Dark Souls
Skrevs 2011-10-13 12:52:00 av Alexander Karlsson
Död, dödare. Dark Souls.
Ofta föregås spel av hype. I det här fallet passar möjligen ordet rykte bättre. Demons Souls gjorde sig känt som det omöjliga spelet till Playstation 3. Trots - eller kanske just på grund av detta - lyckades spelet sälja tillräckligt bra för att motivera en multiplattformsuppföljare. En uppföljare som skulle bli ännu svårare. Och som för att visa att det är allvar och ingen lek mottar jag inte bara ett recensionsexemplar av spelet utan också den 197 sidor långa guiden.
dark_souls_420177
Som så ofta när det finns mycket att berätta är det svårt att veta var man ska börja. Dark Souls är ett spel som frammanar känslor, starka känslor. Mycket ofta frustration, inte sällan desperation. Men ibland också glädje, och oftare än man tror; kärlek. Utmaningar man inte har upplevt särskilt frekvent i den alltmer tilltagande casualifieringen av spelvärlden tvingar fram prestationer som man under tjugo års tid sakta glömt att man hade i sig.
Men jag kanske ska ta det från början, för formens skull. För er som inte har hört talas om Dark Souls är det ett fantasyactionrollspel i tredje person, gjort i Japan. Japan och västerländsk fantasy låter kanske inte som ett lyckat äktenskap, men faktum är att det är svårighetsgraden och inte spelets grafiska design som främst påminner en om att man inte spelar något producerat i Nordamerika eller Europa. Inte heller Japan och action innebär här vad man förväntar sig. Bayonetta och den hjälte man skapar sig genom att välja klass och sedan levla har lika mycket gemensamt som haren och sköldpaddan. Under striderna känns Dark Souls stundtals som att spela pappers- och tärningrollspel i realtid. Din uthållighet (som naturligtvis påverkas av dina stats) representeras av en mätare, och påverkas av såväl dina attacker som undanmanövrar och blockeringar med skölden. Så fort du möter motstånd tvingas du överväga dina val för att gå segrande ur striden. Det blir nästan passande att mynta uttrycket fantasydiskbänksrealism, hur motsägelsefullt det än kan vara att sätta samman de orden.
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-098_452781760
Om du blir omringad på det här sättet kan striden bara få en utgång. Ja, du gissade rätt.
Motstånd, ja. Det är något du kommer att mötas av i mängder. Inte bara motstånd i spelet, utan även motstånd mot själva Dark Souls. För sanningen är att det här spelet hatar dig. Ofta pratar man om inlärningskurva eller en tröskel att ta sig över för att komma in i något nytt. Här skulle jag snarare vilja uppgradera tröskeln till ett berg. Det enda som spelets skapare egentligen hjälper en med är att låta en börja om, oavsett hur många gånger man dör. För dö kommer du att göra, hundratals gånger. Om ens det räcker. Det är långt mellan sparpunkter, men återuppståndelsen blir aldrig slentrian eftersom du när du dör tappar själar (spelets valuta och tillika erfarenhetspoäng) och kan återfå dem om du når punkten där du dog. Om du förolyckas dessförinnan är de själarna du inte använt till diverse uppgraderingar förlorade för evigt. Och faktum är att det är värt allt nötande, för när du når fram till nästa checkpoint är glädjen och stoltheten ibland större än den du känner när du klarar hela spel. Det är en sak att ducka och regenerera din hälsa genom en slö soffkväll tillsammans med Call of Duty X, en annan att tvingas värdera varje knapptryckning i en timme eller två för att sedan veta att du gjort något utöver det vanliga. Krävande, men också belönande.
Alltså kommer man tillbaka, om och om igen, genom alla svordomar. Varför vet jag inte riktigt. Det är lite som den där gången då man var olyckligt kär och hängde efter föremålet för sin kärlek trots att han/hon behandlade en som skit. Man ger aldrig upp hoppet om att få något tillbaka för allt sitt lidande och förspillda känslor. Men till skillnad från den olyckliga kärleken får min relation till Dark Souls en lycklig upplösning. Efter några timmar börjar jag förstå spelet. Jag spelar det som det är tänkt att spelas, inte som spel i allmänhet är tänkta att spelas. Långsamt, eftertänksamt. Fegt. För det finns inget annat sätt om man vill komma någonstans. Och nu inser jag att Dark Souls inte är svårt. Inte som i orättvist, taskig kontroll eller datorfusk. Det är helt enkelt kompromisslöst, oförlåtligt. Men om jag sköter mig straffar det inte mig, istället blir jag belönad med att återfå den självkänsla som stals från mig minuten efter att jag startade spelet.
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-094_867455838
Vackra vyer erbjuds när man pustar ut mellan varven
Det är inte bara den smått unika utmaningen som gör det här spelet till något långt utöver det vanliga. Om det bara varit för svårighetsgraden hade jag inte fallit såhär pladask. För sanningen är att jag ljög om att spelet bara ser ut som något Tolkien kokat ihop. Den stora borgen man tidigt når, tillsammans med avsaknaden av musik, gör att det inte dröjer länge innan jag börjar tänka på Ueda och hans mästerverk Ico och Shadow of the Colossus. När jag några timmar senare når toppen av det högsta tornet och blickar ut över borgen, samtidigt som solen bryter genom de tunga molnen ovanför, får jag ett kvitto på att den japanska spelindustrin knappast är i kris. Om något borde den kallas missförstådd.
   Onlinefunktionaliteten är något annat som känns fräscht. Den delen är sömlöst integrerad i enspelarläget, istället för att gå in i menyer använder man magiska föremål för att antingen samarbeta eller försöka ta död på andra spelare. Allra mest användbara är de ledtrådar som andra har lämnat på marken, som man kan välja att lita på och som ofta hjälpt mig. Om man inte vill ta del av något av det ovan går det bra genom att helt enkelt logga ut från Live medan man spelar.
Dark Souls är en spännande fusion av underbart vacker design, en tajt spelkontroll och en totalt kompromisslös spelmekanik som inte inbjuder någon men belönar den som orkar sätta sig in i den. Och genom att på en och samma gång vara så pass påkostat och nischat är det här spelet minst lika viktigt för mediets framtid som alla årets små indiespel som har eller kommer att hypas.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
13 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Anu6is Jag förstår inte hur from software tä... 2011-10-19
  • 4629
    Mako Vapnen ser faktiskt...och stångvapen. :) 2011-10-13
    • jag
      suspekt Japp. Tyngd och hantering beror också... 2011-10-15
      • 4629
        Mako Låter rätt lovande....e lust med det. ;) 2011-10-18
  • Coffee-Posters
    Smisk Detta är kanske det bästa jag spelat ... 2011-10-13
  • bursum
    Härsken Det här spelet påminner mig om vad ja... 2011-10-13
  • jag
    suspekt Bra recension som fångar spelet. Jag... 2011-10-13
  • member_male
    Dante Hur irriterande har det varit än så l... 2011-10-13
  • av4979
    Alexander Fixat, fan vad snabb du är. ;) 2011-10-13
  • image
    ninja x Väl skrivet. :) Har fantastiskt kul ... 2011-10-13
av4979

