The Elder Scrolls V: Skyrim
Skrevs 2011-11-17 13:45:00 av Andreas Hofer
Här uppe i norr är det kallt och eländigt, välkommen till Skyrim.
Bland de äldre skrifternas profetior står det skrivet: När Skyrim delas itu och drakarna åter täcker himlen ska nästa dovakiin, den drakfödde, framträda. Nu, 200 år efter oblivionincidenten i Cyrodiil, är Tamriels nordligaste provins, Skyrim, plågat av ett blodigt inbördeskrig som sliter provinsen i stycken. När dessutom en drake avbryter avrättningen av rebellernas ledare är profetian uppfylld. Kriget pågår fortfarande och drakarna flyger återigen över Skyrim.
skyrim420
Lika som bär
Bethesda Softworks har nischat sig ordentligt i utgivandet av sina spel. De är mest kända för utgivandet av spelserierna Elder Scrolls och Fallout, och frekventa spelare kan se många likheter i speldesign mellan de två titlarna. Själva utvecklandet av Elder Scrolls står Bethesdas egna studio för, Bethesda Game Studios. De utvecklade även Fallout 3, men till Fallout New Vegas lämnade de över utvecklingen till Obsidian Entertainment.
Lagar inte det som inte är trasigt
För fem år sedan bjöd The Elder Scrolls IV Oblivion mig på långa sittningar framför datorn. När andra spel fick mig att stänga av kunde jag i Oblivion pausa handlingen genom att plocka blommor, jaga djur, inreda hus eller göra klassiska sidouppdrag. Jag var orolig att Bethesda skulle ta ett sidokliv med The Elder Scrolls V Skyrim snarare än ett kliv framåt. Dock behöll Bethesda sin integritet i utvecklandet av Skyrim och byggde på de delar som redan fungerade istället för att lägga till nya spellägen. Fans av serien kommer definitivt att känna igen sig i Skyrim. The Elder Scrolls som spelserie har dessutom lyckats bygga upp en ordentlig historia kring landet Tamriel sedan första spelsläppet 1996. All historia är en betydande del av vad som ger serien sitt liv. Provinsen Skyrim har funnits i hundratals år och har tidigare befolkats av både alver, drakar och människor, som alla har format och byggt upp provinsen på olika sätt.
Svag karaktär
Samtidigt som du anländer till Skyrim återvänder också drakarna. Efter att provinsens innevånare ser dig absorbera fallna drakars själar kallar de dig “dovakiin”. Historerna om dovakiin har precis som drakar tidigare bara varit sagor och legender om fornstora dar och orädda hjältar. Att man själv skulle vara drakfödd är dock svårt att sätta sig in i. Ens karaktär är nämligen lika blank som ett papper. Den egna historien och ens tidigare liv har fått flytta på sig till förmån för valfrihet och skapandet av karaktären. Bristen på personlighet gör att jag inte känner mig särskilt driven av historien om dovakiin som Bethesda berättar. Jag gör vad spelet lockar mig till, men utan bakgrund, familj eller vänner är jag mest lockad att stjäla och mörda snarare än att rädda världen.
the-elder-scrolls-v-skyrim-xbox-360-1307522802-042
Att rida häst i bergen är inte det lättaste. Var beredd på att fastna.
Skriv din berättelse
Möjligheten att göra vad man vill är ändå det som gör The Elder Scrolls till en storslagen spelserie. Det prestigelösa manuset som tillåter mig att vara precis den jag vill öppnar upp för att skapa min egen historia och min egen spelupplevelse. Rent speltekniskt så finns det olika mindre, men ändå långa, historier att utforska. Det kan vara att ta sig till toppen i det mörka brödraskapet, eller bli en framstående slagkämpe hos “sällskapet” i Winterhold. Andra sätt att utveckla sin karaktär kan vara att blanda drycker eller smida vapen. Oavsett om du är smed eller krigare eller något däremellan så uppgraderar du din karaktär på samma sätt som om du hade spelat igenom huvuduppdraget.
   Det finns många vägar att gå i Skyrim. I skrivande stund upptäcker jag fortfarande nya detaljer utanför uppdragen som gör upplevelsen rikare. Alldeles nyss märkte jag att jag kan laga mat med hjälp av en eldstad, grönsaker och lite kött. Dessa små detaljer som matlagning och smide ger spelvärlden liv. Historien väntar på att skrivas men den får gott vänta, först ska jag köpa ett hus, skaffa en partner, bygga en brutal rustning och slipa min dolk.
