Football Manager 2012
Skrevs 2011-10-20 00:00:00 av Emil Andersson
Spelet för alla soffcoacher har blivit mer lättillgängligt.
Allt som oftast har den genomsnittlige fotbollssupporten något att tycka till om. Laguttagningar, taktik och värvningar diskuteras högljutt i tv-soffan, och alla verkar veta bättre än tränarna. Jag personligen är väldigt skyldig till beteendet. Trots min högst mediokra fotbollsbakgrund idiotförklarar jag gärna såväl tränare och domare som spelare. För alla som beter sig som mig, finns lyckligtvis Football Manager. Spelserien som sätter soffcoachernas verkliga fotbollskunnande på prov.
FM2012-420x177
Ett strävsamt arbete
Football Manager är inte ett spel som passar alla. Till ytan sett tycks du inte ha någon kontroll. Du kan inte styra spelarnas rörelser och du kan inte kontrollera matcherna. Det kan dock välja lagets taktik, ställa in hur ofta en spelare ska söka genomskärare, du kan köpa och sälja spelare, och du kan motivera truppen med tal. Så även om du inte har en direkt kontroll, som i andra fotbollsspel, finns det i princip ett oändligt antal inställningar och variationer att laborera med. Det är ett väldigt osexigt spel, som i stora delar mest ser ut som en interaktiv faktakalender, vilket gör det svårt att introducera nya spelare till dess storhet. Det är många siffror, mycket text, djupt och extremt tidskrävande. Faktum är att Football Manager 2012 ibland inte ens känns som ett spel, utan mer som ett jobb.
   Det är svårt att förklara vad som får mig att spela vidare när spelartruppen är missnöjd, ekonomin knappt går ihop, förlusterna radar upp sig och fansen kräver min avgång. I dessa stunder känns det mest som ett strävsamt arbete. I det avseendet är det en perfekt simulator av verkligheten. Det är nog få yrken som kan övertrumfa den press en tränare i motgång tvingas genomgå.
Många små nyheter
Om man ser på årets nyheter talar utvecklarna om hur 800 nya funktioner klämts in. Siffran känns lite väl uppumpad, framförallt när spelet startas upp första gången och det mesta tycks vara sig likt. I efterhand upptäcker jag dock fler och fler nytillskott. Som vanligt är det inte några genredefinierande nyheter som tillkommit, men likväl är de välkomna. Gränssnittet anpassas nu till hur stor skärm spelet körs på. En stor skärm innebär att mer information ryms i varje fönster, vilket ger en bättre överblick och gör det mer lättnavigerat. Övergångar har samlats i en egen lättöverskådlig flik, lagrapporten rangordnar dina spelare per position efter hur bra de passar in och lagmöten kan arrangeras för att rensa luften och få upp moralen. Matchsnacket har också det förbättrats. Genom att rådfråga din ledarstab, kan du få förslag från var och en vad de tycker ska sägas innan, under och efter matchen.
Klumpiga samtal
Interaktionen med spelare har också setts över. Genom att lägga till en ton i din managers uttryck, såsom försiktig eller kraftfull blir det mer tydligt både vad du säger, och hur du säger det. Jag tycker fortfarande att det inte riktigt fungerar som det ska. Spelare reagerar oförutsägbart, och det är alldeles för lätt att förstöra en lång relation med en kort mening.
