Dead Island
Skrevs 2011-09-22 14:55:00 av Alexander Karlsson
Frågan är när du senast hade så här roligt med ett halvfärdigt spel?
Techland gjorde ett riktigt genidrag genom att låta trailern för sitt zombiespel bli något vackert och känslosamt. Över en natt blev Dead Island kanske det för stunden mest hypade spelet på nätet. Sedan kom gameplayvideor som visade fps-slagsmål mot levande döda, och tillsammans med dem spreds en känsla av att Dead Island kanske inte skulle sälla sig till det fåtal spel som har några djupare värden.
deadisland_420
Falsk marknadsföring
Det går att diskutera hur smart det är att skapa en fantastisk trailer för en produkt som i själva verket är långt ifrån fantastisk. Klart är att fördelarna utan vidare trumfar nackdelarna, det har filmbranschen vetat sedan länge och försöker ständigt lura oss att den senaste filmen är något utöver det vanliga. Techland har förstått detta, och kommer säkert att locka fler konsumenter att köpa sitt spel än om det marknadsförts som ett Left 4 Dead med Condemneds spelmekanik.
Stjäl det bästa
Om det är något som står klart för spelaren efter bara en kort stund med Dead Island, så är det att spelets DNA bär spår av mycket som har hyllats eller varit gångbara gimmickar inom spelvärlden de senaste åren. Förutom att samarbeta mot levande döda i förstapersonsperspektiv (Left 4 Dead) med handvapen som främsta beväpning (Condemned) möts vi av karaktärer med olika förmågor, erfarenhetspoäng, ett tredelat skillträd och mängder av uppdrag samt sidouppdrag (Borderlands). Spelvärlden är öppen och vill förmedla en känsla av frihet (Grand Theft Auto), och om någon undrar så går det alldeles utmärkt att hitta ritningar och sedan bygga sina egna, inte så hållbara, vapen (Dead Rising 2).
På semester i helvetet
Samtidigt som inga av elementen i Dead Island känns originella har upphovsmännen på något sätt ändå lyckats få till en egen känsla i sitt spel, så även om vi vet exakt hur föräldrarna ser ut så har barnet blivit snudd på unikt. Miljöerna är varierade och sträcker sig från postapokalyptiskt semesterparadis till folktom stadskärna. Trots att solen gassar på en paradisstrand är det något genuint obehagligt som skickligt förmedlas när man hör ett infekterat skri från sidan och inte vet om någonting kommer att stappla mot en eller komma springande i hundratjugo knyck. Fysiken är en annan lyckad aspekt. Det är långt ifrån alltid jag upplever en sådan tröghet i rörelserna som Dead Island gav mig. Man kommer inte upp i maximal hastighet så fort man börjar springa, utan det tar en sekund. Smällarna som utdelas känns, och när du själv får stryk så får du det ordentligt.
Dead_Island_Screenshots_4
Solkräm är inte ditt största bekymmer på den här semestern
Dödlig frustration
Stryk ja, det är något du kommer att få uppleva ofta. Och risken är stor att din entusiasm kommer att vända den femtioelfte gången du som ensam spelare har slagits ner, fått se texten som ger dina icke befintliga medspelare några sekunder att återuppliva dig och sedan respawnar en liten bit från händelsernas centrum med 10 procent av dina besparingar som kostnad. Jag har förespråkat zombiespel så realistiska att de gränsar till simulation, men svårighetsgraden här kan kännas snudd på trasig ibland. Kontrollen är nämligen så rudimentär att det kan bli svårt att värja sig mot tre fiender som springer omänskligt snabbt och gör slut på dig med två slag innan du hunnit reagera. Det kanske fungerar i co-op där man som sagt kan bli återupplivad, men det känns mer än en gång som att jag blir straffad när jag spelar ensam.
Uppenbara brister
Tyvärr slutar inte besvikelserna där. Ovanpå en ganska begränsad och tråkig kontroll och en svårighetsgrad från helvetet möts man av en grafik som inte direkt glänser. Designen må vara snygg och flytet bra, men när mellansekvenser och interaktion med karaktärer känns som ett par år gamla Fallout 3s något fulare kusin kan man inte vara nöjd. Ni som spelat för mycket Borderlands kan också känna igen er i att uppdraget “hämta föremål A i hus B och slåss mot fiender C, D och E innan ni återvänder till uppdragsgivare F” börjar kännas gjort trettionde gången det upprepas.
Ofärdigt...
Över huvud taget känns Dead Island oslipat, det är som att idén varit en skänk från ovan och att man haft en bra vision men att de flesta aspekterna av spelet inte fått den tid eller putsning som hade behövts. Om inte annat agerar flertalet horribla buggar vittne om att spelet inte är så färdigt som det borde vara. Detta är helt enkelt spelaren som har talangen, men som befinner sig i en lägre divison för att den inte på långa vägar gjort jobbet som krävs för att spela i högsta ligan.
dead-island
...Men högst spelbart
All kritik till trots återvänder jag om och om igen till paradisön som förvandlats till ett levande helvete, trots att jag spottar ur mig diverse könsord över min senaste orättvisa död. “Bara ett uppdrag till”, “jag ska bara se om lootet den där karaktären utlovat mig är något att ha”. Vi vet väl alla att ingenting är lika tryckande som det där ögonblicket då man står på en folktom gata och hör ett knappt mänskligt skrik på avstånd, ögonblicket innan helvetet bryter löst. Där och då glömmer jag hur bra Dead Island hade kunnat vara, och njuter bara av stunden.
Vi fick spelet av Mi5 Communications.
12 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Von Flodino Gillade skarpt detta spel, möjligtvis... 2011-09-23
  • comment
    Arsenik Håller med om det mesta men jag spela... 2011-09-22
    • av4979
      Alexander Jo, när det funkar med medspelarna så... 2011-09-22
      • comment
        Arsenik Har du spelat med medspelare som det ... 2011-09-22
        • av4979
          Alexander Jag har mest spelat... mycket bättre. :) 2011-09-27
        • comment
          Uglúk Som när vi försökte ha ett 2-tv's 4-s... 2011-09-25
          • av4979
            Alexander Värdelöst, just L4D funkar inte över ... 2011-09-27
          • comment
            Arsenik Bra coop-partners växer inte på träd.... 2011-09-25
            • comment
              Uglúk Jag och sambon kör på hard. Man får r... 2011-09-28
av4979

