sker alltid ur Jackies ögon, men man vet inte riktigt vad som är sant eller en skapelse av mörkret. Eller om allt bara är ren galenskap.
   Huvudkaraktärernas tankar och funderingar får oväntat mycket utrymme och även sidokaraktärer känns levande. Att mellan uppdragen vandra runt i en stor lyxvåning och samtala med eller lyssna på vänner och underhuggare ger en illusion av ett djup som egentligen inte finns där. Scenerna med Jenny bidrar även de till bättre variation och stämning.
dark1
Jackie har vanligtvis med sig en liten brittisk Darkling-kompis som bland annat dödar fiender och urinerar på dem. Och kallar Jackie för "monkey".
Överbrutalisera mera
Större delen av speltiden upptas dock av fiendeslaktande. Skjutandet fungerar fint och vapenkänslan är riktigt välgjord. Det som lyfter striderna allra mest är dock Jackies mörka krafter. Att kunna variera eldvapen med brutala Darkness-avrättningar och diverse tillhyggen är läskigt tillfredsställande. Det är däremot mest osmakligt att brutaliteterna går till sådan enorm överdrift precis hela tiden. De som är känsliga för övervåld bör hålla sig borta.
   Egentligen påminner actionmomenten i The Darkness 2 mer om Bulletstorm än sin föregångare. Attackerna har olika namn och beroende på hur våldsamt fiender dödas fås erfarenhetspoäng som används för att skaffa nya brutala attacker – som ofta öppnar för ännu mer strategiskt tänkande. Actioninriktningen är egentligen inte negativ, men gör att The Darkness II tappar mycket av den unika känslan som fanns i föregångaren.
Rörig taktik
Allt är dessutom inte frid och fröjd på slagfältet. Inledningsvis håller sig striderna på en ganska enkel nivå och det mesta mejas ner eller slits isär utan några större problem. En bit in i äventyret ökar dock fiendevarianterna och de kommer med riktigt jobbiga tillhyggen såsom lampor, sköldar och lasson (!). För att inte tala om fienderna som teleporterar sig och dyker upp bakom Jackies rygg.
   Stundtals är det riktigt kul och utmanande att kämpa ner fiendearmén, men allt för ofta skapar det enbart frustration. Striderna blir helt enkelt för röriga. Anledningarna är flera. Dels är synfältet ruskigt begränsat på grund av Darkness-ormarna som hela tiden svajar i skärmens ytterkanter. Dels blir det ofta fel när vapen, ammunition, hälsa eller diverse tillhyggen ska plockas upp i stridens hetta.
dark2
Genom att äta hjärtan fylls jackies hälsa på, men i stridens hetta är det lätt att få tag på allt ifrån stolar till avhuggna armar istället för hjärtan.
Ljus kontra ljus
Det största irritationsmomentet står dock ljuset för. Att Jackie blir extra sårbar och att Darkness-kraften inte går att använda i lampornas sken ger striderna en extra taktisk dimension. Däremot är det fruktansvärt irriterande att gång på gång bli bländad av ljuskällor som kan vara svåra att både se och skjuta sönder.
   En stor anledning till detta problem är att ljuseffekterna inte håller måttet. Det känns som att ljuset inte härstammar från en källa utan mest finns där utvecklarna har bestämt att det ska vara. En känsla som stärks av att många områden knappt blir mörkare när lampor förstörts.
   Att Jackie dessutom i stort sett enbart tar skada av ljus från lampor och inte exempelvis eld eller månsken gör att jag funderar på om han helt enkelt är överkänslig mot el…
Tecknade våldsdåd
Spelets starkaste punkt är dock varken striderna eller handlingen – utan grafiken. Den tecknade stilen passar spelets serieursprung perfekt och gör många miljöer till rent ögongodis. Ibland är det lätt att tro att det är handmålade serierutor som visas på TV:n när man står still.
   Det yttre imponerar även rent tekniskt med en stabil bilduppdatering och tydliga miljöer som är detaljerade utan att bli grötiga.
dark3
Det är inte helt lätt att se ordentligt när två mörkerormar svajar i periferin.
Enkelt online
Vid sidan om kampanjen hittas ett pliktskyldigt onlineläge. Istället för att döda varandra är det samarbete som gäller när datorstyrda fiender i mängder ska mejas ner. Det är en välfungerande bisyssla som kan underhålla ett tag, men inte mer än så.
Bättre och sämre
Det är mycket som har förändrats mellan de två Darkness-spelen. Vissa saker till det bättre, andra till det sämre. Överlag tycker jag dock att denna tvåa är snäppet vassare än den Starbreeze-utvecklade föregångaren. Den starka actioninrikningen och de linjära banorna drar ner mungiporna något, men tack vare stundtals lysande strider och en gripande berättelse har jag svårt att sluta spela förrän slutet är nått.
   Alla som vill ha en förstapersonsskjutare som sätter handling framför onlinedödande bör absolut ta en titt på The Darkness II. Resan är varken perfekt eller särskilt lång, men underhåller och bjuder på många minnesvärda ögonblick.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

offline cmd

Spelar just nu!
e2498ea8e99ee6a135c9265423b7f35c
Genre
Action,FPS
Utgivare
2K Games
Utvecklare
Digital Extremes
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
Slutet av 2011
Sammanfattning
plus
  1. Läcker och passande grafik
  2. Välfungerande kontroll
  3. Handling som greppar tag
  4. Härlig känsla och god variation i striderna
minus
  1. Stundtals röriga strider
  2. Ljussystem med brister
  3. Väldigt linjärt
  4. Onödigt brutalt
  5. Lite för kort
7

Slutsats

Det är mycket som har förändrats mellan de två Darkness-spelen. Vissa saker till det bättre, andra till det sämre. Överlag tycker jag dock att denna tvåa är snäppet vassare än den Starbreeze-utvecklade föregångaren. Resan är varken perfekt eller särskilt lång, men underhåller och bjuder på många minnesvärda ögonblick.
Bilder
thedarkness2playstation3ps31304321546006
thedarkness2playstation3ps31304321546007
the-darkness-ii-pc-1313764805-020
the-darkness-ii-pc-1313764805-021
the-darkness-ii-pc-1313764805-022
#inlineditbutton