F1 2011
Skrevs 2011-09-30 10:07:00 av Mikael Lundström
Codemasters rullar ut en uppföljare som inte går av för hackor.
Lagom till att Sebastian Vettel i praktiken har plockat hem årets formel 1-VM kommer Codemasters F1 2011 insladdande på banan.
   Fjolårsspelet var en lyckad F1-premiär för Codemasters racingstall med bra fartkänsla, roligt karriärläge och ambitiös detaljnivå. Dock var grundkänslan en smula arkadig med nästan en tendens till att gå lite på räls.
   I F1 2011 luktar det desto mer realism från avgasrören. Här är det inte plattan i mattan som ger framgång i alla lägen. Bilarna är mer svårkontrollerade och svarar med en nervös bakvagn om man är för aggressiv med gaspådrag ut ur kurvorna – i synnerhet på kalla däck. Bilarna har en påtaglig tyngd och känns mer som de har fysik som sätter sig rakt in i handkontrollen.
   Till en början kan detta vara minst sagt frustrerande. Det är inte utan att det känns som man får tänka om helt i konsten att ta en racerbil varvet runt så snabbt som möjligt. Men tålamod lönar sig och Codemasters dunkar dig i ryggen när du väl anpassar din körning efter de nya förutsättningarna och blir mer nyanserad.
   Och det är då F1 2011 blir riktigt roligt – när du har slängt ut hetsföraren i dig och anammat en mer cool pilot som prioriterar att ha hjärnan mer i harmoni med högerfot och rattrörelser.
f12011_420
Hårfin balansgång
För det är först när körningen sitter och man känner vad bilen klarar som man får rätt förutsättningar att utmana fysikens lagar i snabba kurvor. Den absolut snålaste linjen tillsammans med högsta möjliga fart belönar fartknarkaren i dig – eller får dig att hamna i räcket. Gränsen är hårfin. Men det är just den utmaningen blandat med den högoktaniga fartkänslan som får adrenalinet att rusa i F1 2011.
Taktiskt djup
Med trafik på banan blir allt förstås mer komplicerat. Under själva loppen är det mycket taktik och rackarspel som kan avgöra. Tillskottet av KERS (tillfällig extrakraft från motorn)) och DRS (öppen bakvingen som ger högra fart) ger ett djup till taktiken under loppen som inte fanns i fjolårets utgåva. Båda verktygen kan användas i både offensiv och defensiv körning.
   Det handlar mycket om att tänka lite framåt och placera sig bakom en förare vid rätt tillfälle för att utnyttja systemen optimalt. Samtidigt kan de vara utmärkta motmedel för attacker bakifrån.
kurva
AI-motståndarna är tuffa och kör om dig vid minsta misstag.
Hårdare motstånd
På det här sättet känns varje varv under loppet viktigt. I heta bataljer är dock lätt att förivra sig och tömma hela laddningen från KERS-batteriet tidigt på varvet (batteriet fylls på varje gång man inleder ett nytt varv) vilket kan göra dig väldigt sårbar på en raksträcka i slutet på varvet. I synnerhet som AI-motståndarna är klasser bättre än i fjol. Nu bjuder de på stenhårt motstånd och utnyttjar skoningslöst varje misstag du gör. AI:ns förmåga kan förvisso ställas in för att passa din egen kapacitet men oavsett svårighetsgrad bör motståndet aldrig underskattas. De datorstyrda förarna är i regel också bra på att hålla sina spår och inte hitta på en massa dumheter i form av onödiga påkörningar.
   Effekterna av både KERS och DRS blir också extra påtagliga tack vare utmärkta ljudeffekter. När vingen öppnas hörs ett tydligt brus från vinddraget och när kers aktiveras rusar motorn lite extra plus att fartökningen syns rent visuellt.
   Full pott till utvecklarna som har implementerat system från verkligheten på bästa tänkbara sätt.
Ett lyft i multiplayer
Fungerar bra gör också depåstoppen. Eller i alla fall bättre än i fjol då man tappade massor av tid i depån eftersom stallet inte släppte iväg bilen direkt efter däcksbytet. Sekunderna for iväg och man tappade placeringar helt i onödan. Att just mina depåstopp i år ofta tycks leda till sämre placeringar på banan kanske snarare är ett utslag av sämre strategi av mitt stall än dålig kodning i spelet…
   På förbättringskontot måste vi också sätta upp hela flerspelarutbudet. I fjol var det ungefär lika tunt som HRT-stallets framgångar på banan. Men i år har Codemasters rullat ut en uppgradering som inte går av för hackor. Mest ambitiöst är co-op-läget där två förare kör för samma stall samtidigt som de tävlar mot varandra. Det gäller med andra ord att både vara en teamplayer och den bättre föraren eftersom denne får första tjing på uppgraderingar av bilen. Dock är detta läge trasigt och ospelbart. Se rutan till höger.
