Goldeneye 007 Reloaded
Skrevs 2011-11-17 07:53:00 av P-A Knutsson
Bond återvänder i en remake av en remake av en klassiker.
För 14 år sedan släpptes Goldeneye till Nintendo 64. Ett spel som förändrade hela FPS-genren på konsol. För ett år sedan släpptes en remake av Goldeneye till Wii. En remake som, i alla fall i Sverige, försvann helt bland alla stortitlar. Spelet fick dock bra kritik, så det är inte konstigt att Activision vill ge nytolkningen av Goldeneye en chans till.
Nymodig gamling
När Goldeneye gör ett högupplöst återbesök har mängder med både stora och små detaljer ändrats sedan N64-titeln. Mest noterbart (och underligt) är att Pierce Brosnans ansikte har bytts ut mot Daniel Craigs nuna. En lite tråkigare skillnad är att Bonds alla spionprylar är utbytta mot en smartphone som används för att hacka routrar, ta kort på hemliga hemligheter och scanna efter viktiga personer. Trist, fast inget som egentligen påverkar spelandet negativt.
   Även själva äventyret har moderniserats en del, både vad gäller bandesign och handling. Grunderna känns dock igen, så både karaktärer och miljöer kommer att framkalla en del härlig nostalgi för de som växte upp med originalet.
Misslyckad agent
Eftersom Bond är en agent som, i alla fall förr, föredrog lite smidigare metoder försökte jag spela på ett mer tystlåtet sätt. Ibland gick det bra och skapade en riktigt härlig nerv, men allt för ofta var uppmärksamhetsradien hos både säkerhetskameror och fiender alldeles för slumpmässig för att smygandet skulle fungera tillfredsställande. Till exempel är det ofta möjligt att smyga förbi vakter som bara står någon centimeter bort, medan vissa fiender lyckas upptäcka dig från flera meters avstånd.
   På andra håll har dock smygmomenten hyllats, så mina problem kan bero på otur, slarv – eller att jag helt enkelt är jäkligt dålig på att smyga. Vid ett antal tillfällen blev jag dock upptäckt på riktigt bisarra sätt som inte kan förlåtas.
golden1
Spelets svaga tekniska rötter märks både i grafik och bandesign.
Pang på röbetan
På grund av mina misslyckade smygturer blev det en hel del skjutande under mina pass. Lyckligtvis fungerar denna del fullt godkänt och miljöerna passar bra för taktiskt tänkande. Fienderna kunde i vanlig ordning gärna ha varit lite smartare, men de är ändå halvdugliga på att ta skydd.
   Jag saknar dock det där lilla extra i eldstriderna. Skjutandet känns lite för kliniskt. Lite för stabilt. Detta gör att det snabbt blir tråkigt att springa runt med bössan i högsta hugg. Jag skulle därför rekommendera att försöka smyga så ofta det går, även om det egentligen bara tar längre tid.
golden2
Vissa miljöer dryper av stämning.
Gamla rötter
Att spelets rötter sitter fast i Wii-teknik märks väldigt väl även i grafiken. Visserligen kan det yttre inte klassas som fult, snöbanan är till och med rätt snygg, men många miljöer ser föråldrade ut på grund av detaljbrist och enkel geometri. Dessutom uppför sig ljuseffekterna mystiskt och pendlar mellan att vara riktigt läckra och vedervärdiga. En annan påminnelse om den svaga tekniska grunden är att fiendekropparna försvinner någon sekund efter att de har skjutits ner.
   En positiv bieffekt av de grafiska bristerna är att spelet flyter på i stabila 60 bilder per sekund, vilket ger ett härligt flyt i både grafik och kontroll. Dessutom har karaktärernas ansikten fått ett rejält lyft och ser faktiskt riktigt bra ut. Till och med bättre än de fotorealistiska ansiktena som hittades i N64-spelet.
   Något annat jag gillar är de färgglada miljöerna. Det är så klart inte tal om något Teletubbie-land utan varierade och stämningsfullt färgsatta miljöer som är långt ifrån de gråa cementkorridorerna som vi har sprungit igenom många gånger den här generationen.
Knackigt online
För de flesta, inklusive mig, var det dock flerspelarläget som var den största stjärnan i Goldeneye. Denna gång är krigandet självklart online och inkluderar både klassiska speltyper och mer originella sådana såsom Golden Gun. Tråkigt nog är nätverkskoden så dålig att jag knappt har fick igång en enda match. När det väl fungerade var det dessutom ofta både laggligt och ont om spelare. Även om det blev bättre ett par dagar efter releasen fanns det ändå mycket att klaga på.
   Turligt nog är det även möjligt för fyra spelare att kriga mot varandra på delad skärm. Efter att blivit bortskämd med onlinespelande är det svårt att vänja sig vid de små rutorna, men för stora Goldeneye-fans kan denna remake vara köpvärd enbart på grund av multiplayer-nostalgin.
Når inte ända fram
I samma veva som jag sköt mig igenom Goldeneye spelade jag kampanjerna i höstens stora actionspektakel Modern Warfare 3 och Battlefield 3. I jämförelse med dessa giganter har Bond inte ett dugg att sätta emot vad gäller välregisserat ögongodis. Däremot anser jag att Goldeneye är vassare rent spelmässigt.
   Tyvärr sänks spelupplevelsen av halvmjäkiga eldstrider och struligt smygande. Jag har visserligen kul ändå, men i en genre med extrem konkurrens behövs något extra – vilket inte riktigt finns här.
   För de som älskade originalet till N64, eller vill ha en lite tankekrävande enspelarkampanj är Goldeneye ändå ett bra val, även om jag skulle rekommendera att vänta på en prissänkning.
Vi fick spelet av Activision
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
85500417d727fe5fc270fca53d8b51dd
Genre
FPS
Utgivare
Activision Blizzard
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011
Sammanfattning
plus
  1. Smidig grafik
  2. Genomtänkt bandesign
  3. Bra multiplayeralternativ
minus
  1. Struligt online
  2. Mjäkiga vapen
  3. En del buggar
  4. Lite för intetsägande
6

Slutsats

Goldeneye Reloaded är ett actionspel där smygmoment blandas med actionfyllt skjutande. Spelet är helt klart bäst när Bond håller sig gömd och slår ut fiender i tysthet. Tyvärr fungerar smygandet inte helt smärtfritt, vilket tillsammans med halvmjäkiga eldstrider leder till en upplevelse som inte når upp till genrens toppar – även om det underhåller.
Bilder
goldeneye_24119ts
goldeneye_294rql1
goldeneye_2dlkjf8
goldeneye_2wndbu0
goldeneye_2yw5snr
goldeneye_am6105
goldeneye_jrqrzl
goldeneye_sbu9w0
goldeneye_vgqvyt
goldeneye_wbx99w
#inlineditbutton