King Arthur: Fallen Champions
Skrevs 2011-09-02 06:38:46 av Gustaf Lénberg
Neocores fristående expansion till King Arthur tar serien i helt fel riktning.
Efter blandad kritik av sitt spel hade de flesta utvecklare använt en fristående expansion till att lyfta fram de starka aspekterna av originalet och eliminera de svagare. Neocore Games har valt att göra precis tvärtom och kvar blir en linjär och själlös upplevelse som på aningen poetiskt vis lever upp till sitt namn.
Banderoll
Mytologisk tidsresa
Fallen Champions utspelar sig likt King Arthur i Britannia, en medeltida värld baserad på engelsk mytologi där nobla riddare slåss mot barbariska stammar och onda varelser. Skillnaden är att denna gång har den turbaserade kampanjen med uppdrag, forskning, diplomati och så vidare helt skurits ut. I denna expansion vandrar du lydigt längs med förutbestämda linjer från ett slagfält till ett annat. Vilka trupper du har med dig bestämmer spelet åt dig, med vissa undantag. Det något ambitiösa King Arthur har därmed klippts ned till en rad strider med pufftext.
2011-08-22_00001
Världskartan är långt från spännande, men den gör sitt jobb.
Tre hjältar på äventyr
Spelets handling är uppdelad mellan tre karaktärer med distinkta bakgrunder och motiv. Riddaren sir Lionel letar efter sin kidnappade fästmö, shamanen Drest vill ena de pictiska stammarna och lady Corrigan söker en väg tillbaka till sin magiska hemvärld. Skillnaden mellan dem är egentligen bara vilka trupptyper och förmågor de har tillgång till, då spelet fungerar exakt likadant för alla tre.
   Oavsett vem du väljer att spela som presenteras du vid varje ny plats med ett äventyr, vilket i princip består av ett antal flervalsfrågor. Ibland ställs du inför moraliska val, ibland behöver du navigera en labyrint, men oavsett hur du agerar fortsätter handlingen. Det hela är skrivet på ganska ledande vis och ofta är det bästa svaret nästan överdrivet tydligt. I gengäld är vissa sektioner helt slumpartade och bygger mer på tur än tanke. Valen du gör har viss vikt då de påverkar detaljer som allierade styrkor och tillgången till magiska föremål, saker som blir viktiga i slutet av varje äventyr då det är dags att dra ut i strid. Här faller tyvärr allting samman, för realtidssektionerna är usla.
2011-08-25_00002
Ofta tillåts du utforska alla möjligheter innan ett äventyr avslutas.
Fokus på det sämsta
Fältslagen i King Arthur led av ett otal brister och var på det hela spelets svagaste länk, men trots detta har Neocore inte ändrat någonting i Fallen Champions. Gränssnittet är otympligt, tempot lågt och den artificiella intelligensen korkad. Kameran låser sig vid den senast valda enheten och drar blickfånget med sig oavsett hur du stretar emot. Dina män tar de mest underliga vägar till sina mål och om de beordras i grupp stannar alla så fort någon når fram. Lägg till detta att utvecklarna inte tänkt efter när de designat slagfälten och resultatet blir en salig röra.
   Sir Lionels första uppdrag är ett bra exempel på hur dåligt vissa idéer implementerats. Flera sektioner av kartan är avstängda med murar som bara kan förstöras med en viss förmåga. Då sagda murar även blockerar fienden kan du lugnt marschera fram med dina bågskyttar och långsamt utplåna allt motstånd. Att se bepansrade elitenheter springa som yra höns må vara underhållande i ett par sekunder, men sedan blir det mest sorgligt. Det bör också nämnas att just bågskyttar är så dödliga att det finns en specifik inställning för att göra dem svagare. Varför deras förmågor inte balanserats mot resten av truppurvalet är en gåta.
2011-08-16_00002
Den Röde Riddaren tänkte inte riktigt efter när han murade in sina trupper på borggården.
Underlig variation
Grafiskt sett varierar Fallen Champions mellan mediokert och underligt överarbetat. Enheternas animationer är stela och ryckiga, men de enskilda modellerna är ofta detaljerade. På samma sätt är terrängen enformig men byggnader visar prov på skickligt hantverk. Tyvärr gör kontrasten bara att det dåliga ser värre ut och många av de bättre delarna är svåra att se då mycket av speltiden spenderas med kameran på hög höjd.
   Ljudet har liknande problem, huvudsakligen på grund av en brist på effekter. Det är ofta allt för tyst och det lilla stridslarm som uppstår är svagt och odynamiskt. Dina enheter rapporterar inte vad som pågår omkring dem och den enda rösten du hör i hela spelet är den som läser upp meddelanden på kampanjskärmen. Det hela är en fattig upplevelse vars enda motvikt är den helt dugliga musiken, ett arvegods från King Arthur.
2011-08-25_00003
Om den här bilden får det att brännas i plånboken tillhör du sannolikt målgruppen för Fallen Champions.
En fallen förkämpe
Det är svårt att hitta några ordentliga positiva egenskaper hos Fallen Champions då det är en kraftigt nedskuren och förenklad version av ett bättre spel. Inte ens flerspelarläget har överlevt, så tröttnar du på kampanjen erbjuds helt enkelt inte mer. De som redan spelat King Arthur behöver vara desperata för mer speltid för att nedgradera så kraftigt och de som aldrig spelat originalet gör bäst i att köpa det istället. Fallen Champions är en produkt utan målgrupp, ett snedtramp för Neocore och ett spel jag sannolikt aldrig kommer spela igen.
Vi fick spelet av Paradox.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
member_male

Gustaf Lénberg

Utbildad journalist och webbutvecklare med ett brinnande intresse för digital underhållning. Började min spelkarriär på Atari 2600 och har sedan dess konsumerat över 1 000 titlar på olika plattform...
145c7f1825f2bf3b0d9dd1f0dfd4561d
Genre
Realtidsstrategi
Utgivare
Paradox Interactive
Utvecklare
Neocore Games
Plattform
PC
Release
2011-08-25
Sammanfattning
plus
  1. Tre olika armétyper
  2. Vacker arkitektur
minus
  1. Otympligt gränssnitt
  2. Usel kamera
  3. Korkad AI
  4. Långsamma strider
  5. Obalanserade enheter
  6. Illa designade uppdrag
  7. Brister i både ljud och grafik
5

Slutsats

Efter att ha klippt bort allt som lät King Arthur stå ut bland mängden finns det inte mycket kvar för Fallen Champions att falla tillbaka på. Detta är en expansion som ägare av originalet inte behöver och nykomlingar bör hoppa över.
#inlineditbutton