Halo Combat Evolved Anniversary
Skrevs 2011-11-18 02:44:00 av Andreas Eklöv
Kan en upphottad variant av Microsoft storsäljare kännas relevant 2011?
När Halo släpptes till den första Xbox-konsolen 2001 innebar det att Microsoft fick sin första riktiga storsäljare som etablerade varumärket hos seriösa gamers världen över. Det var precis vad Microsoft behövde, men det var även vad förstapersonsskjutare på konsol behövde. Halo bevisade att förstapersonsskjutare kan fungera alldeles utmärkt på konsol, och dessutom se riktigt snyggt ut. Så hur fungerar konceptet i en upphottad variant 2011?
logo
Ett klart bevis
Jag minns när jag första gången ställde mig i en spelbutik och med den första Xbox-konsolens gigantiska kontroll gjorde mina första stapplade steg i fps-genren på konsol. Det kändes ovant, men samtidigt fungerade det väldigt bra. Det skadade naturligtvis inte att Halo både såg bra ut och var ett väldigt bra spel överlag. En intressant handling, väl temposatt och strukturerad nivådesign och för kontrollen väl fungerande spelmekanik gjorde Halo till en njutning från början till slut. Med en så bra grund är det svårt att misslyckas, och lyckligtvis har inte 343 Industries gjort det.
Grafiskt upphottat
Den mest uppenbara förbättringen är så klart den grafiska och 343 Industries har valt att upgradera grafiken från originalet med en grafikmotor som påminner mer om den grafiska nivån vi bjöds på i Halo Reach. Jämfört med originalet är detta en enorm förbättring och det är riktigt trevligt att se alla scener jag minns från föregångaren i högupplöst och detaljerad upplaga med förbättrad ljussättning.
   Samtliga miljöer i spelet vinner på den förbättrade grafiken. Det ska dock sägas att grafiken är vass jämfört med originalet så förvänta dig inte att det ska tävla med nutida grafikmonster. Musiken är nu precis som då bland det bästa, om inte det bästa, som en förstapersonsskjutare benådats med.
5
Den uppdaterade spelmotorn ger nytt liv till den utmärkta handlingen.
Grafik underlättar
Utomhusbanorna ser mer levande ut med detaljerat gräs och bättre ljussättning. Inomhusområden, som i originalet var tämligen sparsmakade, är här betydligt mer intressanta att beskåda. Det främsta exemplet på detta är en nivå vid namn The Library som i originalet kunde vara något otydlig att navigera eftersom allt i princip såg likadant ut. Med de grafiska förbättringarna blir denna nivå både roligare och enklare att ta sig an.
   En trevlig funktion som lagts med är att du när som helst kan trycka på back-knappen för att växla till den ursprungliga grafikmotorn från Halo. När du gör detta kommer du att inse just hur mycket av en förbättring den nya grafikmotorn faktiskt är. Det är även en källa för nostalgi. Under mellansekvenserna är det tyvärr inte möjligt att använda den här funktionen.
Håller bra än
Trots att Halo nu har ett årtionde på nacken är det fortfarande en fröjd att spela igenom, ett tydligt exempel på att bra speldesign aldrig blir gammal. Spelmekaniken, handlingen och den stämningsfulla atmosfären gör att jag njuter av upplevelsen precis lika mycket nu som för tio år sedan (vilket den grafiska uppdateringen så klart underlättar). Det finns dock en del saker som visar att åren har hunnit ikapp speldesignen. En del av de korridorer och inomhusmiljöer man besöker under äventyrets gång repeterar samma upplägg och utseende, något som blir ännu tydligare med bättre grafik. Visst, vissa platser återvänder man till i handlingen vilket förklarar repetitionen, men det är ett litet irritationsmoment i en annars väldigt välsvarvad produkt.
Kinect och utmärkelser
Utöver upphottad grafik har även andra moderniteter lagts till, exempelvis achievements. Detta stöd är dock ganska ytligt. Du får achievements för mer uppenbara saker som att klara av kapitel, men djupare än så går det inte. Jag hade gärna sett en lite mer ingående anpassning där du får utmärkelser för speciella situationer i spelet, exempelvis att spränga många fiender med en och samma granat eller liknande.
