Ratchet & Clank All 4 One
Skrevs 2011-10-27 05:42:00 av Joakim Magnå
Alla för en. En för alla. Ratchet and Clank öppnar upp sig för fyra spelare samtidigt.
Ratchet and Clank-serien har alltid handlat om det enkelt roliga. Vi har fått utforska färgglada världar med effektsprakande, överdimensionerade vapen. Skoj har hela tiden bara varit ett knapptryck bort. I All 4 One har det beprövade konceptet stuvats om och dragits till sin spets för att passa fyra spelare samtidigt. Resultatet är tyvärr lite för tillspetsat för sitt eget bästa.
ratchetfront
Fyra spelare
All 4 One sätter alltså fokus på flera spelare. Superduon Ratchet och Clank tvingas motvilligt slå sig ihop med pajashjälten Qwark och skurken doctor Nefarious för att ställa saker och ting till rätta igen i galaxen.
   Även om spelet är gjort med flera spelare i åtanke går det utmärkt att köra ensam. Då har man sällskap av en annan karaktär, som hjälper till där man måste vara två. Oftast fungerar detta fint, men ibland kan det ta en stund för AI:n att fatta galoppen.
   Förutom att skjuta sig fram tillsammans handlar samarbetet till exempel om synkroniserat knapptryckande för att komma vidare längs banorna. Genom att skjuta på samma fiende går det även att ladda upp en slags superattack.
   Mycket mer pysslande och taktik än så bjuds det inte på. Merparten av tiden spenderas nämligen springandes längs strikt avskärmade banor med fingret på skjutknappen. Kameran håller hela tiden ordning så att alla går åt rätt håll. Det automatiserade siktet ser till så att spelarna träffar det de ska.
scea_a4o_terawatt_enviro_477924582
Grafiken är riktigt fin och miljöerna fantasifulla. Tyvärr är utforskandet av banorna strikt begränsat.
Utan finess
Fiender exploderar i färggranna fyrverkerier, lådor flyger i luften och muttrar skramlar in i en ständig ström. Roligt, roligt – till en början.
   Våg efter våg av fiender avlöser varandra. Banorna är långa men utrymmet för att lämna den givna stigen och se sig om obefintligt. De hemligheter som finns ligger två steg åt sidan och till slut är det inte roligt längre. Samma formel upprepas genom hela spelet.
   I slutändan består utmaningen av att se till så att det finns tillräckligt med ammunition i bössan och att de värsta fiendeattackerna undviks. Upplägget är utan finess och blir snart rutinartat. Hjärnan kan lämnas på hyllan.
scea_a4o_thundersmack_106847626
All 4 One är actionfyllt nästan hela tiden. Ett nytt tillskott i arsenalen är vakumkanonen som används för att suga upp kreatur och manipulera vissa saker i miljön.
Sidospår utan djup
Sekvenser med rälssurfning, en åktur på en räddningsflotte och avsnitt där man flyger jetpaks skapar variation. Här finns också enklare plattformspartier i samma stil som i seriens tidigare delar. All 4 One har en del roliga idéer. Det är också snyggt och har samma humor och välberättade handling som vi är vana vid. Men den upptäckarglädje som präglar Tools of Destruction och A Crack in Time saknas helt.
   Spelet känns onödigt nerdummat. Vapnen är exempelvis välgjorda – och består av den vanliga blandningen av raketer, eldkastare och skepnadsförändrare – men går bara att uppgradera i tre enkla steg.
   All 4 One är utan tvivel ett sidospår och som snabb underhållning fungerar det fint. Men det har inte alls samma djup och omspelningsvärde som de vanliga Ratchet and Clank-spelen.
Vi fick spelet av Nordisk Film.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

offline suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
692b7f6f0af5323a319eac3cb5d1f7c8
Genre
Action,Plattform,Äventyr
Utgivare
Sony Computer Entertainment
Utvecklare
Insomniac Games
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-10-19
Sammanfattning
plus
  1. Fin grafik
  2. Roliga vapen
  3. Charmig handling
minus
  1. Linjära banor
  2. Upprepande
  3. Förenklad kontroll och skjutande
6

Slutsats

All 4 One är enkelt att komma in i. Det handlar om att springa längs linjära banor och skjuta tillsammans med upp till fyra kompisar. Här och var bryter enklare plattformsdelar och pussel av. Världen som ritas upp är charmig, men begränsad. Spelet pekar hela tiden spelarna i rätt riktning och det finns inget utrymme för utforskande. I slutändan är äventyret lite för dumt för sitt eget bästa.
Bilder
ratchetclankall4oneplaystation3ps3001
ratchetclankall4oneplaystation3ps3002
ratchetclankall4oneplaystation3ps3003
ratchetclankall4oneplaystation3ps3004
ratchetclankall4oneplaystation3ps3005
ratchet_all4one_3
ratchet_all4one_1
ratchet_all4one_2
a4o_terawatt_group
a4o_terawatt_group2
scea_a4o_terawatt_decoy
scea_a4o_terawatt_enviro
scea_a4o_terawatt_guardian
scea_a4o_thundersmack
a4o_terawatt_shard
a4o_terawatt_plants
a4o_octonokreef_raft2
#inlineditbutton