   Jag kan exemplifiera med en händelse från mitt lag. Jag valde en taktik med en ensam forward, där två huvudkonkurrenter slogs om samma plats. Snart blev det tydligt för mig vilken jag skulle satsa på eftersom den ena nästan öste in mål, medan den andre alltid missade när han fick chansen. Den bänkade spelaren reagerade, vägrade lyssna när jag bad honom prestera när han väl fick chansen, och begärde att bli transferlistad. Det otänkbara inträffar, målsprutan väljer att reagera han med. Han tycker att jag behandlat hans konkurrent på ett dåligt sätt, och oavsett hur mycket charm jag kopplar på, så blir det bara fel. Vår relation är förstörd och nu vill han också lämna klubben. Han blev alltså förbannad över att hans huvudkonkurrent om samma forwardsplats inte fick spela. Helt ofattbart och orealistiskt. Exemplet visar att spelare kan bli sura alldeles för lätt, att spelare är väldigt svåra att trösta när de väl blivit sura och att det kan vara snudd på omöjligt att säga rätt saker när man talar med spelare. Med lite oflyt kan detta leda till att laget slutar göra mål och i förlängningen att jag sparkas.
football-manager-2012-pc-1315923116-006
Samtalen med spelarna är nu mer varierade, men kan fortfarande bli väldigt konstiga.
Viktig livlina
I tidigare versioner kunde sparken innebära att det påbörjade spelet var över. När man startar spelet väljer man nämligen hur många ligor man vill köra, och för att få ett så snabbt spel som möjligt kan det vara värt att endast välja ett fåtal. Om jag då får sparken och bara har valt en liga för flytets skull, skulle jag i teorin kunna bli fast utan klubb. Tolvan inkluderar en livsviktig livlina. Jag kan lägga till eller ta bort ligor under spelets gång. Om jag får sparken i Spanien, så kan jag lägga till det engelska seriesystemet och börja om i League Two istället, om möjligheten ges.
Mer tillgängligt
Även om FM 2012 inte kan ses som nybörjarvänligt, har ändå krafttag tagits för att göra det mer inbjudande. Matchmotorn är bättre än någonsin och bjuder på tydliga animationer och dynamiskt kameraarbete. Jag gillar framförallt hur kameran zoomar in och placerar sig bakom skytten när en frispark slås. Dessutom ryms matiga instruktioner överallt om behovet finns. I varje fönster kan du ”fråga spelet” vad som ska göras, varpå tydliga instruktioner talar om steg för steg var du ska klicka och vad konsekvensen blir. Detta tillsammans med det förbättrade gränssnittet borde göra spelet mer tillgängligt för nya spelare. Det finns dock en punkt som fortfarande kan få FM 2012 att kännas lika inbjudande som en karg bergstopp. För att få ut någonting krävs tid, oerhört mycket tid. När spelserien varje år får fler och fler nya funktioner, blir resultatet ett mer och mer tidskrävande spel. Efter ungefär 40 timmar med spelet känns det fortfarande som att jag endast skrapat på ytan.
Underbart arbete
Jag ställde tidigare frågan om varför jag egentligen fortsätter att spela när allt går emot mig och jag är på vippen att sparkas. Svaret är självklart. När målen börjar komma, taktiken sitter, pengarna rullar in, fansen sjunger mitt namn och min scout snubblar över nästa Ronaldinho, då är FM 2012 helt underbart, även om det fortfarande känns som ett arbete.
Vi fick spelet av PAN Vision.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
visning_level7

offline Pempa

Är ursprungligen från Hudiksvall, men har flyttat till Gävle för studier inom filmvetenskap.
8f760ee18e9ad53a9120703a90fd32bd
Genre
Simulator,Sport
Utgivare
Sega
Utvecklare
Sports Interactive
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2011-10-21
Sammanfattning
plus
  1. Matchmotorn
  2. Det nya gränssnittet
  3. Strömlinjeformat
  4. Mer tillgängligt
  5. Nästintill perfekt simulering
  6. Välkomna nyheter
  7. Extrem livslängd
minus
  1. Spelarinteraktionerna
  2. Väldigt tidskrävande
9

Slutsats

Det nya gränssnittet och alla de andra nyheterna gör spelet mer överskådligt och tillgängligt. Matchmotorn bjuder på matcher värda att se på och spelet har en närmast oändlig livslängd. Den nästintill perfekta simuleringen av tränaryrket dras endast ned av klumpiga interaktioner med spelare samt att det är väldigt tidskrävande.
Bilder
FM2012-420x3
FM2012-200x200
FM2012-forsta
#inlineditbutton