The Sims 3 Pets
Skrevs 2011-10-25 09:39:00 av Andreas Hofer
Anstränger sig för att tillfredställa, men tekniken gör inte spelet rättvisa.
The Sims skapade år 2000 en helt ny genre vilket jag minns som väldigt spännande. Att leva ett virtuellt liv hade tidigare bara åstadkommits i det gamla DOS-spelet “Alter Ego”, som inte ens hade grafik. År 2004 var det dock dags för simmarna att packa ihop sina saker, säga “zul zul” till PC och försöka göra sig populära på konsoler.
sims420x177
Konsolerna hänger på
The Sims Bustin’ Out hamnade då i mina händer och som rutinerad sim-spelare bedrövades jag av hur värdelöst Bustin’ Out var jämfört med sina kollegor på PC. Jag kunde inte ens bygga egna hus, utan Bustin’ Out var istället fokuserat på att klara av uppdrag, bli befodrad samt besöka olika destinationer som fanns i staden. Allt var färdigbyggt och det gick till och med att klara spelet, vilket idag skulle vara helt otänkbart för en titel i The Sims-serien.
Bygg streetcred istället för hus
Dock kunde jag ett år senare tryggt återgå till PC då The Sims 2 lanserades. Jag gav även The Urbz Sims in the City till PlayStation 2 ett snabbt försök att återställa mitt förtroende för konsolsimmarna, men då spelet handlade om att bygga upp streetcred och hooka upp med Black Eyed Peas istället för att bygga hus och skaffa familj kändes även det som pengar i sjön. Kort sagt så gav jag snabbt upp att lira The Sims på konsol och har sedan dess tänkt att konsolspelen i serien alltid kommer vara bajsnödiga spinoffs på originalspelen.
Ett nytt grepp
Sedan The Sims 3 lanserades har man kunnat märka av en ny strategi hos konsolspelen. De heter inte längre “Urbz” eller “Bustin’ Out” eller nåt annat som verkar lite coolt. Istället heter de nu detsamma som motsvarigheten på PC, till exempel “Ambitions”, “World Adventures” eller som det senaste, “Pets”.
Klassiskt gameplay som man känner igen
Upplägget i The Sims 3 Pets känns igen ifrån det klassiska Sims-receptet där det finns tre olika huvudsysslor. Den första är kreativitet. Du har i stort sett fria händer när du skapar dina simmar och bygger upp deras hus och trädgårdar. Den andra handlar om utvecklandet utav din sim. Du satsar då på karriär, pengar eller färdigheter för att försöka låsa upp så mycket som möjligt. Den tredje är hur simmarna interagerar med varandra. Du väljer kanske att försöka starta en familj, eller så är din sim en surskalle som ger andra simmar fingret och går sin egen väg. Du får välja helt fritt när du skapar din unika spelupplevlse.
TS3_Pets_EU_Tour_DATA_POINTER
Du har fria händer när du skapar dina husdjur
Vem har inte velat vara ett husdjur
Husdjur är såklart det som definierar The Sims 3 Pets. I tidigare husdjursexpansioner till exempelvis The Sims 2 var husdjuren endast tilllägg i hushållen, något man kunde umgås med och lära upp. Idag har husdjuren utvecklats till fullvärdiga medlemmar i hushållet med samma slags önskningar, behov och möjligheter till utveckling som dina mänskliga simmar, och du kan styra dem på precis samma sätt. När du skapar ett husdjur så har du många färdiggjorda modeller att välja på ifall du snabbt vill skapa en specifik ras, men du kan också skapa en helt egen blandras eller låtsasras, exempelvis en regnbågsrandig bondkatt. Dock är det otroligt svårt att få sitt djur som man vill ha det. Det finns för många knappar att trycka på när man ska skapa ett pälsmönster, och ifall spelet inte hänger sig i det skedet så är det ändå så pass svårt att man ofta råkar ta bort all päls när man egentligen vill lägga till något.
Ge och ta
Allt som du skapar i The Sims 3 Pets kan du ladda upp till The Sims Exchange. Där kan andra användare ladda ned ditt skapade innehåll och du kan även ladda ner andras hus, simmar och djur. Ifall man har en vän som också spelar så är det kul att ladda ner sin väns hushåll och ha sin vän i sitt eget spel. Jag saknar fortfarande möjlighet att kunna besöka mina vänner live, i realtid, något man inte kunnat göra sedan The Sims Online för tio år sedan.
