Dead Rising 2: Off the Record
Skrevs 2011-11-02 20:33:00 av Marcus Alexandersson
Humoristisk zombieslakt med enorma identitetsproblem.
Vänta! Vi kan inte börja än. Spelet måste ladda först. Medan det gör det kan jag passa på att avslöja en sak: Jag har inte spelat varken första Dead Rising eller uppföljaren. Det här är min första bekantskap med Capcoms zombieslaktare, så väntar du dig en djupgående analys av seriens utveckling kommer du bli besviken.
   Men jag lovar att det här ska vara läsvärt ändå, annars bjuder jag på kaka. Okej? Bra, då kan vi börja.
off_the_record_omslag_liten
Please wait... loading
Eller, det kan vi inte alls. Spelet ska ladda lite till. Det är lika bra att du vänjer dig, det kommer att hålla på så här. Spelet alltså. Det laddar inför mellansekvenser, när du går från en byggnad till en annan, efter mellansekvenser, när du sparar, och alla tillfällen däremellan. Nästan.
   Det laddar så frustrerande ofta att jag inte kan komma på någon titel där jag stört mig mer på laddningstiderna sedan jag var tvungen att spela om Final Fantasy VII efter att min sparfil raderats precis innan sista bossen.
off_the_record_5
Spelets sandlådeläge är dess lätt bästa sida, utan irriterande tidspress och fyllt med olika uppdrag.
Svårt att hålla balansen
Off the Record är på ytan ett väldigt simpelt spel. Du ska, i rollen som journalisten Frank West, rädda överlevande i ett nöjesparksområde översvämmat av odöda. Samtidigt som du hackar dig igenom zombies till höger och vänster ska du försöka ta reda på vem eller vad som egentligen ligger bakom utbrottet av vandrande monster.
   Med spelets upplägg hade jag stämningsmässigt förväntat mig något i stil med filmen Zombieland. Ett äventyr med humor i förarsätet helt enkelt. Men Off the Record vet inte vad det vill. Det försöker balansera på ett smalt räcke mellan humor och allvar och gör det så dåligt att det trillar rakt ner och slår i skrevet. Hårt. Lite som spelets stela kontroll – en stilstudie i hur man frustrerar spelare.
Förvirrande
För å ena sidan så är det ju självklart att Off the Record inte är menat att tas på allvar. Jag menar, det går i grund och botten ut på att man ska slakta så mycket zombies som möjligt, man kan ju för bövelen sätta fast kulsprutor på en rullstol. Inget spel som haft seriositet i åtankarna har haft så löjligt underhållande vapenkombinationer.
   Men å andra sidan är det menat att du ska bry dig om huvudpersonen Frank West, om hans inre demoner och om vem det egentligen är som ligger bakom zombieutbrottet. För att sedan gå in i första bästa klädaffär och klä Frank i gul cowboyhatt och röd helkroppspyjamas.
   Förstår ni min förvirring? Bra, för Off the Record håller helt enkelt inte ihop. Det är som att spela två separata spel som tvingats tillsammans likt olydiga snorungar på skolutflykt, tjurigt hållandes hand bara för att fröken tvingat dem.
off_the_record_2
Bara i garaget. Tro inte att du enkelt kan sätta ihop två olika vapen bara för att du hittat dem.
Bara för snickare
När vi ändå är inne på saker som inte riktigt fungerar kan vi ju prata om vapnen. Spelets stora underhållning och akilleshäl på samma gång. Det ligger en väldigt tillfredsställande förtjusning i att kunna plocka upp i stort sett vad som helst i omgivningen och gå loss på en hord med odöda.
   Något som inte är lika roligt är att du bara kan tejpa/skruva/snickra ihop två vapen på vissa specifika platser. Det här greppet förstår jag inte alls. Om jag nu, i Frank Wests, skepnad, hittar en kratta och ett bilbatteri, varför måste jag då springa över halva spelkartan för att kunna sätta ihop dem? Det saknar all form av logik. Hade det varit för att de utmarkerade verkstäderna också agerade skydd mot de odöda hade jag förstått det. Men nej, öppnar du dörrarna till en verkstad med tillräckligt mycket odöda i närheten så är de snart och gnager dig i armbågen medan du försöker tejpa på en machete på ett kvastskaft.

Spara dig till game over

Kvastskaft är för övrigt det uttryck jag helst vill använda som beskrivning på den person som kommit på tidsupplägget i spelet. Du har nämligen hela tiden en tidspressens yxa över huvudet som stressar dig hit och dit i jakt efter överlevande att rädda. Som idé tycker jag det är briljant. Just känslan av att inte kunna rädda alla hjälplösa är fruktansvärt välgjord, men den bleknar i jämförelse med frustrationen som uppstår när du missar att gå vidare i handlingen.
   Du kan nämligen lyckas spara ditt spel mitt i ett huvuduppdrag utan att kunna hinna till rätt plats. Då är det game over. Och det viftas inte med några varningsflaggor, inga blinkande siffror tickar, inga ljud tjuter, helt plötsligt kan du bara ha råkat spara bort flera dygns spelande. Det är så utomordentligt korkat att jag inte förstår hur det kunnat tillåtas i ett färdigutvecklat spel år 2011.
off_the_record_4
Spring! Att sakta lunka omkring och njuta av det odöda dödandet kan leda till att du fastnar i handlingen och får spela om HELA spelet.
Våldsam humorglädje
Vill du undvika all form av tidspress och sparningstragik kan du spela sandlådeläget – där du ska utföra diverse uppdrag i stil med ”döda X antal zombies på Y minuter”. Kortfattat är sandlådeläget all den lättillgängliga våldshumorglädje som handlingsläget borde ha varit. Men det lider av samma vapenbekymmer och bristfälliga kontroll.
   Har du inte tidigare spelat Dead Rising kan Off the Record underhålla om du är villig att ha överseende med bristande tekniska aspekter. Om du redan upplevt serien vet du nog redan själv om det här kommer vara din politiskt inkorrekta påse zombieslaktande.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
marcus

offline Sanyo

Journalist, vill bli författare och kommer nog alltid vara tv-spelare.
b9be1a4c9b09d54079fd29ea6d727fdf
Genre
Action
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2011-10-14
Sammanfattning
plus
  1. Priset
  2. Barnsligheten
  3. Vapnen
  4. Sandlådeläget
minus
  1. Kontrollen
  2. Laddningstiderna
  3. Tidspressen
  4. Tilltalet
  5. Inget samarbetsläge offline
  6. Fotofunktionen
5

Slutsats

Har du inte tidigare spelat Dead Rising kan Off the Record underhålla om du är villig att ha överseende med bristande tekniska aspekter. Om du redan upplevt serien vet du nog redan själv om det här kommer vara din politiskt inkorrekta påse zombieslaktande.
Recension
PC
Xbox 360
Playstation 3
dr2_off_200
off_the_record_6
off_the_record_3
off_the_record_omslag
off_the_record_2_liten
#inlineditbutton