Might & Magic Heroes VI
Skrevs 2011-10-16 07:19:00 av Marcus Alexandersson
Fantasyframgångsrecept 1A.
Tiderna förändras. Det ska numera rätt mycket till för att någonting inom fantasygenren ska kännas nytt och spännande. Så när Heroes 6 försöker få oss att moraliskt välja mellan tårar och blod - får det strategiäventyret att kännas nytt, eller skiner historiens stelhet igenom?
mmheroes6
Ett känslospel
Det är väl inte så många som genom seriens 20-åriga historia missat Heroes-spelen. Skulle det ändå finnas någon som är novis inför strategiäventyret följer här hela grundtanken: Du väljer en hjälte som du genom strider i en fantasyvärld utvecklar till en kraftfull härförare, vid sidan om bygger du lite byggnader och samlar skatter.
   Det är meningen att du ska bry dig om din hjälte, men i slutändan kommer du bara att samla på dig en hel drös med soldater som kan anfalla från håll samt kraftfulla magiformler till din hjälte, med vilka du sedan enkelt klarar av varenda batalj i hela spelet.
heroes_6_bild_2
Välkänd vy. Fans av Heroes-serien kommer att känna igen sig i Heroes 6, de största förändringarna som serien genomgått är kosmetiska.
Mer av samma
Hur förändrar då Heroes 6 en redan framgångsrik spelserie? Inte speciellt mycket faktiskt. Utseendemässigt har det såklart gjorts förbättringar och även om hela världen är ganska standardfantasy i sin känsla så är den välgjord och framförallt väldigt väldesignad. Animeringsmässigt är det dock värre, mellansekvenserna är riktigt stela och tillsammans med röstskådisarna förstör de båda mycket, men jag återkommer till det.
   Förutom ett grafiskt lyft så har Black Hole Entertainment lagt än mer fokus på hjältarna. Varje gång du spelar reflekterar val du gör, exempelvis att attackera en svagare fiendestyrka trots att de försöker fly, hur din karaktär utvecklas. Det låter häftigare än vad det är och resulterar i slutändan bara i två möjliga utvecklingsvägar, antingen ”blod” eller ”tårar”. De två vägarna uppgraderar hjältens ursprungliga förmågor på olika sätt.
En värld av hjältar
Utanför själva spelet har det lags till ett slags community-filter vid namn conflux. Spelar du ansluten till nätet kommer allt du gör att registreras och andra spelare kan se din framgång och dina utmärkelser. Conflux underlättar helt enkelt de sociala funktionerna i spelet. Du kan även låsa upp vissa funktioner eller föremål till hjältarna i spelet när du klarat av vissa delmål. Typ gå obesegrad genom 50 strider så får du X antal poäng och därmed har du råd att köpa svärd Y.
Spelmässigt finns det annars samma alternativ som tidigare, antingen lirar du den (i nedlagd tid) väl tilltagna kampanjen, eller kör separata kartor med vänner online eller offline. En karteditor ska finnas tillgänglig i spelet, men den fanns inte i den recensionskod vi testat så tyvärr kan vi inte säga om den tillför extra livslängd eller spelglädje.
heroes_6_bild_1
Schack matt. Strategiskt må det se ut som att du har många val, men effektivast är som vanligt avståndsattacker och magi.
Blod och tårar
Handlingen i Heroes 6 utspelar sig tidsmässigt före Heroes 5. Grovt förenklat kan man säga att var och en av de fem spelbara fraktionerna representeras av ett av fem barn. Fadern till de här barnen mördas i spelets tutorial och det är sedan upp till dig som spelare att spela igenom varje fraktions fyra uppdrag innan du kan pussla ihop hela historien. Och pussla kommer du att få göra. Inte för att handlingen är speciellt invecklad utan snarare för att den är så uselt framförd.
Det finns tillräckligt med mord, intriger, sexuella överfall och politiskt ränksmideri för att göra flera succéromaner. Men allting förstörs av råusla röstskådespelare som inte lyckas frammana minsta känsla. Att sedan de, med spelets egna motor, animerade mellansekvenserna är stela som vore de framförda av pappdockor gör inte saken bättre.
Variera mera
De fem olika fraktionerna ser på pappret väldigt olika ut. De är: mänskliga haven, dödsrikets necropolis, demoniska inferno, kaotiska stronghold samt sanctuary som är en slags blandning av grekisk mytologi och österländsk filosofi. Varje fraktion har, som i tidigare delar av spelserien, två typer av hjältar – den fysiske och den magiske.
   Tyvärr blir det snabbt uppenbart att just detta är ett av spelets stora brister, det är nämligen mycket effektivare att satsa på magi och därtill fylla upp din armé med soldater som kan attackera på avstånd. Hjältar som har satsat allt på stora, tunga hjältar och soldater kommer att falla lätt.
heroes_6_artwork
Vacker design. Artworken i spelet är riktigt bra, det ingår dessutom ett galleri på varje enhet i spelet.
Bara en runda till
Trots ett stelt berättande och bitvis irriterande obalans i spelets enheter så finns det mycket som roar. Heroes 6 är, precis som sina föregångare, ett välgjort spel där den som diggar genren eller upplägget kommer att kunna njuta av många timmars spelande. Det schackruteliknande stridsfältet blir visserligen enformigt efter ett femtiotal strider eller så, men det är ändå vackert att betrakta hur din väl sammansatta armé tuggar igenom motståndarens patetiska försök till försvar. Att rusa runt och samla träd och sten för att kunna bygga nya byggnader för att i sin tur kunna köpa starkare enheter blir dock tröttsamt riktigt fort. Men spelets tempo är en lömsk illusion, för trots att det tar flera timmar att klara av ett uppdrag så tar varje runda, där du kan flytta hjälten till nya skatter eller erövringar, bara högst ett par minuter. Och ett par minuter kan man ju alltid avvara. Och vips så har det gått en halvtimme till.
   Heroes 6 är för mig en väldigt kluven upplevelse, mest därför att det kunde ha varit så mycket mer.
Vi fick spelet av Ubisoft.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    cheeseburger Håller med om att homm 6 är något av ... 2011-10-16
    • marcus
      Sanyo Klart du väljer soldater. Och om du s... 2011-10-17
marcus

