The Legend of Zelda Skyward Sword
Skrevs 2011-11-17 17:49:00 av Erik Hansson
En löpande band-produktion eller ännu ett mästerverk?
Zelda har redan räddat 3DS-året från fiasko. Nu är det dags att ge välbehövligt och stabilt stöd åt den haltande Wii.
zelda420
Samma gamla upplägg
Ett nytt Zelda känns egentligen sällan särskilt nytt. Få serier upprepar sina koncept så mycket som denna gamla trotjänare. Den första timmen eller två spenderas med en alltför seg genomgång av grundläggande kontroller och en utforskning av Links hemby. Sedan presenteras handlingens huvuddrag samtidigt som äventyret börjar.
   I varje grottsystem eller tempel ges tillgång till nya föremål som behövs för att komma vidare och det tar alltid ganska lång tid innan man får tag på ny utrustning. Så har det varit sedan Zelda-spelen gick över till 3D och Skyward Sword är inget undantag.
En värld bland molnen
Den här gången bor Link och Zelda i en by på en svävande ö högt ovanför molnen. Invånarna i byn har varsin fågel som är tränad till att omedelbart hämta sin ryttare när denna visslar. Det är också på de här fåglarna som Link efter någon timme får utforska spelvärlden. En motsvarighet till båten i Wind Waker och tåget i Spirit Tracks med andra ord.
   Förutom att landa på olika öar bland molnen finns det också möjlighet att flyga ner till världen under molnen och det är här som en stor del av uppdragen utspelar sig.
Hugg utifrån fiendens försvar
Det är i templen och världen under molnen som Zelda-seriens hyllade blandning av strider och problemlösning tar vid. Som vanligt håller det väldigt hög kvalitet. Striderna sköts med rörelsekontrollen, men svingandet och viftandet blir aldrig irriterande. Precis som i Twilight Princess används Wii-kontrollen för det mesta till lagom avancerade rörelser. Med Motion Plus-kontrollen går det att få bra känsla i Links svärd och flera fiender kräver nu att du hugger på ett visst sätt. Det hade kunnat bli pannkaka om kontrollen varit sämre, men istället gör det striderna mer underhållande. Om en fiende till exempel parerar fån höger - lägg över svärdet på vänster sida och hugg.
the-legend-of-zelda-skyward-sword-wii-019
Striderna är som vanligt väldigt roliga och Motion Plus-kontrollen tillför en hel del.
Växer långsamt
När Link till slut får tag på sin berömda utrustning som slangbellan till exempel så styrs även dessa med pekkontrollen. De introduceras i ett ganska långsamt tempo och under de första timmarnas spelande finns det risk att du tycker att Nintendo håller dig i handen lite väl mycket och att det borde bli dags att ge dig lite coolare grejer. Men när man väl fått tag på den vanliga arsenalen (och några nyheter) växer spelet. Precis som vanligt.
Jag känner mig inte så dum
Problemlösningen kan ibland vara lite klurig och det är inte alltid helt givet vad som ska göras. Den här gången har dock Link med sig en varelse som kan hjälpa dig med ledtrådar eller lösningar när du kört fast. För det mesta löses problemen genom att vara uppmärksam, men det händer att jag behöver tips och då är de ofta på en lagom nivå så att jag slipper känna mig alltför dum.
Mysig illusion av levande värld
Den grafiska stilen ligger någonstans mellan Wind Waker och Twilight Princess med ett stänk av Mii-figurerna. Det är inte speciellt tekniskt imponerande, men här finns många finurliga designbeslut och figurer som står ut från mängden.
   Även om allt känns igen från tidigare spel så innehåller det också den där speciella känslan av en mysig värld som jag vill utforska varenda tum av. Inte för att den är så belönande att strosa runt i (det mesta av innehållet är låst fram till en given tidpunkt) utan för att det finns små mysiga detaljer som skapar en illusion av en levande värld.
the-legend-of-zelda-skyward-sword-wii-1307478390-079
Zelda är i Skyward Sword en ung dam med skinn på näsan.
Mer äventyr än rollspel
Nyheterna i Skyward Sword är inte speciellt häpnadsväckande, men det finns en hel del föremål att samla på och utrustningen går den här gången att förbättra. Det gör att utforskande lönar sig mer än tidigare och den som anstränger sig kan förbättra Link en hel del. Det görs dock utan att komplicera upplägget för mycket. Fortfarande mer äventyrsspel än rollspel.
En perfekt julklapp
Efter en något seg inledning med alltför många långsamma dialoger, som inte går att snabba på, öppnar spelet upp sig och växer sedan för varje nytt föremål som Link får tag på. I varenda grottsystem märks utvecklarnas genomtänkta arbete och med flera nya hjälpmedel för att inte fastna på något ställe blir det en spelupplevelse med bra flyt.
   En övertro på Wii-kontrollens känslighet ställer till det i vissa moment, men det är en petitess i ett lysande äventyr. Om du inte tröttnat totalt på Zelda-serien vid det här laget så är det här en perfekt julklapp till dig själv. Ett mysigare äventyr går knappt att hitta.
Vi fick spelet av Bergsala.
14 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
2450774daf1feeb39d1e05fd3583d59c
Genre
Äventyr
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2011-11-18
Sammanfattning
plus
  1. Samlandet
  2. Uppgraderingsbar utrustning
  3. Designen
  4. Spelvärlden
  5. Problemlösningen
  6. Svärdshugg med Motion Plus
minus
  1. Långsam inledning
  2. Flygandet tillför inte så mycket
  3. Sega dialoger
  4. Ibland en övertro på Wii-kontrollen
  5. Kräver Motion Plus
9

Slutsats

Trots att upplägget är samma som i de senaste tio årens Zelda-spel och trots vissa problem med Wii-kontrollen och en seg inledning så är Skyward Sword en värdig uppföljare i en av världens bästa spelserier. När världen öppnat upp sig och du fått tillgång till mer utrustning inleds ett av årets mysigaste äventyr på allvar. Det vill du inte missa.
Bilder
zelda
zelda1
zelda2
zelda4
zelda5
zelda6
zelda7
zelda8
zelda9
zelda3
thelegendofzeldaskywardswordwii073
thelegendofzeldaskywardswordwii069
thelegendofzeldaskywardswordwii070
thelegendofzeldaskywardswordwii071
thelegendofzeldaskywardswordwii072
zelda_skyward1
zelda_skyward10
zelda_skyward11
zelda_skyward12
zelda_skyward13
zelda_skyward14
zelda_skyward15
zelda_skyward16
zelda_skyward17
#inlineditbutton