Star Wars: The Old Republic
Skrevs 2012-01-15 09:03:00 av Erik Alexandersson
En bra början med utrymme för förbättringar.
Det är inte lätt att på kort tid bedöma ett spel som Star Wars: The Old Republic (SWTOR), vars hela grundstomme bygger på att spelare ska fortsätta spela så länge som möjligt. Med dyra serverkostnader gäller det såklart för utvecklarna att få tillräckligt många spelare för att det hela ska gå runt. Detta innebär att spelet måste tilltala en bred massan och att varje enskild spelare ska känna sig tillfredsställd. Allt som oftast leder detta till att inget sticker ut överdrivet mycket. Har SWTOR vad som krävs för att bli långlivat i en genre som på senaste tiden dominerats av ett enda spel?
swtor_420_177
Bakgrunden
SWTOR utspelar sig ungefär 4000 år innan Luke förstör första dödstjärnan i episod fyra. Lite mer än ett millenium efter ”The Great Hyperspace War” har nu sith återvänt för hämnd. Det finns gott om information att läsa både i spelet och på den officiella hemsida för de som är intresserade av att veta hela bakgrunden.
   Själv gick jag med republiken som en Jedi Padawan utan att veta vad jag gav mig in i. Med en linjär story som driver spelet framåt i lugn takt så blir aldrig motståndet för svårt när man tar sig vidare från planet till planet. Redan efter andra planeten har jag fått ett eget rymdskepp till mitt förfogande, inklusive den smått irriterande droiden C2N2.
   Ännu mer historia kan man få fram ur så kallade datacrons som ligger utspridda på alla planeter. Många är otroligt väl gömda, så man kan se det som en homage till alla dem som gillar att utforska varenda skrymsle och vrå. Varje datacron man hittar ger även en mindre bonus till något av sina attribut på karaktären. Om du då är som mig och gillar att maximera sin karaktär, så kommer du lägga ner bra mycket tid på att hitta alla.
eget_rymdskepp
Ett eget rymdskepp så man kan ta sig runt i galaxen är inte fel.
Godis för ögon och öron
Den grafiska upplevelsen beror mycket på hur ny PC du har, det fungerar att spela på gammal hårdvara (4-5 år) men mycket av effekter och ögongodis uteblir. En modern PC är således att rekommendera, inte minst för att slippa känna sig hindrad i PvP (strider mot andra spelare) där det händer mycket samtidigt.
   Den klassiska symfonimusiken briljerar och bidrar till stämningen både när man utforskar nya område eller när man tar sig an imperiets styrkor (eller republiken beroende på tillhörighet).
Med betoning på RPG
Det märks att BioWare har försökt få tillbaka RPG-delen i MMORPG-genren. SWTOR har en mycket mer påtaglig handling än exempelvis World of Warcraft (WoW). På ett sätt har utvecklarna lyckats, med bra röstskådespeleri och genomarbetade dialoger. Däremot så blir rollspelsdelen lidande då världen (eller galaxen) känns lika oföränderlig som i de flesta MMORPG. När jag blir tackad för ett väl utfört jobb blir jag påmind om att nästa spelare ska utföra exakt samma uppdrag.
imperiet_anfaller
Imperiet anfaller under en flashpoint (dungeon).
Medhjälpare gör livet lättare
Tack vare medhjälpare som följer med på mina äventyr så känns det aldrig ensamt, vilket kan hända även om det är ett MMORPG. Om man jämför med WoW så är det medhjälparna som tar hand om professions. Du kan skicka iväg medhjälparna på uppdrag där de samlar in material eller skapar ny utrustning åt dig, samtidigt som du själv gör annat. Även om det är mycket som är positivt med medhjälpare så tycker jag att det ibland går lite emot en av grunderna i ett MMO, att man ska spela tillsammans med många andra.
Släkten är värst
När man har kommit tillräckligt långt i handlingen på en karaktär så låser man upp en funktion som kallas legacy. Kort och gott skapar man en släkt där alla karaktärer på samma server ingår, med ett gemensamt efternamn och gemensam legacy level. Just nu är det det enda det gör för det är en funktion som inte är helt färdig. Men BioWare har valt att lägga in den ofärdig, så att man inte går miste om erfarenhetspoäng. Man får erfarenhetspoäng i legacy på samma sätt som man får vanliga erfarenhetspoäng, genom uppdrag, döda fiender och annat. Även om det är oklart vilka bonusar legacy ger så tror jag att de kommer bli tillräckligt intressanta för att man inte vill gå miste om dem.
hutt_staty
Fruktad eller omtyckt, en fin staty har han i alla fall fått.
Enorm tidsåtgång
Uppemot 100 timmar eller mer kan man förvänta sig att lägga ner för att nå högsta level (50 för tillfället). Förutsatt att man spelar relativt traditionellt alltså, det vill säga suger i sig miljöer och atmosfären och inte hoppar över handling eller dialoger. Med åtta olika grundklasser, alla med olika handlingar, kan man potentiellt spendera otaliga timmar innan man utforskat och upplevt allt i galaxen.
   Just att det finns saker att göra även när man nått högsta leveln är för mig avgörande i MMORPG-sammanhang då jag hellre håller mig till en och samma karaktär än flera olika. Just nu verkar det finnas relativt lite innehåll på max level. Med bara två utannonserade "operations" (jämförbart med raid i WoW) för 8 eller 16 spelare och 3 olika "warzones" (battlegrounds), så skulle i alla fall jag tröttna ganska snabbt.
På gott och ont
Har du spelat WoW så kan man nästan säga att du har spelat SWTOR, interfacet är väldigt likt, klasser påminner om de i WoW och många fler småsaker är sig likt. Ofta när man läser en beskrivning på en klass i SWTOR på något forum eller liknande så jämförs den mot en speciell klass eller specc i WoW.
   Ett bra val av BioWare är att inte ha några unika klasser på de olika sidorna vilket lätt kunnat leda till obalans mellan sidorna. Med tanke på vilka framgångar WoW har haft så är det inte konstigt att utvecklare kikar på vad som för tillfället är måttstocken för ett lyckat MMORPG. De stora skillnaderna är krasst sammanfattat rent estetiska. SWTOR är WoW i rymden, med ljussablar och laserpistoler istället för svärd och pilbågar. Så gillar du MMORPG och föredrar sci-fi framför fantasy kan SWTOR vara ett spel för dig. Men förvänta dig inte en revolution i genren.
Vi fick spelet av EA.
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • somnat1
    Livsnjutare På framsidan står det att det är Erik... 2012-01-22
  • member_male
    Badpojken Bra recension! Skulle nog själv va... 2012-01-19
  • 2
    ninja x Väl skrivet. :) Jag har ofantligt ku... 2012-01-15
20120111_141819