offline Sanyo

Journalist, vill bli författare och kommer nog alltid vara tv-spelare.
8072c933e923007c22832f5c476689cf
Genre
Strategi,Turbaserat,rollspel
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Black Hole
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2011-10-14
Sammanfattning
plus
  1. Designen
  2. Färgskalan
  3. Lågmäld men stämningsfylld musik
  4. Valmöjligheterna
minus
  1. Berättartempot
  2. Röstskådespelarna
  3. Tidskrävande
  4. Obalanserat
  5. Mellansekvenserna
  6. Väldigt statiskt rent strategimässigt
6

Slutsats

Ett spel som mer än något annat indikerar att serien trampar vatten. Väldesignade soldater och moraliska val i all ära, där man spenderar tid, på äventyrskartan och i strid, är Heroes 6 fortfarande samma spel som föregångarna. Fans av serien kommer gilla det, strategi- och fantasyfantaster kan även de få ut något. Och hur stelt tempot och berättandet än är så är det väldigt lätt att bara spela ”en runda till”.
Bilder
mightmagicheroesvipc1300178196068
mightmagicheroesvipc1300178196069
mightmagicheroesvipc1300178196070
mightmagicheroesvipc1300178196071
mightmagicheroesvipc1300178196072
mightmagicheroesvipc1300178196073
mightmagicheroesvipc1300178196074
mightmagicheroesvipc1300178196075
mightmagicheroesvipc1300178196076
mightmagicheroesvipc001
mightmagicheroesvipc002
mightmagicheroesvipc003
mightmagicheroesvipc1296462063047
mightmagicheroesvipc1296462063048
mightmagicheroesvipc1296462063049
mightmagicheroesvipc1296462063050
mightmagicheroesvipc1296462063051
mightmagicheroesvipc1296462063052
mightmagicheroesvipc1296462063053
mightmagicheroesvipc1296462063054
mmheroes6_200
Might__Magic_Heroes_VI_2011-08-15_14-36-52-43
Might__Magic_Heroes_VI_2011-08-15_15-24-26-39
Might__Magic_Heroes_VI_2011-08-15_15-29-06-24
#inlineditbutton