Sonic Generations
Skrevs 2011-12-05 13:56:00 av Aldo Sartori
Sonic är tillbaka och firar 20 år genom att återbesöka välbekanta platser från seriens tidigare delar.
Det är inte utan en uns av motvilligt hopp som jag stoppar in skivan i min Xbox 360. Den ikoniska Sega-loggan uppenbarar sig mot vit bakgrund, försvinner och byts ut mot två Sonics som är omringade av en röd ring med texten "Sonic Generations". Jag förstår anspelningen till den blåa igelkottens guldår, Sonic Team försöker spela på mina nostalgiska känslosträngar men jag stretar emot. Allt för många gånger ha igelkottens moderna äventyr gjort mig frustrerad och samtidigt uppgiven som konsekvens av spelens slätstrukenhet. Jag har fortfarande inte repat mig efter den enligt mig misslyckade 2D-comebacken i fjol.
CBBC-Sonic-Generations-artwork
Utdöende orgasm
Jag påbörjar första banan, klassiska Green Hill Zone i HD med det klassiska ljudspåret, och i samband med detta får mina öron och ögon en massiv orgasm. Tyvärr dör den ut allt för snabbt.
Två Sonic samarbetar
Sonic Generations är en hyllning till igelkottens 20 år på marknaden. Det tar oss igenom klassiska banor från hans tidiga 90-tal, vidare genom Adventure-serien och slutligen till det senare 2000-talets alster. Eftersom nutids-Sonic (även känd som douche-Sonic) fallit offer för en tidsparadox finns det nu två av honom, skillnaden är att den ena är från tiden då igelkotten inte insett att han kan prata eller springa i djupled. Tillsammans ska de samla ett par diamanter som kommer ställa allt i sin ordning.
sonic-gen-gamescom-700
Två av varje bana
Spelet består av tre världar som innehåller tre banor vardera, samtliga är nyversioner av banor som tidigare funnits med i serien. Var och en består av två akter, där den första spelas i 2D med Classic Sonic medan den andra akten är i 3D och spelas med Douchebag Sonic.
Slå banrekord
Till en början är Sonic Generations väldigt underhållande. Den första världen bjuder på mästerliga plattformsbanor som nästan är i klass med Sonic the Hedgehog 2. Jag kommer snabbt på mig själv med att försöka slå varvtider i Green Hill Zone så fort jag noterar att en Xbox Live-vän har en tid på 54 sekunder. Två timmar senare var han slagen. För mig, som normalt ryser av obehag när jag hör ordet "speed lap" är detta ett tecken på högkvalitativ bandesign. Jag är nästan redo att förlåta Sonic för alla snedsteg sedan Dreamcast-tiden.
MTV och 3D
Men så fort jag är klar med första världen och tvingas återuppleva det som mitt undermedvetna förträngt, Speed Highway från Sonic Adventure 2, inser jag att ambitionerna faller och det nostalgiska skimret försvinner. Den grova exploateringen av Sonic-serien blir extremt tydlig. Familjära synthslingor byts ut mot en ohelig kombination av hjärtskärande elgitarrer och låtsastechno. Douche Sonic släpper sporadiskt ur sig några "yeah" och åker skateboard på asfalt. Det blir smärtsamt påtagligt när man spelar Sonic Generations att Sega gjort en total missbedömning om vad som var värt att bevara från 90-talet och vad man skulle lämna kvar. Kvar i 90-talet blev den mästerliga bandesignen, den charmiga estetiken och genuina spelglädjen. Med sig tog man MTV-popen, skateboardattityden och okunskapen att hantera en tredje dimension.
Sonic-Generations-Screenshots-5
Har sina stunder
3D-banorna i Sonic Generations går ofta som på räls. Jag upplever dem ofta som ostimulerande och monotona. Miljöerna stinker dessutom av fantasibrist. 2D-banorna är jämförelsevis underhållande, men likt 3D-banorna finner jag dem ofta tråkiga att spela och det finns inget som gameplaymässigt utmärker banorna från varandra. Ju längre in i Sonic Generations jag kommer, ju sämre inser jag att spelet är. Samtidigt har jag inte haft så kul i ett Sonic-spel sedan Sonic & Knuckles som jag hade när jag spelade de tre första banorna, och fortfarande tävlar jag och min vän om bästa varvtiden i Green Hill Zone. Sonic Generations har trots allt sina goda stunder.
Vi fick spelet av PAN Vision.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
e874199746581f195c6683fdbbf76501
Genre
Plattform
Utgivare
Sega
Utvecklare
Sonic Team
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
November 2011
Sammanfattning
plus
  1. Nyversionerna av klassiska Sonic-banor
  2. Underhållande time trial-läge
  3. Innehåller originalspelet Sonic the Hedgehog
  4. Bra nyversioner av klassiska Sonic-låtar
minus
  1. Simpel bandesign
  2. Momenten banorna emellan skiljer sig inte åt
  3. krystade filmsekvenser
6

Slutsats

Sonic Generations ger oss möjligheten att återuppleva hans 20 år i marknaden. Det är en näst intill magisk känsla att få återuppleva Green Hill Zone och Chemical Plant i ljuvlig HD-grafik. Tyvärr blir kontrasterna till Sonics senare snedsteg i 3D-världen uppenbara även här, med bristande bandesign och kväljande estetik. 2D-banorna håller dock en jämn kvalité genom hela spelet och är bitvis väldigt underhållande.
Recension
Xbox 360
Playstation 3
#inlineditbutton