offline simu

Spelar just nu: HoN, Borderlands 2 och Torchlight 2
028abbc075b5b42824c6b0a86eb12f6c
Genre
MMORPG
Utgivare
EA
Utvecklare
Bioware
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2011-12-22
Sammanfattning
plus
  1. Storyn
  2. Musiken
  3. Medhjälpare
  4. Likt WoW
minus
  1. Lite innehåll på max level
  2. Dålig marknadsplats
  3. Likt WoW
7

Slutsats

Ett gediget MMORPG som har goda möjligheter att leva kvar länge. I många aspekt väldigt likt WoW, oftast på ett bra sätt. Som i de flesta MMORPG är det svårt att göra en bra singleplayer-upplevelse. Men BioWare lyckas relativt bra med bra dialoger och röstskådespeleri. Inget som direkt sticker ut som unikt i genren, men heller inget negativt som drar ner på spelupplevelsen.
Bilder
sw00pc001
sw00pc002
sw00pc003
sw00pc007
sw00pc008
sw00pc006
sw00pc005
sw00pc004
sw00pc010
sw00pc011
SS20081021DroidswithBlast
biowaremythic
3512594017f9df2c1e9ao
35134015421c9e943169o
3513401322f6777f61b3o
3512593781a60cedc506o
sw00pc021
sw00pc022
sw00pc023
sw00pc025
sw00pc026
sw00pc027
sw00pc028
sw00pc024
#inlineditbutton