Battlefield 3
Skrevs 2011-10-28 12:27:00 av Erik Hansson
Svårsatt betyg, men enkel slutsats åt Sveriges antagligen största nöjesproduktion 2011.
Allt är Modern Warfares fel. Om inte Infinity Ward för fyra år sedan gjort en sådan succé med en filmisk, linjär kampanj så hade det antagligen inte blivit standard i genren. Då hade jag antagligen inte varit lika trött på formatet nu fyra år senare och då hade antagligen Battlefield 3 tokhyllats.
bf3_420_1463653356
Följ i trång gång
För kampanjen är en så tydlig flört med allt som fungerat i genren de senaste åren. Allt krut läggs på intrycken och presentationen. Vår syn och hörsel får sitta fram, medan känslan i spelandet sätter sig i baksätet och undrar när vi är framme. Vi får se storslagna vyer, sekvenser som utklassar konkurrenterna och en ljudbild som hör till de bästa någonsin. Men tänker jag på spelandet så känns det som om jag spenderat en dryg handfull timmar i en trång gång följandes en medsoldat som har texten "follow" över huvudet.
Skådis i regi av Dice
Det är ganska talande att de få gånger då du tillåts att röra dig lite utanför kampanjens korridor så får du också tydliga instruktioner om att flanka fienden. Då vaknar upptäckarglädjen till liv i två sekunder innan du förstår att det innebär att du kan röra dig 20 meter åt ena hållet för att sedan fortsätta in i samma korridor igen.
   Rör du dig längre än 20 meter dyker det upp en varning om att du håller på att lämna slagfältet och du måste rusa tillbaka för att inte dödas.
   Långa sekvenser i Battlefield 3 kan närmast beskrivas som avancerade quick time events. Du är en skådespelare i Dices regi och om du avviker det minsta från manus får du börja om från senaste sparpunkten.
Odödliga kamrater
De få karaktärer som förekommer flera gånger med repliker annat än "take cover" får aldrig något kött på benen och blir aldrig mer än en soldat med bra röstskådespelare och snygga animationer.
   Det hjälper inte heller att medsoldaterna är odödliga. De kan stå på exploderande granater utan att något händer och tål hur mycket skott som helst.
battlefield-3-playstation-3-ps3-1302276365-029
En av karaktärerna i kampanjen kommer med lite krigskritiska kommentarer ibland. Närmre personligheter än så kommer inte soldaterna.
Fantastiska intryck
Men kampanjen har sina ljuspunkter. Det går inte att spela banor i Battlefield 3 utan att slås av hur vass grafiken och ljudet är. Jag är normalt sett alltid mer intresserad av spelmekaniken, men här reagerar även jag. Medsoldaternas ansikten visar uttryck, fysikmotorn är löjligt imponerande i allt från animationer till stora explosioner och ljuseffekterna är läckert återgivna i de varierade miljöerna.
   Det som imponerar mest på mig är dock ljudet. Frågan är om det gjorts bättre. Under en briefing på ett torg i en stad i Mellanöstern hörs en kakafoni av bilar, utrop och allmänt sorl som jag gissar skulle kunna vara hämtade från en marknad i Baghdad. När sedan eldstrider uppstår blir de skarpa ljuden från eldgivningen och explosioner i närheten nästan öronbedövande. På gränsen till obehagligt, vilket passar in utmärkt i en gestaltning av något så fruktansvärt som krig trots allt är.
   Förutom den naturliga ljudbilden mullrar det ibland fram elektroniska ödesmättade slingor i bakgrunden för att förstärka bilden av att saker och ting är riktigt illa.
Hjälm som dämpar ljud
En annan synnerligen imponerande sekvens utspelar sig på ett hangarfartyg i kraftigt regnoväder. När huvudpersonen går ut på däck och hör förbiflygande plan, vinden och regnet som sliter i allt som sticker upp ur havet och mullrande från fartygen lyckas Dice förmedla känslan av att vi är på plats. När vi sedan får på oss hjälmen inför den stundande flygturen dämpas ljuden omedelbart. Kvar finns radiorösterna i öronsnäckan, ett lätt smattrande av regnet mot hjälmen och de tidigare så skarpa ljuden nu behagligt avlägsna.