   Samtidigt är det smått beroendeframkallande att sitta och klämma korta race på tre varv efter varandra. I fjol var det lite kaotiskt på banan i det läget men i år känns det mer uppstyrt med tydliga regler och en mer seriös körning. Kul är också pole position där det gäller att sätta snabbaste varv under 20 minuter under dynamiska väderförhållanden.
pits
Livet i depån är ingen höjdare.
Stelt karriärläge
I F1 2010 introducerades ett roligt karriärläge där man började från botten och sedan skapade sig ett rykte som i sin tur ledde till kontrakt med allt bättre stall. I år är konceptet det samma men tyvärr inte särskilt utvecklat. Man känner sig aldrig riktigt engagerad i karriären eftersom det mesta mellan loppen handlar om att kolla e-post och göra taffliga intervjuer.
   Jag hade förväntat mig en mustigare och djupare inlevelse i en värld där förarna är påpassade som filmstjärnor. Nu känns det bara avslaget och tunt. När upplevelsen på banan i år har nått nya höjder kanske vi kan få se mer engagemang och personlighet i livet utanför nästa gång?
Yster dans i vattenpölarna
F1 2011 ser väldigt bra ut – en vass finslipning av grafiken från 2010 där framför allt förbättrade ljus- och skuggeffekter ger upplevelsen trovärdighet och mer realism. Men det är faktiskt inte solens reflexer på en röd Ferrari som imponerar mest utan de förbättrade effekterna i regn: Vatten som skvätter upp från de egna snyggt mönstrade regndäcken eller från bilen framför. Regnväder har sällan sett så bra ut. Att dessutom bromsa hårt utan ABS påslaget gör att däcken obönhörligen låser sig not den våta asfalten. Och utan någon som helst traction control påslagen blir det en yster dans i vattenpölarna.
Safetycar
Säkerhetsbilen gör entré i F1 2011.
Är du F1 eller Dirt?
Det kan ju låta svårhanterligt. Men det är så det ska vara. Inställt på lite tuffare svårighetgrad är F1 2011 den utmaning formel 1-konnessörer kan förvänta sig. För att bli framgångsrik måste du inte bara behärska körtekniken utan även ta hand om bilen, dina däck och lära dig hur du bäst tar varenda kurva på alla 19 banorna.
   Med den inställningen till spelet är inlärningskurvan ganska lång men i längden väldigt belönande. Då är det F1, då är det passion. Om man inte gillar det kan man överväga det som en tidig achievement/trophy säger: ”Have you considered Dirt 3”?
Vi fick spelet av Namco Bandai.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
577991fdf709809fe35f237557bd2adb
Genre
Racing
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Codemasters Birmingham
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC, Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2011-09-23
Sammanfattning
plus
  1. Körkänslan
  2. Det taktiska djupet
  3. Grafik och ljud
  4. Säkerhetsbil
  5. Bättre multiplayer-utbud
  6. Detaljrikedomen
minus
  1. Trasigt co-op-läge
  2. Stelt karriärläge
  3. Långa laddningstider
  4. Begränsad skadefysik
  5. Lite hackigt i depån
9

Slutsats

F1 2011 tar det seriösa köra fort-spelandet till en ny nivå. Spelet blir vad du gör det till. Vill du dominera i en skruttig Lotus kan du göra det. Men det är först på en lite tuffare svårighetsnivå med de flesta hjälpmedel avslagna som det blommar ut till den skoningslösa och nervkittlande racingupplevelse F1 ska vara.
Varning för trasigt co-op-läge!
Om du planerar att köpa F1 2011 enbart för co-op-läget ska du avvakta eftersom det mer eller mindre rapporteras vara helt trasigt till samtliga plattformar. Jag har själv av olika skäl inte testat just det läget till recensionen, men det är uppenbart att det är ospelbart. Bland annat rapporteras följande hända när man laddar in en sparad karriär i co-op:
• AI:ns svårighetsgrad ställs ner till den lägsta och går inte att ändra.
• Startpositionerna stämmer inte överens med kvalresultatet.
• Eventuella bestraffningar från kvalet glöms bort.
• Positionen i mål stämmer inte alltid överens med slutresultatet.
En första patch för PS3 har släppts men har inte alls åtgärdat problemen. En andra patch för spelet är utannonserad men vad den kommer att fixa eller när den släpps är oklart.
Se även diskussionen i forumet.
Ratt spöar handkontroll
En ratt ger allt som oftast en bättre känsla och bättre kontroll i racingspel. Det är extra påtagligt i F12011. Visst klarar man sig bra med en handkontroll. Men en ratt kalibrerad med relativt hög känslighet underlättar i kurvorna då det blir lättare att hålla idealspåret. Körningen blir mjukare och därmed snabbare. Med handkontrollen blir det lite yxigare och det är svårare att i tid känna och parera sladdar som smyger sig på. Inte minst i regn blir det extra påtagligt.
#inlineditbutton