TS3_Pets_EU_Tour_CYBER_TOOTH_TIGER_01
Fantasin sätter gränser
Aktivera din sim
Ifall du inte bara vill designa simmar, husdjur och hus så finns det mycket mer att göra. Både dina simmar och husdjur har karriärer och mysterier att tänka på, med det sistnämnda som unikt för konsoler. Mysterierna fungerar som ett led av uppdrag, och låser upp hemliga belöningar som annars inte går att få. Ett annat inslag som är unikt för konsolspelen är användandet utav karma som återvänder från tidigare Sims 3-titlar på konsol. När man uppfyller en sims önskningar eller löser mysterier så får man livspoäng och karma. Medan livspoäng används för att låsa upp särskillda personlighetsdrag används karman som valuta för att låsa upp spelets mest overkliga och ibland roligaste delar. Till exempel kan du få alla djur att bli en galen samling tuggmaskiner som har sönder allt i sin väg, eller så kan du få hela huset städat och fint på en sekund. De dyrare karmakrafterna kan vara det mesta från att slå ned en meteroit i trädgården till att uppväcka simmar och husdjur från de döda.
the_sims_3_pets_30_605x
Karma slår till
Konsolerna begränsar
Man känner igen väldigt mycket i The Sims 3 Pets ifrån PC, och hade inte karmakrafter och mysterium funnits med så skulle spelet vara svårt att skilja ifrån PC-utgåvan. Konsolerna själva har däremot vissa begränsningar som spelutvecklarna inte kan komma runt. Handkontrollen är ett utav dem. Med en vanlig muspekare så kan du klicka på små detaljer, men med en handkontroll klickar du över ett område där det oftast kan finnas både stolar, bord och tallrikar. Då måste du först välja vad du vill interagera med innan du kommer vidare, och eftersom valmenyn tar längre tid med en handkontroll så pausas också spelet medan du väljer vad din sim ska göra. Hela momentet blir påfrestande segt. Konsoler har heller ingen garanterad tillgång till hårddisk vilket gör att hela grannskapet inte kan vara igång samtidigt. Istället så bjuds man på laddningstid varje gång man väljer att åka till en annan tomt på kartan. Tyvärr så gör konsolernas begränsningar att hela spelet känns segt och påfrestande långsamt.
TS3_Pets_EU_Tour_PUPPY_PLAY
Simmarna leker med sina valpar
Imponerande, men bättre på PC
Har man tillgång till en PC och originalspelet så rekomenderar jag starkt att köpa Pets till PC:n istället. Det är både billigare, smidigare, snyggare, kan spelas med tidigare expansioner och innehåller hästar. För dig som inte har en dator men ändå vill spela The Sims så är inte The Sims 3 Pets dåligt, tvärtom. Spelet utnyttjar det mesta som går utav serien utan att göra sig till en direkt kopia av PC-versionen och jag imponeras av hur långt konsolversionerna har kommit med att leverera den genuina sims-känslan. Jag kommer dock att fortsätta föredra att spela serien på dator, men The Sims 3 Pets har i alla fall återställt min respekt för serien på konsol.
Vi fick spelet av EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
03112fe2c2f7caeedd0c4e2c6a662344
Genre
Simulator
Utgivare
EA
Utvecklare
The Sims Studio
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3, Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2011-10-20
Sammanfattning
plus
  1. Styra husdjuren
  2. Karmakrafter
  3. Fria händer att skapa
  4. Mysterium och äventyr
minus
  1. Osmidig kontroll
  2. Långsamt spelande
7

Slutsats

The Sims 3 Pets levererar en genuin Sims-känsla som fans ifrån alla olika plattformar kommer att uppskatta. Utvecklarna har inte gjort en kopia av PC-utgåvan, utan utnyttjar element som är unika för konsol-serien för att skapa sin egen nisch. Dock dras spelet med svårigheter i kontrollen samt ett väldigt långsamt speltempo på grund av konsolernas begränsningar. The Sims 3 Pets på konsol är inte dåligt, men har man tillgång till PC-utgåvan så är den att föredra.
Bilder
thesims3petsannouncecatdogplay01
thesims3petsannouncedogchase01
thesims3petsannouncehorsejump01
#inlineditbutton