Pixeljunk Sidescroller
Skrevs 2011-11-09 16:45:00 av Joakim Magnå
Det senaste Pixeljunk-spelet handlar om att flyga och skjuta i sidled.
”Insert coin”. Titelskärmens uppmaning till spelaren att stoppa i ett mynt slår an tonen. I Pixeljunk Sidescroller – som bygger vidare på ett minispel i Pixeljunk Shooter 2 – styrs ett litet rymdskepp genom banor sedda från sidan medan fiendeskeppen sveper in över skärmen. Det är ett klassiskt arkadupplägg, vilket genomsyrar hela spelet.
pixeljunk-sidescroller-puff
Poängjakt och nötande
Den visuella stilen är enkel med vektorinspirerad grafik och neonfärger. Det är snyggt samtidigt som Q-games uppenbarligen vill få oss att minnas svunna tider då spelen var simplare och mer rakt på sak.
   Här finns heller inte alls samma frihet och bredd som i de lysande Shooter-spelen. I Sidescroller är istället poängjakt och nötande i fokus. Svårighetsgraden är också hög. Det dröjer inte många banor in förrän det är dags att luta sig fram och börja fokusera ordentligt på alla skott och fiendeskepp som sprider ut sig längs banorna.
   Bitvis blir det riktigt hetsigt. Både hjärna och fingrar måste vara pigga för att man ska klara att navigera sig genom de mer reflex- och precisionskrävande partierna. Vätskorna från Shooter-spelen återanvänds och innebär ett extra moment när det exempelvis börjar forsa lava från taket mitt bland alla kringflygande skott.
Växla snabbt mellan vapnen
Spelet igenom har man tillgång till samma tre vapen: kulspruta, bomber och laser. Genom att plocka upp power-ups går det att uppgradera dem, vilket till exempel innebär fler skott och möjlighet att skjuta i olika riktningar. Ju längre in i spelet man kommer desto viktigare blir det att snabbt kunna byta mellan vapnen beroende på situation.
   Längs banorna finns det checkpoints, där man kan börja om ett obegränsat antal gånger. Skulle du förlora alla dina insamlade liv behåller man däremot inte sina vapenuppgraderingar. Dör man mycket kommer spelet även uppmana till att sänka svårighetsgraden – om man nu inte redan spelar på lägsta, vilket nödvändigtvis inte är en dum idé.
pixeljunk-sidescroller-playstation-3-ps3-1307435654-002
Det går att spela två samtidigt, vilket är kul men lite extra rörigt. Notera hur kanterna på bildytan kurvats för att efterlikna ett gammalt bildrör.
Tuff utmaning
Sidescroller är en tuff utmaning som alltså ställer höga krav på spelaren. Banorna är inte jättemånga, men frågan är om det behövs fler. Kvantitet är inget man direkt drömmer om efter att ha tillbringat en stund i Sidescroller-världen.
   Jag glädjer mig åt att Q-Games tagit ett enkelspårigt, men långt ifrån banalt, spelkoncept och genomfört det konsekvent. Spelet är ungefär så charmigt som en shooter av det här slaget blir. Samtidigt är det verkligen inte för alla.
Vi fick en nedladdningskod av Nordisk film
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
080cutsmall

offline suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
0f0cc974622c9db4a23435715c5ac488
Genre
Action,Shooter
Utgivare
Sony
Utvecklare
Q-Games
Plattform
Playstation 3
Release
2011-10-26
Sammanfattning
plus
  1. Snygg visuell stil
  2. Kompromisslöst
  3. Två spelare
minus
  1. Få val och alternativ
7

Slutsats

Spelidén är enkel och retrodoftande. Banorna scrollar i sidled, fiendeskeppen är många och skotten flyger i alla riktningar. Upplägget kräver fingerfärdighet, koncentration och tålamod – har man inte det ska man inte spela Sidescroller. Banorna är relativt få och variationen dålig, men spelet är en charmig resa tillbaka i tiden.
#inlineditbutton