Soul Calibur V
Skrevs 2012-01-31 14:39:00 av Erik Hansson
Project Souls senaste fightingtitel är större, men är det bättre?
Diskussionerna om huruvida ett fightingspel ska ge nybörjare en chans eller inte är lika gamla som genren i sig.
   Det tar inte lång tid att lära sig grunderna i Soul Calibur V. Blockera, sparka och olika sorters hugg samt ungefär hur långt och vilken höjd karaktärerna når. När man möter bra motståndare blir det dock tydligt att de grundläggande kunskaperna inte räcker långt.
sc5_420
Körd utan muskelminne
Det beror delvis på att ganska många rörelser i Soul Calibur V består av att det ska göras småknepiga kombinationer på styrkorset innan attacken utförs. Det går att komma långt på de enklaste rörelserna, men har du inte snabba fingrar och rörelserna i muskelminnet är du körd. Missade attacker lämnar dig förödande öppen mot en bättre motståndare som läser dina försök till offensiv. De där tiondelarna av en sekund som din karaktär tar på sig för att bli redo att blockera eller gå åt sidan är på tok för lång tid mot en bra spelare eller en datormotståndare på en hög svårighetsgrad.
Varför juggla?
Mot bra motstånd blir också ett av fightingspelens stora designmissar tydliga. Jag har aldrig förstått poängen med att "juggla" motståndare. Det vill säga möjligheten att fortsätta slå på en försvarslös motståndare som ligger på marken eller befinner sig på en luftfärd. I Soul Calibur V är det förvisso inte överdrivet långa sekvenser, men en motståndare som vet vad den gör kan tömma halva din mätare bara genom att få in en första träff och sedan följa upp det med rätt kombinationer. Själv får du sorgset titta på och hålla tummarna för att han eller hon ska missa någon kombination.
Blockeringar och superslag
En annan funktion som skiljer agnarna från vetet är att blockera. Du kan hålla upp en vanlig guard för att kraftigt minska skadan, men vid perfekt tajmade blockeringar får du en omedelbar chans att göra en kontring. Det är inte lätt att få till, men när de väl sitter ger de en stor fördel.
   Vid varje slagskämpe finns en mätare som avgör när det går att utföra superslagen "critical edge" och "brave edge". De är lite knepiga att få till, men gör rejäl skada och rekommenderas att du lär dig. En smart liten detalj är att förloraren i en runda börjar nästa med fylld mätare.
soulcalibur-v-playstation-3-ps3-1311281899-028
Pyrrha, närmst i bild, kan bli årets mest motbjudande karaktär.
Från hokus till vetenskap
Eftersom Soul Calibur V utspelar sig i tre dimensioner går det även att snabbt röra sig i sidled för att komma undan en attack. Även detta är lite knepigt att få till och när tajmingen känns rätt kan du ändå träffas av svepande attacker. Det som i början känns som hokus pokus börjar efter några timmar utkristallisera sig som vetenskap.
Nöt i träningsläget
Trots dessa bekymmer är det mot andra som Soul Calibur V briljerar. Att spela mot jämnbra motståndare i soffan är väldigt lämpligt även om varenda minut i träningsläget med att nöta kombinationer ger en stor fördel mot de som bara hamrar.
   Förutom att spela på samma konsol går det naturligtvis att spela online i flera olika lägen. Tyvärr fungerade inte vår tidiga recensionskod online.
Gör din egen fighter
En stor behållning med femman är att det är stor variation på de karaktärer du själv kan göra och ju mer du spelar desto mer föremål och utseenden låser du upp. Det hade inte skadat med dubbelt så mycket innehåll, men det räcker. Förutom utseende väljer du även röst så att du till exempel slipper låta som ett menlöst våp även om du gör en kvinna. Du väljer också någon av alla färdiga karaktärers vapen och rörelsemönster. En enkel och smart lösning.