Du blir bättre
Många detaljer har som sagt finslipats sedan TES IV Oblivion. Min favorit bland förbättringarna är hur världen anpassar sig till min nivå. I Oblivion gick omvärlden upp i nivå med dig. Plötsligt blev man påhoppad av simpla skogsbanditer som svingade glasklingor och klädde sig i rustningar av drakskinn. Att karaktären blev bättre spelade föga roll då spelet snarare blev svårare ju högre nivå man blev. I TES V Skyrim är systemet omgjort. Nu låses din nivå fast i varje område eller grotta som du besöker och grottan fortsätter vara på den nivå du själv var när du besökte platsen första gången. Det gör att du alltid kan återvända till svåra platser och uppleva att du blivit bättre.
Krystade lösningar
Då Skyrim är en gigantisk värld som vill erbjuda spelaren en mängd olika sociala interaktioner att utnyttja blir också chansen större att vissa utav dessa möten blir en aning krystade. Att komma på trovärdiga sätt att gå med i ett tjuvgille eller annat hemligt sällskap kan vara svårt, men på många sätt har Bethesda ändå lyckats. Min initiering i det mörka brödraskapet var som exempel en otroligt trovärdig och välgjord ceremoni, medan mitt första möte med tjuvgillet bara var pinsamt. En total främling kom fram till mig mitt på ljusa dagen och frågar helt utan att skämmas ifall jag skulle vilja stjäla en ring från en köpman och sedan placera den ringen i en annan persons ficka och på så vis få denne arresterad. Denna diskussion sker dessutom mitt på en marknad, bland folk och vakter. Oavsett avsikter finns det inte en människa som hade tagit en sådan frågaställning på allvar. Detta lite krystade sätt att visa mig spelets olika delar återfinns tyvärr för ofta.
   På ett annat ställe tänkte jag köpa smycken men den oblyga försäljaren börjar istället prata om sin bortrövade son, och utan att jag går med på det lyckas hon dra in mig i en släktfejd som jag varken bryr mig om eller är införstådd i. Att dialogerna inte riktigt får mig på kroken gör dock inte så mycket då karaktärsdragen ändå är tydliga. Att se innevånarnas dagliga liv där de jobbar, sover, skvallrar lite med varandra på gatan och jagar djur ger dem karaktär och trovärdighet som innevånare i Skyrim. Att olika raser dessutom besitter etablerad arkitektur samt kulturellt arv från Tamriels historia bidrar med genuinitet av en grad man inte åstadkommer med röstskådespelare.
the-elder-scrolls-v-skyrim-xbox-360-1313759528-064
Nästan alla raser i Skyrim är människor, men det finns några humanoida djurraser.
Nya lösningar
Nivåsystemet har också lagts under kniven och förändrats sedan föregångaren. Grundläggande färdigheter som styrka, uthållighet, smidighet, etcetera, har skalats ned till tre grundläggande egenskaper: hälsa, magi och uthållighet. De övriga färdigheterna som smyga, öppna lås, slå med vapen eller någon av de olika magierna ser i stort sett likadana ut.
   Du höjer de färdigheter du använder ofta och när du går upp i nivå får du lägga ut poäng på någon av dina färdigheter. Är du smed kan du som exempel lägga din poäng på smide för att kunna skapa vapen med bättre råmaterial. Skulle du istället lägga din poäng på bågskytte kan du göra mer skada eller zooma mer när du siktar. Uppgraderingen gör inte bara den valda färdigheten bättre utan låser även upp ett nytt sätt att använda färdigheten på. Systemet känns enklare men ändå inte fattigare. I tidigare Elder Scrolls-spel har jag varit piskad att gå upp si eller så mycket i nivå med en specifik färdighet då jag ville maxa attributet färdigheten var kopplad till. Kort sagt så kan jag nu ha en mer avslappnad spelstil utan att stressa, men samtidigt känna mig bättre belönad för mitt spelande.
Ny design
Vi bjuds även på ett nytt menysystem som tyvär vittnar om en spelutveckling med konsoler i åtanke. Jag säger inte att menyerna är dåliga, men designen avslöjar att PC inte var prioriterad under utvecklingen. Jag har aldrig spelat, eller sett Skyrim spelas på, konsol men förstår ändå att menyerna ska navigeras med ett styrkors så fort jag trycker upp min karaktärsinfo. När Skyrim dessutom innehåller en del buggar som att det ibland kraschar och bjuder på grafiska olägenheter får jag intrycket av att spelet är en billig portning från konsol till dator. Jag måste ändå nämna att menyerna, sin konsoldesign till trots, uppskattas. Jag är sedan länge van vid att navigera menyerna med musen och hade i början svårt för Skyrims menyer, men så fort jag förstod att det var W, A, S, D som gällde kändes navigeringen självklar.