   Det är en detalj, men en nog så viktig sådan. Att uppdraget i stridsflygplanet sedan känns mer som ett imponerande teknikdemo än som något jag skulle betala pengar för är en annan femma. Dessutom är det väldigt talande för kampanjen.
Uppvärmande samarbete
Samarbetskartorna är sex till antalet och har kopierats och klistrats direkt från kampanjen för att du och en vän ska kunna röja bort alla fiender från de färdiga miljöerna. Det är ett småkul tidsfördriv som är utmanande och låser upp vapen till multiplayerläget. Och det är väl just så det ska ses - som en uppvärmning inför Battlefield 3:s riktiga spelläge.
battlefield-3-playstation-3-ps3-1303207150-046
Många av er kommer nog njuta av kampanjen för att den är så otroligt snygg. För mig irriterade det extremt styrda spelandet för mycket.
Kunde stannat vid en sexa
Skulle Battlefield 3 enbart bestå av kampanjen och samarbetsläget hade mitt betyg slutat vid en sexa. Jag får tvinga mig vidare i kampanjen och även om samarbetet är kul så är det lite för begränsat för att tillföra något.
   Tur för Dice och EA att de inte glömt Battlefield-seriens ursprung och slängt in en uppdaterad version av Battlefield Bad Company 2:s onlinedel. Det är här spelets verkliga värde ligger.
Mindre än i Bad Company 2
De stora banorna hade gott om fordon och farligt öppna ytor blandat med utspridda byggnader att ta skydd bland. De mindre, tätare stadsmiljöerna bestod av flera våningar på de söndersprängda husen och trånga gränder med soptunnor att ta skydd bakom.
   Spelandet skiljer sig naturligtvis mycket åt beroende på storleken på kartorna. De intensiva infanterifokuserade banorna, till exempel den som betan är baserad på, är mest en fråga om att rusa mot rätt område på kartan och hålla koll på alternativa vägar för att inte flankas. De öppna landskapen kräver ett helt annat sorts spelande och det är också i dessa som ett av spelets problem kan visa sig. Det blir ibland mycket springande för att nå fram till stridens hetta. Men det är till stor del en vanesak. Dels går det att återupplivas bakom dina medsoldater och med bra kommunikation håller sig en av er ur stridens hetta om de andra dött. Det går också att återfödas i en bas där det oftast finns fordon: helikopter, stridsplan, stridsvagn eller en snabb fyrhjuling. Efter några timmars spelande har du lärt dig banorna och vet då hur du ska uppföra dig för att slippa de både jobbiga och matchavgörande transportsträckorna.
Strid utan att döda
Det tar två minuters test av kontrollen, sedan är jag helt inne i matcherna. De böljande striderna som kräver samarbete och lagmoral kan i början kännas avlägsna eller svåra att få grepp om för nytillkomna, men det är en vanesak. Snart förstår du vad som händer och vet vad du behöver göra för att din sida ska lyckas vända på kriget.
   Det jag gillar absolut bäst med Battlefield 3 är att det har lyckats med konststycket att belöna alla uppgifter i kriget. De som går 32-4 i en match kommer få mest poäng, men om du serverar dina medsoldater med första hjälpen-lådor, reparerar fordon, bevakar baser och markerar ut fienden på håll så kommer du belönas rikligt.
Klasser som gör skillnad
En annan viktig detalj i multiplayer är att de olika klasserna verkligen gör skillnad. Du kan springa runt som en "support" i varenda match och skjuta med storbössan, men du får ut mest av spelet om du lär dig och förbättrar alla klasserna. På så sätt kan du bäst anpassa din taktik utifrån hur det går i spelet. Ibland behövs en "engineer" som reparerar era fordon mer än något annat. Ibland krävs det en "recon" som håller utkik över slagfältet. Det är imponerande hur Dice gjort varenda klass intressant och användbar.
   Om det är något jag saknar så är det mer frekventa uppgraderingar och anpassningar. Jämfört med den extrema mängden upplåsningar och möjligheter att personlifiera din soldat i Call of Duty-spelen är det lite fattigt i Battlefield 3. Jag hade önskat en frekventare ström av belöningar om än bara små sådana.
