Spider-man Edge of Time
Skrevs 2011-10-24 00:00:00 av P-A Knutsson
Två spindelmän, en byggnad.
När Treyarch flyttade till Call of Duty-serien blev det Beenox som fick äran att skapa Spindelmannens årliga digitala äventyr. Oväntat nog blev deras Shattered Dimensions både varierat och underhållande, även om det var lite väl buggigt och stundtals svårkontrollerat. Frågan är om de problemen har slipats bort med ett års extra kött på benen.
Fyra minus två
Förra årets Shattered Dimensions var uppdelat i fyra olika delar, eller dimensioner om man så vill. Överlägset mest intressant var den Batman-inspirerade Noir-dimensionen, men även den del som använde en starkt tecknad stil underhöll. De dimensioner där framtids- och nutidsspindeln skulle kontrolleras var dessvärre inget att hurra över. Att Edge of Time består av dessa två delar är därför en stor gåta.
Extern påverkan
I en oväntat välproducerat introsekvens åker vår käre Spindelman på så mycket smisk att han dör. Lyckligtvis inträffar en tidsparadox och den nätsvingande hjälten får ännu en möjlighet att möta sin dräpare.
   För att ha en chans i denna returmatch måste han dock samarbeta med framtidsspindeln 2099. Av någon underlig anledning befinner de sig nämligen i samma byggnad fast under olika årtionden, och det som den ene gör påverkar den andre.
   Det må låta som en häftig idé, men ytterst få situationer sticker ut. Det mest positiva är egentligen de samtal som de två spindlarna har med varandra – röstskådespeleriet hos dessa två karaktärer är stundtals lysande. Dessvärre kan detsamma inte sägas om själva spelandet och överlag är hela spelupplevelsen väldigt intetsägande.
spinden2
Jag brukar vara svag för spel där poäng samlas och används till att låsa upp nya attacker, men uppgraderingssystemet i Edge of Time är tyvärr inte mycket mer än en begränsad axelryckning.
Nästa rum, tack
Som sagt utspelar sig hela äventyret i samma byggnad, och även om det finns vissa utstickande moment blir miljöerna snabbt monotona. Trånga korridorliknande sektioner fyllda med fiender som ska knockas, om och om igen. Något fritt svingande runt staden är det alltså inte tal om.
   Visserligen innehöll Shattered Dimensions liknande begränsningar, men tack vare den goda variationen mellan de fyra karaktärerna blev det aldrig tråkigt. Denna gång skiljer sig de två spindlarna knappt ifrån varandra, vilket tillsammans med ett försämrat stridssystem leder till en tveksam spelupplevelse.
Svajiga svingar
Vad som brister med stridssystemet är inte helt lätt att sätta fingret på. I det stora hela fungera mycket som förr, men irriterande missar i kontroll och kamera gör striderna onödigt röriga och tröga. Det stora problemet är dock det fruktansvärt fantasilösa upplägget där fiender teleporteras in mitt framför spelaren och där en av dem ofta bär på en nyckel som krävs för att ta sig till nästa rum.
   Att spindeln dessutom stundtals är lika graciös som en elefant på is är ett annat irritationsmoment. Att svinga sig framåt eller uppåt går sällan som tänkt, och slagsmålen består av lika många luftsvingar som träffar.
spindeln1
Det den ene spindelmannen gör påverkar den andre.
Meningslös spindel
Där Shattered Dimensions överraskade stort med sitt variationsrika upplägg faller Edge of Time just på bristen av ombyte. Upplägget är extremt oinspirerat och samma uppgifter ska utföra om och om igen tills slutet är nått. Inga komponenter är trasiga och vissa sektioner underhåller – men överlag hade jag aldrig särskilt kul under mina timmar med spindeln. Spelet är dock inte uselt, mest menlöst. Stora spindelfans som älskade Shattered Dimensions bör definitivt ta en titt på Edge of Time, men alla andra bör flytta till Gotham City istället.
Vi fick spelet av Activision
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Dante Shattered Horizon? Känns sjukt tris... 2011-10-27
    • zombie5
      cmd Hoppsan, det är ett Ace Combat-spel. ... 2011-10-28
d7550577a1ed898fa92e075b80ac6033
Genre
Action
Utgivare
Activision
Utvecklare
Beenox
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, Nintendo 3DS, Nintendo DS, Wii
Release
2011-10-14
Sammanfattning
plus
  1. Klockrena röstskådespelare
  2. Godkänd grund
  3. ...snyggt omslag?
minus
  1. Svajig kontroll
  2. Dålig variation
  3. Tröga strider
  4. Trist upplägg
5

Slutsats

I Edge of Time får spelaren ta kontroll över två olika spindelmän som befinner sig i samma byggnad – men under olika årtionden. Det må låta som en häftig idé, men ytterst få situationer sticker ut. Istället är äventyret ruskigt oinspirerat och fiende efter fiende ska slås ner utan större eftertanke. Inga komponenter är egentligen trasiga, men upplevelsen är mer tradig än underhållande.
Bilder
7069_01_0007_20110209cpcy1
7069_01_0009_20110209cpcy2
7069_01_0017_20110209cpcy4
7069_01_0026_20110209cpcy1
7069_01_0033_20110209cpcy2
7087_01_0034_20110209cpcy5
7087_01_0035_20110209cpcy3
7087_01_0036_20110209cpcy3
#inlineditbutton