Jag är långt ifrån färdig
Efter att ha spelat The Elder Scrolls V Skyrim i många timmar har jag ännu bara sett en bråkdel av spelet, men det jag har sett har bjudit på allt jag hade önskat. Tyvär så finns där också en mängd buggar och ganska många konstiga dialoger som gör att trovärdigheten brister. Trots sina skönhetsfläckar lyckas Skyrim leverera en genuin, öppen och unik spelvärld som flera gånger om både överraskar och imponerar.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
14 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mario
    Mackan (originalet) Det jag tycker är dåligt med spelet: ... 2011-11-17
    • 4629
      Mako Håller med om mycke... även i Skyrim. ;) 2011-11-21
      • mario
        Mackan (originalet) Det jag menar, bord...skt nya pengar. =P 2011-11-24
    • Sommar
      Aldo Sartori Underbart, och väldigt sant. 2011-11-20
    • member_male
      Dante Haha! Du borde posta den här listan p... 2011-11-18
    • gastrikland_moi
      erik Haha! Underbar lista! :D Håller med o... 2011-11-18
    • pres1
      Olzar Asså... wow vilken lista! Det verkar ... 2011-11-17
      • member_male
        Dante Nja. Känner man inte riktigt att bugg... 2011-11-18
      • mario
        Mackan (originalet) Spelet är lätt värt ett högt betyg, j... 2011-11-17
  • image
    Stetch Som jag sett fram emot detta spel :D ... 2011-11-17
  • member_male
    Von Flodino Jag läste inte recensionen för jag är... 2011-11-17
    • gastrikland_moi
      erik Det är ju inte ett tvång att spela 38... 2011-11-17
      • pres1
        Olzar haha, nä, skulle jag spela hela spele... 2011-11-17
  • 2
    ninja x Bra skrivet! Jag håller med dig om m... 2011-11-17
fb07dc877c3517e760e73fa83ddbba48
Genre
Rollspel
Utgivare
Bethesda Software
Utvecklare
Bethesda Game Studios
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-11-11
Sammanfattning
plus
  1. Valfriheten
  2. Striderna
  3. Detaljrikedomen
  4. Hantverken
  5. Den djupa historien
  6. Storleken
minus
  1. Dialogerna
  2. Buggigt
9

Slutsats

The Elder Scrolls V: Skyrim är ett storslaget äventyr som med detaljrikedom och innehåll presenterar en spelvärld där du som spelare är fri att välja i stort sett vilken väg du vill. Det finns en oerhörd potential i spelet för den som orkar lägga ned mycket tid, men både dialoger och stabiliteten saboterar trovädigheten hos detta annars perfekta rollspel. Trots sina skönhetsfläckar lyckas Skyrim leverera en genuin, öppen och unik spelvärld som flera gånger om lyckas överraska och imponera.
Bilder
elderscrolls5_5
elderscrolls5_4
elderscrolls5_1
elderscrolls5_2
elderscrolls5_3
elderscrolls5_6
elderscrolls5
elderscrolls5
theelderscrollsvskyrimplaystation3ps31295343256002
skyrim_e6Xhv
skyrim_fP98c
skyrim_jCGzN
skyrim_kGkrZ
skyrim_lhVfa
skyrim_MI4wr
skyrim_theelderscrollsvskyrimpc1297156950003
skyrim_theelderscrollsvskyrimpc1297156950004
skyrim_theelderscrollsvskyrimpc1297156950007
skyrim_tu7LN
skyrim_XK7dD
the-elder-scrolls-v-skyrim-xbox-360-1313759528-060
the-elder-scrolls-v-skyrim-xbox-360-1313759528-061
the-elder-scrolls-v-skyrim-xbox-360-1313759528-062
the-elder-scrolls-v-skyrim-xbox-360-1313759528-063
Eriks andra åsikt om Xbox 360-versionen
Skyrim är kanske framför allt en stor, fantastisk spelvärld. I norra delarna av Elder Scrolls-kontinenten bland snötäckta berg med smala slingrande stigar och enorma fält med betande mamutar inleds vad som inte kan beskrivas som något annat än ett storslaget äventyr. Du kan i stort sett göra vad du vill och i ett spelklimat som gått allt mer mot linjära, korta upplevelser kan det först kännas överväldigande.

Skyrim kommer sluka din tid och det är först när de flesta spel redan hade varit slut som jag stannar upp och funderar på om striderna verkligen är så roliga. Eller varför karaktärerna i spelvärlden är så platta. Det finns småsaker som irriterar med upplägget och räkna med att stöta på en hel del små och stora buggar. Efter en stunds eftertanke fortsätter jag dock plöja ned timmar i vad som kan vara årets mäktigaste rollspelsupplevelse.

Betyg: 9 av 10
#inlineditbutton