Puddle
Skrevs 2012-02-09 06:16:00 av Emil Andersson
Ett intressant och frustrerande kretslopp.
Det började som ett skolprojekt av ett grupp studenter. När de sedan prisades på indiegalan IGF fick Konami upp ögonen och ett samarbete inleddes. Nu, något år senare släpps en ny version till XBLA och PSN.
Puddle---420x177
Intressant kretslopp
I Puddle är vätskor i fokus, eller egentligen en och samma vätska. Allt börjar med en utspilld kaffekopp. Kaffet tar sig ned i ett avlopp, renas till vatten och påbörjar en brokig resa i växtrike och laboratorier och ut i världsrymden.
   Kontrollen är, för att använda en sliten klyscha, lätt att begripa sig på men svårare att bemästra. Med två knappar kan spelvärlden lutas och vätskan kontrolleras. Allt baseras på fysik och gravitation, och känslan i den trögflytande vätskan känns helt rätt i sammanhanget. Pusslen handlar om alltifrån att få vätskan att trycka på knappar, akta sig för farliga element eller ta sig fram inom en viss tid. Blanda sedan in olika sorters vätskor med speciella egenskaper, såsom värmekänslig bensin och exploderande nitroglycerin så ges skaplig variation.
Puddle-kroppen
Vetenskaplig inramning
Presentationen är härligt nördig och vetenskaplig. Efter avklarad nivå visas ett diagram där formeln tiden t(s) * substansmängden p(mol) ger summan av poängen. För flitiga spelare finns också en gradering från koppar till silver och guld på varje bana, där kraven för guld är riktigt utmanande i vissa banor. Spelet håller aldrig spelaren i handen. Avsaknaden av instruktioner ger förvisso ett uppfriskande avskalat intryck, men det går ibland till överdrift då vissa inslag närmast kräver förklaringar.
   Musiken är ibland skönt lugnande och i andra fall hektiskt påhejande. De skilda omgivningarna ger behagliga ombyten och skildras i de flesta fall riktigt skickligt. Att manövrera vätskan ned i strupen på en människa och sedan runt i blodådrorna är en visuell höjdpunkt, som hjälps fram av att kroppen ses i genomskärning med röntgen.
Trial and error
Med en ibland inte helt pålitlig kamera som tenderar att fokusera på fel del av vätskan och en nivåstruktur där faror och hinder introduceras oannonserat, blir misslyckandena många. Att ha klarat av en stor del fläckfritt för att sedan beträda ny mark och där stöta på ett gömt hot som i ett nafs slukar all vätska känns ytterst snöpligt. Räkna med ett överflöd av liknande scenarion, och betänk den frustration ni kommer att uppleva. Det här är inte ett spel för de med kort stubin, utan snarare något som passar personer med ett zen-liknande tillstånd av lugn. Jag tillhör inte den gruppen.
Irriterande laddningstider
Styrkan i spel som Super Meat Boy och Trials HD som har ett liknande upprepande upplägg i sin struktur, är att banan omedelbart kan startas om. En av Puddles största brister är att både meny och laddningstider måste genomlidas vid varje omstart. I de mest irriterande svåra banorna kan ett trettio omstarter krävas, och då blir det fatalt tydligt hur långsamt det går. Det här är en oförlåtlig miss, där nivåstrukturen och laddningstiderna samverkar till en ond spiral av ilska.
puddle_-_lab
Orättvist och opålitligt
Trots dess vetenskapliga inramning, visuella gestaltning och fysik är Puddles brister för stora. Ett påhittigt koncept med ett imponerande kretslopp dras ned av en opålitlig bandesign som alltför ofta känns orättvis. Det är synd, för här finns potential.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
visning_level7

offline Pempa

Är ursprungligen från Hudiksvall, men har flyttat till Gävle för studier inom filmvetenskap.
6df7ac567abf76e9f0866d58f522de62
Genre
Pussel
Utgivare
Konami
Utvecklare
Neko Entertainment
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Release
2012-01-25
Sammanfattning
plus
  1. Den vetenskapliga inramningen
  2. Fysiken
  3. Miljöerna och kretsloppet
minus
  1. Nivåstruktur
  2. Laddningstider
  3. Orättvist
  4. Frustrerande
  5. Kameraproblem
  6. För lite vägledning
5

Slutsats

En förfinad nivådesign skulle hjälpa Puddle oerhört. Tyvärr är det väldigt frustrerande och känns med jämna mellanrum orättvist. Detta hjälps inte alls av en opålitlig kamera, vilket leder till ett ganska ljummet intryck. Inramningen och uppfinningsrikedomen är dock god och det kan säkert passa bättre till väldigt tålmodiga spelare.
Puddle---200x200
#inlineditbutton