El Shaddai Ascension of the Metatron
Skrevs 2011-09-19 10:33:00 av Marcus Grönskog
Hälften spel, hälften konstutställning.
El Shaddai: Ascension of the Metatron tillhör en skara av spel som kritiker älskar att hylla och som främst kommer att uppskattas av en smalare publik. El Shaddai är ett ambitiöst projekt med ett imponerande yttre. Tyvärr är det inte lika intressant att spela som det är att titta på.
420x177-el_shaddai
Änglavakt
I El Shaddai följer vi änglaprästen Enoch på en resa som för honom till jordytan. Beväpnad med helig utrustning och stöd från skyddsängeln Lucifel är det upp till Enoch att leta upp och besegra de sju fallna änglar som tagit sig egna friheter.
   Världen som presenteras i El Shaddai är lika delar psykadelisk som den är älskvärd. En påminnelse om att denna generations spel inte bara består av grådaskiga förstapersonsmiljöer, utan kan explodera i färg och form. El Shaddai är definitionen av en spretig visuell upplevelse. Det kan kännas osammanhängande men det bidrar samtidigt till en smakfull helhet. Jag kan inte låta bli att blinka till lite extra i varje nytt spelområde.
el-shaddai-ascension-of-the-metatron-xbox-360-1315324398-290
Miljöerna ger en känsla av storlek, men man har en noga utstakad väg framför sig.
Upp till kamp
Striderna i El Shaddai är inte svåra att komma in i. Genom att hamra blint på X-knappen är det möjligt att utdela tillräcklig skada för att klara sig. Fienderna kan däremot få för sig att blockera dina slag och nyckeln ligger i att tajma sina attacker. Genom att variera tiden mellan knapptryckningarna kan man lättare bibehålla en pågående attack. Striderna blir däremot aldrig lika intressanta eller eleganta som i exempelvis Devil May Cry.
   Enoch har en snabb klinga, ett långsammare vapen och en båge till förfogande. Dessa tre vapnen ger behövlig variation, men i slutändan blir det för repetitivt och simpelt för att lyckas bära upp hela upplevelsen.
el-shaddai-ascension-of-the-metatron-xbox-360-058
När fienderna står i underkläder tål de inte mycket mer stryk. Detsamma gäller Enoch.
Bort med livsmätaren
Spelet saknar gränssnitt vilket sätter de vackra bakgrunderna i ännu större fokus. Allt man behöver veta kan utläsas direkt i spelet. Fiendernas slag förstör fler delar av Enochs rustning och färgen på vapnet skiftar i takt med att det tappar kraft.
   Grafiskt sett är det i en klass för sig och det känns modigt att släppa en sådan här titel till fullpris. Musiken är också bra, men röstskådespeleriet och framförallt läppsynken är risig i den lokaliserade versionen. Att byta till japanskt tal hjälper att ta bort känslan av att man sitter och tittar på en dåligt dubbad film.
Glorifierade korridorer
Mellan striderna bjuds det på plattformshoppande som inte heller gör sig särskilt bra. Hoppen görs svårare på grund av en statisk kamera, och trots att Enoch kan sväva är det svårt att hoppa med någon form av precision. Nivådesignen är inte särskilt speciell heller utan består till stor del av en mängd linjära nivåer där det bara finns en väg att gå. Ibland tar narrativet helt över och låter Enoch springa i en spikrak korridor utan några som helst hinder medan saker utspelar sig i bakgrunden.
el-shaddai-ascension-of-the-metatron-xbox-360-043
Ibland byter spelet till ett tvådimensionellt perspektiv med vissa pusselinslag.
En tavla man kan spela
Premissen till spelet finner vi i den gamla bibliska skriften Henoks bok som har stått som inspiration under utvecklingen. Det är ett spännande val av historia, men sättet den berättas på förvirrar snarare än engagerar.
   Då är det lättare att bara låta sig ryckas med i konstutställningen vid namn El Shaddai. Jag finner tillräcklig tjusning i att bara vandra runt i den smått pyskadeliska spelvärlden och insupa atmosfären. Är man inte alls intresserad av den grafiska stilen finns det däremot inte så mycket att hämta.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Dante "Striderna blir däremot aldrig lika i... 2011-09-21
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
698d8de47d337fe5a321aba8ad99901f
Genre
Action
Utgivare
Ignition Entertainment
Utvecklare
Ignition Entertainment
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-09-09
Sammanfattning
plus
  1. Den grafiska stilen
  2. Ambitiöst och stort
  3. Musiken
minus
  1. Statisk kamera
  2. Repetitivt
  3. Svagt spelmässigt
  4. Simpelt upplägg
6

Slutsats

El Shaddai är en grafiskt intensiv upplevelse som imponerar med sitt ambitiösa yttre och som förvirrar med sitt typiskt japanska berättande. Att faktiskt spela det är inte lika intressant då dessa moment känns för simplistiska och oslipade. Det kan liknas vid en interaktiv konstutställning där inträdet vid skrivande stund går för dryga 500-lappen. Frågan är om det är värt en biljett till fullpris.
Bilder
El_Shaddai_Game_Cover_Art
#inlineditbutton