Köp bara för onlinedelen
Hur sätter man betyg på ett spel med så olika kvalitet på sina beståndsdelar? Det är uppenbart att Dice satsat mängder av resurser på att göra kampanjen häftig, men de har lämnat spelkänslan utanför och jag får tvinga mig vidare mot slutet redan efter halva tiden. Samarbetsläget är en kul bonus och onlineläget är fantastiskt.
   I slutändan blir betyget bara en meningslös siffra som ges alldeles för stor betydelse. Om siffran var svår att komma fram till är slutsatsen desto lättare: Köp Battlefield 3 om du vill uppleva ett riktigt bra onlinekrig. Låt bli om du bara ska spela offline.
Vi fick spelet av EA.
22 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • 4629
    Mako Misstänkte att sp-delen skulle suga. ... 2011-11-01
  • 137067107557STEAMSPRAY
    Vedo3 BF3 är som en blondin den är snygg oc... 2011-10-31
  • 1383533_10151673340310846_1845776689_n
    Silverhage spelade klart kampanjen idag och kan ... 2011-10-30
  • comment
    Sogekingu Onlineläget lär säkert vara fantastis... 2011-10-29
  • comment
    Arsenik Hur står sig kampanjen i jämförelse m... 2011-10-29
    • image
      ninja x Kampanjen i BF3 är mer effektsökande.... 2011-10-29
    • gastrikland_moi
      erik Jag hade roligare med den i BC2 än i ... 2011-10-29
      • comment
        Arsenik ok för den tyckte jag var riktigt bra... 2011-10-29
        • gastrikland_moi
          erik Som jag minns BFBC2...lja i november. :) 2011-10-29
        • image
          ninja x Det är synd att du ...ha roligt med". :) 2011-10-29
          • comment
            Arsenik Jag testade det lite igårkväll och ty... 2011-10-29
          • comment
            Arsenik Många spelare är ingen fördel tycker ... 2011-10-29
            • image
              ninja x Det beror helt och hållet på hur stor... 2011-10-29
  • pacmanskeleton
    Jopp3 Det är härligt och skönt att se att ... 2011-10-29
  • mario
    Mackan (originalet) Kampanjen är bra. Man har -noll- frih... 2011-10-29
    • gastrikland_moi
      erik Kul att du tycker det. Tror många kan... 2011-10-29
  • member_male
    Anu6is Kändes kampanjen gjord bara för att M... 2011-10-28
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
4504dc05cc15bb1da8fedf7f3ac7bc31
Genre
FPS
Utgivare
EA
Utvecklare
DICE
Plattform
PC, Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2011-10-28
Sammanfattning
plus
  1. Väldigt snyggt
  2. Grymt ljud
  3. Småkul samarbetsläge
  4. Multiplayer är fantastiskt
  5. Belönar lagarbete
  6. Alla klasser har betydelse
minus
  1. Extremt linjär och styrd kampanj
  2. Odödliga medsoldater
  3. Enstaka buggar
  4. Lång tid mellan upplåsningarna
  5. Ologiska menyer online
8

Slutsats

Battlefield 3 är ett väldigt tudelat spel. Den snygga, men riktigt dåliga kampanjen tar Följa John-spelandet långt över gränsen och är en stor besvikelse. Samtidigt är onlinedelen fullständigt briljant och kan mycket väl vara årets bästa multiplayer. Det är inte lätt att sätta betyg på något så ojämnt, men slutsatsen är enkel: köp bara om du vill delta i onlinekrig.
Bilder
bf3_200
bf3_420
battlefield-3-xbox-360-1300195193-008
battlefield-3-xbox-360-1303207151-046
battlefield-3-xbox-360-1313512421-068
battlefield-3-xbox-360-1314976357-074
battlefield-3-xbox-360-1316195602-078
battlefield-3-xbox-360-1316195602-079
battlefield-3-xbox-360-1316195602-081
battlefield-3-xbox-360-1318014285-087
Battlefield_3_October_6_v1
Battlefield_3_October_6_v2
Battlefield_3_October_6_v3
Battlefield_3_October_6_v4
Battlefield_3_October_6_v5
Battlefield_3_October_6_v6
Battlefield_3_October_6_v7
Battlefield_3_October_6_v8
Battlefield_3_October_6_v9
Battlefield_3_October_6_v10
Battlefield_3_October_6_v11
Patrick-Bach
CQ-420x2
CQ_2
#inlineditbutton