House of the Dead Overkill: Extended Cut
Skrevs 2011-12-06 19:53:00 av P-A Knutsson
Segas rälsskjutare får en chans till
När rälsskjutaren House of the Dead Overkill släpptes till Wii för snart tre år sedan belönades det med höga betyg från flera håll. Personligen var jag däremot inte alls övertygad och gav zombieskjutaren ett ljummet omdöme i min recension. Ett omdöme som jag fortfarande står fast vid; de tekniska bristerna var helt enkelt alldeles för stora. När spelet nu hittar till Playstation 3 är många av problemen borta – men är det tillräckligt?
Skjuta på rälsen
House of the Dead Overkill är en så kallad rälsskjutare, vilket innebär att spelarens karaktär rör sig automatiskt och allt som styrs är ett färgglatt sikte – antingen med en vanlig handkontroll men helst med en Move-kontroll. Det enda som krävs är med andra ord att sikta rätt och skjuta snabbt. Det finns ett par bossar som kräver lite hjärnaktivitet, men deras attackmönster går snabbt att lista ut. Overkill bjuder helt enkelt på en klassisk arkadupplevelse utan krusiduller.
   
Bra dåligt eller bara dåligt dåligt
Något som däremot sticker ut är den speciella inramningen. Sega har försökt att skapa en kackigt producerad grindhouse-rulle. Om de har lyckats är tveksamt. Överdrivna röster levererar ännu värre repliker samtidigt som den ena scenen efter den andra slår rekord i att vara bisarr och osmaklig. För att inte tala om alla svordomar (i ett bonusläge ska svordomarna censureras med pistolskott - svettigt!). Det är riktigt fjantigt och stundtals irriterande uselt, men jag medger gärna att jag flera gånger skrattade gott åt allt absurt som hände på skärmen.
   Kampanjen i Overkill är dessvärre varken lång eller speciellt svår. Jag körde igenom äventyrets nio banor på några enstaka timmar och var inte ens i närheten av att dö förrän i slutet. Spellängden får ändå ses som fullt godkänd för den här typen av spel. De två nytillkomna banorna ger dessutom en trevlig och välbehövlig förbättring av den tidigare lite sega inledningen.
overkill1
Att meja ner zombies (förlåt, mutanter) känns köttigt på precis rätt sätt tack vare det geggiga ljudet och härliga splattret som sprutar åt alla håll när deras mjuka kroppar slits itu.
Regisserad klippning
Efter att ha bränt igenom huvudläget öppnar sig dessutom Director’s Cut. Där finns alternativa rutter att välja på, samt fler och betydligt svårare fiender. Dessutom har spelaren maximalt tre liv, till skillnad från det oändliga antalet i huvudläget. Det går även att låsa upp möjligheten att själv använda två pistoler/Move-kontroller.
   För de som vill ha mer lättillängliga och snabbspelade alternativ hittas tre ”arkadspel” under Mini Games: Money Shot II, Stayin’ Alive och Victim Support. Samtliga går att spela med flera spelare och går ut på att samla poäng genom att antingen skjuta måltavlor, överleva eller skydda oskyldiga. Min favorit är helt klart Stayin’ Alive där både avtryckarfinger och reflexer får jobba hårt. Här måste spelaren besegra vågor av zombies som väller mot den fasta position som ska hållas till tiden tagit slut. Att spela minispelen ensam är dock inget att rekommendera.
   I övrigt finns det en hel del att låsa upp; mängder av musik, monstermodeller och filmer. Just musiken är värd ett extra omnämnande då den är väldigt, i brist på bättre förklaring, speciell.
En imponerande upplösning
Som sagt är Overkill ett Wii-spel i grunden, något som brukar märkas tydligt rent grafiskt. Oväntat nog är det inget jag reagerar negativt på, utan imponeras istället lite smått av det yttre. Detta beror till stor del på den speciella grafiska stilen, men att både miljöer och karaktärer har fått ett klart lyft gör även det mycket för inramningen.
   Den mest positiva förbättringen i jämförelse med Wii-versionen är dock rent teknisk. Den största anledningen till mitt låga betyg till Wii-versionen var de grova problemen med bilduppdateringen, något som gjorde att spelet stundtals kändes helt trasigt. Här saknas de problemen helt, vilket höjer spelupplevelsen rejält.
overkill6
Inledningsvis har spelaren enbart tillgång till enkel pistol, men genom att skjuta fiender och bonusföremål fås pengar att spendera på nya vapen eller uppgraderingar till de nuvarande.
Ett nedgraderat sikte
Något som däremot fungerar sämre på PS3 än Wii är siktandet. Move och Wiimote fungerar på helt olika sätt, vilket skapar för- och nackdelar. Eller enbart nackdelar för Move i detta fall rättare sagt. Lite förenklat kan det sägas att med Nintendos kontroll siktar man på skärmen, medan Sonys lampstav används för att styra siktet på skärmen. I praktiken betyder det att siktet med Move är mer flytande och inexakt, vilket ger lite sämre känsla. Lyckligtvis stör det inte överdrivet mycket och det går snabbt att vänja sig – och när det är gjort fungerar kontrollen ypperligt.
Omvända förväntningar
När House of the Dead Overkill till Wii ramlade ner i min brevlåda för tre år sedan var mina förväntningar enorma. När PS3-versionen trillade in var det mest problemen med Wii-versionen som jag hade i huvudet. Kanske är det en stor anledning till att jag har så fruktansvärt kul nu. Handlingen är fortfarande urusel, men eftersom jag var beredd på det så kunde jag istället skratta gott åt alla absurda scener.
   Det är dock frånvaron av tekniska brister, det härliga ljudet och den sköna känslan som gör att jag faller pladask för Overkill denna gång. Jag har varit svag för ljuspistolspel i många långa år, men aldrig förr har jag haft så kul som jag har med Segas mutantzombieskjutare. Det är fortfarande en rälsskjutare med allt vad det innebär, men alla som har minsta intresse av genren bör absolut ta en titt på House of the Dead Overkill till PS3. Däremot är det trist att spelet inte ens försöker bryta någon ny mark i en stagnerad genre.
Vi fick spelet av Pan Vision
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
725b0b23a8f1b9cd279fd1bf64953d62
Genre
Action,Ljuspistol
Utgivare
Sega
Utvecklare
Headstrong Games
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-11-11
Sammanfattning
plus
  1. Riktigt kul att spela två i kampanjen
  2. Överdrivet på alla kanter
  3. Härlig arkadkänsla
  4. Bra bonusar
  5. Svängig musik
minus
  1. Försöker inte ta genren framåt
  2. Riktigt usel handling
  3. Onödigt grovt språk
  4. Lite väl många laddtider
7

Slutsats

House of the Dead Overkill är en rälsskjutare där det enda som krävs är att sikta rätt och skjuta snabbt. Tack vare den härliga fysiken och det köttiga ljudet när zombies mejas ner är känslan riktigt härlig. Tyvärr är handlingen urusel och fylld med extremt grovt språk, men för de som kan ignorera detta hittas ett av de bästa ljuspistolspelen någonsin.
overkill3
overkill4
overkill5
overkill2
#inlineditbutton