   Min personliga favorit är Xiba som är snabb och smidig med sin stav. Vissa är snabba, andra kraftfulla och någon har lång räckvidd. Alla har sina fördelar, men över lag kräver det skicklighet att möta en bra spelare med lång räckvidd.
soulcalibur-v-playstation-3-ps3-1313572381-052
Det är mycket blixtar och effekter under fighterna och det är inte direkt realism som är i fokus.
Storbystade sjuåringar
Att recensera Soul Calibur V utan att ta upp kvinnosynen är detsamma som att acceptera lättklädda kvinnliga karaktär som låter som stönande sjuåringar när de träffas. I mina ögon sänder det sjuka signaler som jag inte kan bortse från. Nu är långt ifrån alla kvinnliga karaktärer underkända och det går som sagt att göra egna slagskämpar, men Pyrrha kan mycket väl vara årets mest motbjudande karaktär.
Inget för ensamma
Det går naturligtvis att spela Soul Calibur själv offline, men det är inte något jag kan rekommendera. En tröttsamt berättad handling och nötande mot datorn i olika lägen är bara ett tidsfördriv mellan spelets huvudlägen: multiplayer och träningsläget. För det är i lugn och ro i träningsläget som du har chans att lära dina fingrar minnas de knepigare kombinationerna som under matcherna inte ska behöva någon betänketid.
Som att rekommendera musik
Att rekommendera ett fightingspel är ungefär som att rekommendera musik. Det är så mycket baserat på personlig smak att allmänna slutsatser är svåra att dra. Det jag kan säga är att stridssystemet i Soul Calibur V är tillräckligt djupt och komplicerat för att ge lång varaktighet och belöning för träning. Men samtidigt välkomnande för nybörjare med någorlunda kontrollerat knapphamrande.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
9 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Dante Pyrrha må låta vedervärdigt, men hon ... 2012-02-02
    • gastrikland_moi
      erik Ja och ber om ursäkt när hon slår til... 2012-02-02
      • 2
        ninja x Juggling går att undvika i SCV. Det k... 2012-02-04
      • 2
        ninja x Hon är väl snäll som inte förespråkar... 2012-02-04
      • member_male
        Dante Haha! Och springer iväg gråtandes när... 2012-02-02
        • gastrikland_moi
          erik Haha! Ja lite mer dynamiskt än så får... 2012-02-05
          • member_male
            Dante Lär man sig hur det fungerar lär man ... 2012-02-05
        • 2
          ninja x Precis. Det blir ett statiskt spel dä... 2012-02-04
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
ff134c011ff204327c70ed287471df28
Genre
Fighting
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Namco Bandai
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2012-02-03
Sammanfattning
plus
  1. Många roliga karaktärer
  2. Träningsläget
  3. Skapa egen karaktär
  4. Många coola attacker
  5. Bra mix för nybörjare och veteraner
minus
  1. Tråkiga offlinelägen
  2. Juggling
  3. En del knepiga rörelser
  4. Tråkiga upplåsningar
  5. Musiken och ljudeffekterna
8

Slutsats

Diskussionerna om ett fightingspel ska ge nybörjare en chans eller inte är lika gamla som genren i sig. I Soul Calibur V tar det inte lång tid att lära sig grunderna, men när man möter bra motståndare blir det tydligt att de inte räcker långt. Dels för att det är förhållandevis enkelt att “juggla” (fortsätta slå på försvarslösa) motståndare och dels för att rätt tajming kan parera mycket. Tillsammans med tråkiga upplåsningar och offlinelägen drar det ner betyget på en annars snabb och briljant fighter med mängder av karaktärer och kul möjligheter att göra sin egen. Gör sig som vanligt bäst online eller mot jämnbra motståndare i soffan.
Bilder
ezioinsoulcalibur5
soul-calibur-v-logo
SoulCaliburV_Ezio_0008
Soul-Calibur-V-Patroklos
daishi
sc5_200
#inlineditbutton