Alexander

Pappa, make, jobbar som psykolog. Gamer i mer än tjugo år.
de3d57186b5b545f3af8a8b854ff47a1
Genre
Action
Utgivare
Okänt
Utvecklare
Techland
Plattform
Xbox 360, PC, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-09-09
Sammanfattning
plus
  1. Stämningen
  2. Fysiken
  3. Mycket att göra
  4. Realismen
  5. Samarbetsläget
minus
  1. Buggigt
  2. Ofärdigt, oslipat
  3. Bristande variation
  4. Föråldrad grafik
6

Slutsats

Dead Island är ett spel med stora ambitioner, där Techland har gjort sin läxa och vet mycket om vad som är roligt och gångbart i spel. Samtidigt har de ironiskt nog missat mycket av det som kan irritera, och leverar dessutom ett spel som i sina värsta stunder nästan känns trasigt. Sammantaget får man som spelare en produkt som är underhållande, men ofta minner om potential som inte infriats.
Bilder
deadislandallallscreenshot014
deadislandallallscreenshot015
deadislandallallscreenshot013
60276200708082141440big
60276200708082141451big
60276200708082141452big
60276200708082141463big
122361
122362
122363
122364
122365
122366
122367
122368
deadislandpc1302189488041
deadislandpc1302189488042
deadislandpc1302189488043
deadislandpc1302189488044
deadislandpc1302189488045
deadislandallallscreenshot001
deadislandallallscreenshot002
deadislandallallscreenshot003
deadislandallallscreenshot007
#inlineditbutton