offline Alexander

Pappa, make, jobbar som psykolog. Gamer i mer än tjugo år.
9dc528b8b37774001170cbe223dfa55c
Genre
Action,Rollspel
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
From Software
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2011-10-07
Sammanfattning
plus
  1. Svårighetsgraden
  2. Spelvärlden
  3. Grafik och ljudarbete
  4. Spelets blotta existens
minus
  1. Svårighetsgraden
  2. Inlärningskurvan
  3. Det händer att bilduppdateringen dyker
9

Slutsats

När västerländsk fantasyfilosofi möter japansk hardcorementalitet och haikuskönhet uppstår en unik hybrid. Vi bjuds på ett fantasyactionrollspel som är lika delar kompromisslöst och förtrollande vackert. Det enda riktigt negativa med den här upplevelsen är att det inte kommer att nå ut till så många som det borde göra på grund av sin inlärningskurva. Dark Souls är långt ifrån ett spel för alla, men belönar den som lägger ner det arbete som krävs för att sätta sig in i det.

Bilder
32167a
32168b
32169c
32170d
32171e
32172f
32174h
32175i
32176j
32177k
32178l
32179m
32180n
32181o
32173g
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-091
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-092
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-093
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-094
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-095
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-096
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-097
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-098
dark-souls-playstation-3-ps3-1313224833-099
#inlineditbutton