   Jag stötte på flera situationer där jag slogs mot the flood där ett modernt spel hade belönat mig med allehanda achievements. Här finns även stöd för Kinect och du utnyttjar detta genom att använda röstkommandon för att analysera saker i din omgivning, lite som scanning-funktionen i Metroid Prime-spelen. Jag har inte någon Kinect så jag har inte kunnat testa denna del av spelet.
3
Med rikligt flerspelarmaterial som fått mogna i ett par Halo-spel får du gott om speltimmar med eller mot mänskliga spelare.
Samlat flerspelarguld
Halo-serien har gjort sig känd för att stöda spel för flera personer sedan det första spelet erbjöd samarbete för två spelare. Halo var egentligen inte byggt för flerspelarläge eftersom Xbox Live inte var färdigställt när spelet lanserades men hugade fantaster lyckades ändå koppla upp spelet via IP-adresser.
   Här kan du spela med kompisar via Xbox Live och kan då dela glädjen med att byta mellan de båda grafikmotorerna. Till denna jubileumsutgåva har 343 Industries valt att baka in det rikliga flerspelarstöd som kulminerade med Halo Reach och dessutom uppdatera gamla flerspelarbanor från Halo-spelen som inte fanns i Halo Reach. Ansvariga för detta arbete är Certain Affinity som sedan tidigare har bidragit med olika kartpaket till Halo-serien.
Polerad mångfald
Antalet banor är rikligt och med så många välsvarvade banor i serien har utvecklarna kunnat plocka ut en diger samling underhållande skådeplatser, du kan se en lista över flerspelarbanor i faktarutan. Det är en bra blandning av mindre och intima banor såväl som större öppna banor där såväl fordon som prickskytte-taktiker kommer till sin rätt.
   Andra moderna grepp som tillkommit senare i serien finns även representerade här, exempelvis emblem, olika vapenuppsättningar,anpassningsbar rustning med mera. Det populära Firefight-läget som introducerades med Halo: ODST finns att njuta av för dig som gillar att slå tillbaks fiender i vågor. Firefight är dock något modifierat här då du har ODST-soldater som hjälper dig i striden mot Covenanterna, något som inte var fallet i Halo Reach eller Halo ODST.
För novis som veteran
Att spela igenom Halo Combat Evolved Anniversary var både en glad nostalgisk återblick och en gammal hederlig trevlig spelupplevelse. Om du aldrig spelat Halo är kombinationen av det uppdaterade kampanjläget och det svulstiga flerspelarläget utan några förbehåll värt kostnaden för spelet. Om du redan har upplevt äventyret och dessutom spelat flerspelarläget i Halo Reach är det egentligen för mycket pengar för en uppdaterad nostalgitripp. En yngre generation som missade seriens första del gör en riktigt god investering här.
Vi fick spelet av Microsoft.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
80dfd51d41dde2d36fcd61eabee8dc77
Genre
Action,FPS
Utgivare
Microsoft
Utvecklare
Saber Interactive, 343 Industries
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2011-11-15
Sammanfattning
plus
  1. Halo-kampanjen har åldrats väl
  2. Kul med inbakad Halo-mytologi
  3. Musik och ljud fortfarande underbart
  4. Kul att växla mellan gammal och ny grafik
  5. Massor med väl fungerande flerspelarinnehåll
  6. Nostalgiskt värde
minus
  1. Några små buggar finns i kampanjen
  2. Ytlig integration av Achievements
  3. Inget nytt för Halo-fantaster
8

Slutsats

Att spela igenom Halo Combat Evolved Anniversary var både en glad nostalgisk återblick och en gammal hederlig trevlig spelupplevelse. Om du aldrig spelat Halo är kombinationen av det uppdaterade kampanjläget och det svulstiga flerspelarläget utan några förbehåll värt kostnaden för spelet. Om du redan har upplevt äventyret och dessutom spelat flerspelarläget i Halo Reach är det egentligen för mycket pengar för en uppdaterad nostalgitripp. En yngre generation som missade seriens första del gör en riktigt god investering här.
Flerspelarbanor
Beaver Creek
Battle Canyon
Battle Creek
Damnation
Penance, Timberland
Ridgeline, Prisoner
Solitary, Hang 'Em High
High Noon, Headlong
Breakneck
#inlineditbutton